Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb ind i virksomheden af egne varer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har netop oprettet ApS med min partner, og har nu -endelig- fået CVR-nummer og bank-konto op at kører.
Kort sagt går vores forretning ud på at opkøbe og videresælge brugte niche-varer, hvorfor vi vil anvende brugtmoms-ordningen.

Jeg har igennem det sidste år har både mine partner og jeg, opkøbt diverse ting private, som vi vil sælge igennem firmaet.
Da et apport-indskud er for dyrt, havde vi tænkt os at sælge vores ting ind i firmaet.

Vi har pt. ca. 45.000,- DKK i firmaet, hvor vi så vil købe vores egne varer ind for ca. 35-40.000.

Hvordan skal dette bogføres? Skal vi reelt set "bare" sælge varerne ind i firmaet, og altså overføre pengene til vores private konti og så lave en kvittering for disse? Vil det i så fald være nødvendigt at lave kvitteringer for enkelt varer, eller kan man sælge hele partiet ind på en gang?

Jeg håber mit spørgsmål giver mening, ellers må i meget gerne skrive!

Vh.
Klokkeren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad skal hver ting jo være med værdi på - og den værdi skal I gerne kunne dokumentere/sandsynliggøre - f.eks via tilsvarende fra DBA eller andet

Ellers er der stor risiko for at skat vil mene I bare tager jeres stiftelseskapital ud igen og i stedet lægger noget værdiløst ind til høj værdi

Lav en god liste over alt- den skal jo også bruges - hver ting for sig eller fælles pris hvis du det var 100 søm a 0,50 - men så hver ting har en pris - ellers kan I jo heller ikke bruge brugtmoms korrekt - og sørg for en ordentlig dokumentation så I ikke kan beskyldes for noget

I må godt have alt på hver jeres liste og så EN faktura fra jer til selskabet - Husk, hvis ikke det er jeres eget indbo men ting købt for at tidl sælge som loppemarked og for fortjeneste - så vil I være skattepligtige selv af fortjenesten ved at sælge til selskabet - så også der skal I gerne kunne vise hvilken pris I selv gav for varerne og kunne lave skatteregnskab privat hver især

Måske en økonmi person eller revisor kunne være god at konsultere inden I bare gør ting

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John - tusind tak for svaret!

Da vi begge er studerende, og derfor vender og drejer hver enkelt krone, prøver vi så vidt som muligt at lære og læse os frem til løsninger, så vi netop slipper for at skulle bruge penge på revisorer mm. Jeg er dog ikke i tvivl om at der er penge godt givet ud, men vi ser også selve processen som læringsrig.

Jeg beklager uvidenheden, men vi er som sagt helt nyopstartet; Når vi skal sælge vores aktiver ind i firmaet, skal vi så lave en kvittering og derefter bare overføre de givne beløb til vores personlige bankkonti? Som tillæg har vi både Paypal- og net-kvitteringer for de varer vi sælger ind i firmaet.

Det er jeg i tvivl om er de regnskabsmæssige formkrav, når vi bruger brugtmomsordningen, og opkøber af private (inkl. os selv). Hvad er krav til kvitteringer mm?

Endnu gang tak for dit hjælpsomme svar,
Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have en kvittering fra køber med dato - navn / adresse (sælger skal kunne identificeres) - vare + pris - du må gerne selv medbringe dags dato og få dem underskrevet og samme ved køb fra jer selv. Hver vare skal kunne identificeres

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)