Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse bogførings råd

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Konen har et selvstændigt momsfritaget enkeltmandfirma hvor jeg sjovt nok står for regnakabet. Vi er begge nye i gamet og der kommer løbede nogle bogføringsspørgsmål som jeg er i tvivl om eller bare ikke ved. Til info kan det oplyses at der bruges e-conomic.

1) Supervision! Hører vel ikke under direkte omkostninger? og hvad kunne kontoplanen for sådan noget evt hedde?

2) Til udbetaling af "løn" til fruen kan jeg forestille mig at konto navnene er (årets hævninger, kontant) og (årets hævninger, ørige), kan dette bekræftes               herinde?   Kontant er vel hvis man "tager" fra den kontante beholdning mens øvrige er fra bankkonto?

3) Når der skal betales B-skat, bør det så gøres fra firma kontoen og bogføres, eller gøres dette på de "personlige" konti?

Mvh.

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - kender ikke deres kontoplan

2 Godt du har "" om løn men der skal være en konto i egenkapitalen - mellemregning - Privat hævet og den er samme uanset du hæver kontant eller fra bank her - det vil bare fremgå af modkonto . om det er banken eller kassen der er hævet i - Det foregår alt sammen i status og påvirker derfor ikke skat

3 I princip kan du bare lade din kone betale sin b-skat - det er ikke en firma konto/udgift men din kones "private" skat som ikke giver fradrag. Betaler du via firmakontoen - så er der igen tale om privat hævning - via bank - evt en egen konto i mellemregning  B skat alt i status - men du kan holde den helt ude af firma regnskabet hvis din kone bare selv betaler den

se evt´http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html som er e-bog om personlig virksomhed 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Supervision - kan godt være en direkte udgift - men typisk er det mere oplagt at den ligger tæt på andre kapacitets-omkostninger (det er jo faglig sparring) i samme gruppe som advokat, revisor, bogholder osv.

2. Kontant - det er kassen med firmaets kontanter i - det er træls hvis der tages og lægges private penge i den - hold firma-kontanter adskilt og der skal føres en nøjagtigt kasserapport over penge lagt i / taget ud af kassen. Skat er slet ikke vild med at der kan være rod i denne.
Kan I undvære sådan en kontantkasse - så gør det - og få penge ind via swipp, mobilepay osv.
Til firmakontoen er det godt at have dankort eller lignende -  så er der mindre mellemregning med ejer/privat.

Tilmeldt 27. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svarene

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)