Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til plakater til print i InDesign

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sendt mine plakater til print, men de skriver at min dpi ikke er høj nok samt at det kan have noget at gøre med skyline.. 

Hvad betyder dette? og hvordan ændrer jeg det? 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det kan godt være at det lyder lidt hårdt dette - men hvis du ikke allerede har styr på sådan noget som DPI m.m. og laver designs af plakater du efterfølgende skal sendes i tryk, så er du altså ude på et skråplan.

Jeg ejer selv et trykkeri (MediaMouse) og vi får rigtig mange layouts som er mere eller mindre ubrugelige, fordi folk i bund og grund ikke ved hvad de laver.
Og vi oplever også kunder som sender noget til tryk hos os, som teknisk set er i orden og vi derfor trykker det. Men i den sidste ende viser det sig ikke at være som kunden ønskede, udelukkende fordi vedkommende ikke har haft styr på programmet og de basale ting omkring opsætning til tryk.
Og det er jo ærgelige penge at spilde som kunde på en fejl man selv har været skyld i.

En del trykkerier ville bare have trykket det som du havde sendt, netop fordi du selv har ansvaret for at layoutene er i ordren.
Så på det punkt er du heldig i at trykkeriet har kontaktet dig og ikke bare trykt det som det nu en gang var.
Vi tager også fat i kunderne såfremt der er noget der lige springer i øjnene, men nogen gang kan det også være en kamp op af bakke at prøve at forklare hvad der er galt og hvordan man så retter det.

Men omkring dit spørgsmål omkring DPI, så handler det om hvor høj opløsningen er på det billede du har liggende i layoutet.
Så det er ikke nødvendigvis i InDesign problemet ligger, men måske helt ude i det originale billede som du har sat ind i InDesign.
Det kan være at det ikke er højt nok i opløsningen fra starten af. Og så kan det være svært (måske endda umuligt) at gøre noget ved det.

Prøv eventuelt at se denne video som jeg lavede sammen med en af mine kolleger for nogle år tilbage.
Der kommer jeg bl.a. end på DPI / Pixels og i slutningen laver vi også nogle fysiske prints for at vise forskellen:

/Jesper

Fra Glumsø
Tilmeldt 7. May 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Sparkel Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som hovedregel skal tryksager ligge i mindst 300 dpi. Dette gælder både grafik og billeder i dokumentet. Du skal gennemgå dokumentet, og tjekke op på både grafik og billeder i din links-palette i InDesign. Her skal alt være mindst 300 dpi eller derover.

Hvis du fortsat har problemer, så send gerne filen til mig - så tjekker jeg den igennem uden beregning :)

Mange hilsner Rebecca Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved skam godt hvad dpi er - men mere hvordan man rettede dette i sit dokument. :)

Mente mere hvad skyline betød.... dette ord kender jeg ikke i den her forbindelse. 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Skyline er ikke noget fagudtryk i den grafiske branche :-)

Det må være noget af motivet i dit layout de henviser til.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)