Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på faktura?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, Det er måske et lidt dumt spørgsmål men jeg spørger fordi jeg står i en situation hvor jeg tidligere har været ansat som medarbejder og nu har sagt op og det firma jeg har arbejdet for nu vil ansætte mig som konsulent istedet for samme løn.

Jeg har oprettet eget selskab nu hvor jeg kan sælge mig selv igennem som konsulent.

Det betyder jo så at jeg skal fakturere mig selv for en pris plus moms ikke sandt?

Den moms, har firmaet haft den udgift før - da jeg var fastansat eller hvordan fungerer det for firmaet når det har fastansatte? Forstået på den måde at hvis jeg skal kunne tjene det samme nu hvor jeg selv skal betale moms af det jeg fakturere så skal jeg vel tage min pris + moms og skrive på fakturaen.

Og så kan de vel trække momsen fra i skat ikke sandt?

jeg håber ikke det var for kludret forklaret.

Tak på forhånd.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvad du arbejder med, men..

Har i aftalt den pris du kan fakturerer dig selv ud til? Du skal tillægge moms på din faktura, men den moms kan din kunde så tage hjem som købsmoms - men husk nu at tage højde for at du selv skal stå for forsikring, administrative omkostninger og ikke mindst at du selv skal betale din egen ferie nu.

Så hvis du tidligere har fået 40.000 i måneden af din arbejsgiver for 160 timers arbejde, skal du ikkke bare fakturere 40.000 til dem for 160 timers arbejde som konsulent. Husk at tage højde for spildtid, ferie, forsikring samt øvrige omkostninger, således din timepris du fakturerer ud fra tager højde for dette. 

Er din tidligere arbejdsgiver også din eneste kunde, og hvordan er aftalen mellem jer skruet sammen - sådan overordnet set?

Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Revisorelev.

Tak for hurtigt fint svar.

Jeg arbejder med programmering og sælger mig selv som programmør.

Lige nu er det eneste kunde ja, men jeg har flere kunder som gerne vil have lavet ting på sigt.

Lige nu er aftalen egentlig bare at jeg bliver ansat fuld tid på månedsbasis (dvs. 37.5 timer om ugen) og vi skriver en kontrakt for x måneder.

Ja, jeg er enig i at jeg skal have forsikring og ferie betalt også. Så hvis jeg før tjente fx. 40000 om måneden, hvad ville mon så være en fair pris at fakturere dem inkl. moms, ferie og forsikring?

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er din tidligere arbejdsgiver og han er eneste kunde (til nu) og kontrakten hedder netop som du skriver - ansat på fuld tid 37,5 time om ugen - så fatter jeg ikke din arbejdsgiver tør tage den risiko. Han vil kunne hænge på en evt manglende skattebetaling fra dig - for det lugter langt væk af ansættelse og ikke selvstændig, når du går lige fra ansat til at fakturere samme firma for fuld tid osv

Gør det i alle fald ikke i selskabsform hvor du kan have risiko for en skat på over 100% se et godt stykke nede i dette - om tripple beskatningsriskko beskrevet af Bent Zimmermann http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  

Ser skat det som omgåelse af kildeskattelov er det mindre farligt i personlig virksomhed så længe du betaler skatten og f.eks. ikke misbruger - hvad der jo tidl. har været befórdringsfradrag til og fra arbejde, til fradrag for kørsel i egen bil osv, for det vil jo så også kunne forkastes

Jeg vil mene du skal op på 60.000 ca ex moms (glem moms som jo er noget de trækker fra og slet ikke regner med)Tommelfinger regel for hvad en ansat koster ligger omkring 145%-155% i forhold til aftalt løn faktisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)