Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af brugte varer???

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i gang med opstart af webshop, som sælger brugte varer, primært kunst og indbo. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bogfører indkøb. Tre tænkte scenarier:

1.Jeg tager på loppemarked i forum og køber to ting af een sælger og fem ting af en anden, i alt syv ting til mit varelager. Skal jeg have kvitteringer på disse køb? Og hvor udpenslede skal de være (skal jeg kunne bogføre hver enkelt vareindkøb for sig)? 

2. Jeg køber et dødsbo med henblik på videresalg af enkelte genstande fra boet. Boet køber jeg som een vare, men sælger det videre som - måske - 27 varer, hvordan bogføres dette indkøb?

3. Jeg køber en lampe på DBA til 100 kr., og sælger den videre i butikken til 500 kr.. Hvad skal jeg bruge som bilag ved købet?

Jeg er nogenlunde med på reglerne om brugtvaremoms, så det er ikke dér skoen trykker, det drejer sig simpelthen om hvad der er af krav til bogføring og bilag ved den form for handel med brugte varer.

Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak:-)

mvh Mette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal i alle tilfældene have navn og adresse på sælgeren samt beløbet - 

Du må gerne have en samlet liste men hver ting skal jo have en værdi for sig - ellers kender du jo ikke momsen / brugtmomsordningen kræver jo du kan indentificere og bevise købsprisen for salgene (klart at du kan have 1000 søm a 10 øre som ialt 100 kr som et køb

Købsbilaget skal sætte skat i stand til at indtificere sælger - navn / adresse - genstand - genstandene og prisen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for hurtigt og klart svar:-)

Ja, du har selvfølgelig ret i, at jeg skal kende købsprisen på varen for at kunne anvende brugtmoms. Så hvis jeg køber et dødsbo, skal jeg selv udspecificere (og værdisætte) varerne når jeg bogfører som indkøb? På den måde kan man jo ved køb af mange ting sammen, fx et dødsbo, stort set selv bestemme momsen, kan det virkelig passe?

-Ikke fordi jeg vil snyde, jeg vil tværtimod bare gerne have fuldstændig styr på bogføringen fra starten, så SKAT ikke kan sætte en finger på noget:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv bestemme momsen men jo samlet vil det ende korrekt. Dog skal du naturligvis søge en prissætning på de enkelte varer der svarer til markedet - det nytter ikke at købe 2 B&O fladskære og 100 søm for 30.000 kr og så sætte B&O skærmene til 200 kr i indkøb hver og de 100 søm til de resterednde 29.600

Du skal derfor anvende priser ud fra det samlede som afspejler "virkeligheden" so to speak. Den kan jo så godt være under det du kan finde i DBA når du køber dødsboer, men forholdet skal du søge at gøre korrekt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Indkøbsprisen på den enkelte varer er underordnet, hvis man vælger at bruge samlemetoden (metode 2). I princippet er det formentlig den mest enkle metode at bruge på hele varelagret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Indkøbsprisen på den enkelte varer er underordnet, hvis man vælger at bruge samlemetoden (metode 2). I princippet er det formentlig den mest enkle metode at bruge på hele varelagret.

er den virkeligt det? Hvis man sælger noget skal man vel have en regulering af varelageret der svarer til salget som udgift i alle fald, og der må man vel skulle have en værdisætning. Ellers kunne man jo  sælge få ting og sætte deres værdi enormt højt så man ikke havde fortjeneste og så først siden tage de resterende ting langsomt ind senere år.
Skal der ikke være en pris / værdi for indkøbsværdi af de enkelte ting man sælger i alle fald?

Enig i at det ikke har betydning for momsen ved samlemetoden - men kan man slippe for at kende indkøbsværdi af det man sælger?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen

Foranlediget af jeres svar, lykkedes det mig at finde frem til info på Skat, og der ser det ud til at man helt enkelt kan bogføre samlet indkøb og samlet salg kvartalsvis, og så betale moms af overskuddet. Dejlig nemt hvis man kun sælger i DK, men lige så snart man eksporterer en vare, skal den ud af samleregnskabet og bogføres på en anden måde. Da jeg regner med at eksportere en stor del af mine varer, vil det i sidste ende nok være smartest for mig at bruge metode 1 hele vejen igennem.

1000 tak for hjælpen begge to:-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er helt med på samlemetoden - men tror stadigt ikke helt jeg fatter hvordan man finder sit overskud på den måde? Det må da forudsætte, at det man sælger modsvares af den vare der forsvinder - rent resultatmæssigt.

Whiskey Stick out tongue - kan man virkeligt bare bogføre salg ialt minus køb ialt, også på tværs af år f.eks

Får det ikke konsekvens for vareforbrugets beregning - f.eks opgørelse af varelagerets værdi til regnskabet? Hvordan kan man opgøre lagerværdi ultimo, hvis man ikke ved hvad værdien er af de ting der er tilbage på lageret?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Whiskey Stick out tongue - kan man virkeligt bare bogføre salg ialt minus køb ialt, også på tværs af år f.eks

Hvis du bruger metode 2 har du ikke andet at tage udgangspunkt end den samlede indkøbspris og så holde det med hvad det sælges til. Har du en indkøbspris på de enkelte dele kan metoden ikke anvendes og man skal over i metode 1. 

Der vil altid være en risiko for "fejl" når udgangspunktet er metode 2. Alene det at en varer som oprindeligt er bogført under metode 2 undegår en fiktiv avanceberegning i det øjeblik den skal eksporteres (og dermed overgår til metode 1).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
Whiskey Stick out tongue - kan man virkeligt bare bogføre salg ialt minus køb ialt, også på tværs af år f.eks

Hvis du bruger metode 2 har du ikke andet at tage udgangspunkt end den samlede indkøbspris og så holde det med hvad det sælges til. Har du en indkøbspris på de enkelte dele kan metoden ikke anvendes og man skal over i metode 1. 

Der vil altid være en risiko for "fejl" når udgangspunktet er metode 2. Alene det at en varer som oprindeligt er bogført under metode 2 undegår en fiktiv avanceberegning i det øjeblik den skal eksporteres (og dermed overgår til metode 1).

også når vi taler årsregnskabet - hvordan opgør man varelager så - når man ikke kender prisen på de enkelte ting. Man kunne i startår have købt for 100.000 og solgt halvdelen for 100.000 - og så kunne der jo sagtens ligge for 50.000 kr lagerværdi 31/12 - og så ville - alt andet lig, resultatet til skat jo være 50.000 i overskud

Lageret må vel som i alt andet - uanset brugtmoms - skulle kunne vurderes som værdi regnskabsmæssigt - og dermed må man vel kende en værdi for tingene - Det kan være varmen - men jeg tror ikke jeg hænger med her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)