Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad forurener mest? Papir eller digitalt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad forurener mest? Både på den korte og lange bane. En papiravis der har kostet fældede skov og produktion at producere, + blæk/farve m.m. eller er det en online avis på f.eks en hjemmeside, eller en avis på PDF på en iPad. Det koster masser af strøm og produktion af en iPad som også forurener. Man kan også erstatte mit eksempel med en fysisk bog vs en digital bog, eller en fysisk tilbudsavis vs en digital reklame. Hvad forurener mest og hvilket medie er det mest miljøvenlige?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 03:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et vanskeligt regnestykke. Der er jo nok ingen der køber eks. en iPad kun for at læse avis på den, den tjener jo en række formål. Det samme med e-readers, de bruges jo også til forskellige formål. Det er jo også forskelligt hvor meget den enkelte læser på sin device. En af mine bekendte har læst mere end 1.000 bøger på sin iPad, jeg har eks. aldrig læst en eneste. 

Umiddelbart vil jeg sige, at tablets er mere miljøvenlige end papiraviser. Primært fordi tablets har mange formål og forureningen den bidrager med over dens levetid, hvis man kun ser på avislæsning, formodentlig er ret minimal. Hvis du nogensinde har besøgt et avistrykkeri vil du også vide, at det bestemt er noget der kræver en del maskiner, strøm, computere etc.

Dit spørgsmål er nok ret omfattende at besvare hvis det skal være 100% korrekt og alle parametre skal inddrages. 

Fra KALUNDBORG
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Zaca.dk:

Hvad forurener mest? Både på den korte og lange bane. En papiravis der har kostet fældede skov og produktion at producere, + blæk/farve m.m. eller er det en online avis på f.eks en hjemmeside, eller en avis på PDF på en iPad. Det koster masser af strøm og produktion af en iPad som også forurener. Man kan også erstatte mit eksempel med en fysisk bog vs en digital bog, eller en fysisk tilbudsavis vs en digital reklame. Hvad forurener mest og hvilket medie er det mest miljøvenlige?

Superfedt spørgsmål.

Som Carsten Jacobsen også var inde på skal det ses i en helhed.
Du skal ikke kun tænke på det fældede træ og ink. du skal også tænke på strøm til trykkemaskiner, diesel til transportørerne osv. 
for hver enkelt solgte avis stiger Co2 forbruget. Her er du ansvarlig for det hele, da det jo ikke koster Co2 at læse den.

Hvad hjemmeside angår, kan du kun sørge for den del du selv er ansvarlig for. Det vil sige at finde en host der producerer strøm grønt, eller køler cpuerne med vand, der derefter bliver brugt til fjernvarme. Osv. og så selvf. en strømsvag arbejdscomputer. Jo mere du vækster jo mere Co2 sparer du i teorien, da antal brugere jo ikke øger Co2 forbruget relativt. 

Håber det hjalp

Tilmeldt 22. May 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker også at "digital kommunikation" som nyhedssites, e-bøger, online reklame m.m. er en del mere CO2-neutrale og miljøvenlige end "fysisk kommunikation på skrift" som bøger, papiraviser, flyers m.m. Bla. på grund af transporten af de fysiske materialer i lastbil vs digital transport af filer gennem internettet frem til slutbrugeren. En mobil/ipad/computer er også en èngangsinvestering og en èngangsfremstilling fra fabrikken, mens du skal blive ved med at smide ud/opbevare og købe den fysiske bog eller avis igen og igen.

På den anden side skaber digitale produkter også et højere digitalt el-forbrug hos slutbrugeren, men når danskernes private forbrug af mobil, ipad, pc og lign. "kun" udgør 8-11% af en husstands CO2-udslip er det alligevel meget miljøvenligt i forhold til den multifunktion en device har til alle mulige andre ting, i stedet for al det tons papir.

På Martin Thorborgs tidligere debatforum (Jubii Debat) får jeg dog det modsatte svar :)

http://www.dindebat.dk/topic/712661-hvad-forurener-mest-papiravis-eller-digitalavis/

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Først skal vi lige være enige om at papir til aviser etc. ikke bliver lavet hverken helt eller delvist af træ.
Langt størsteparten af det papir der bliver brugt i dag er træfrit og laves primært af bl.a. cellulose.

Med hensyn til hvad der forurener mest mener jeg faktisk at have læst for nyligt at det reelt er digitale medier som er mest miljøbelastende i forhold til det trykte medie. Det er noget med at man har indregnet hele livs-cyklussen for elektroniske dimser og fundet ud af at det faktisk forurener langt mere at fremstille, vedligeholde (strøm etc.) og bortskaffe elektroniske enheder kontra den miljøbelastning der er ved fremstilling og brug af trykte medier.

Med dette som med så mange andre ting er det et meget svært regnestykke og facit vil ændre sig fra måned til måned fordi der er så mange ting som skal tages med i beregningen.

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Tommerup
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 107
Fra  Agil Media DK Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Thranborg:
Først skal vi lige være enige om at papir til aviser etc. ikke bliver lavet hverken helt eller delvist af træ.
Langt størsteparten af det papir der bliver brugt i dag er træfrit og laves primært af bl.a. cellulose.

Trefritt papir er en lite korrekt betegnelse, da cellulosen lages av treverk. Trefritt betyr at papiret ikke er laget av trefibre, men av cellulose.

Oversettelse dansk til norsk | Norske tekster | Research på norske søkeord

Norske tekster

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)