Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor eller medejer, hvad er smartest ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skyder penge i et nyt start-up og kan gøre det på flere måder, men hvad er sådan lige kort fordele / ulemper ved enten investor/lån , medejer mv. ?

Ps.  Jeg har virksomhed ( ApS) i forvejen.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Uanset hvad du vælger, så er udgangspunktet, at du taber dine penge, hvis virksomheden går konkurs eller lukker som insolvent.

Lån - Udgangspunktet er, at du får alle dine penge retur. Du får og bliver beskattet af renteindtægter. Som udgangspunkt er du ikke medejer og har derfor ingen medbestemmelse på virksomheden. Husk i øvrigt at Skat netop har fjernet mulighed for skattefradrag for privates tab på udlån.

Medejer - Hvis virksomheden er personlig drevet, så indtræder du jo i et I/S med personligt og solidarisk hæftelse, hvilket ikke er så sjovt. Du er ikke sikker på at få dine penge retur - Du har indflydelse på virksomheden og får andel i overskud (eller underskud:()

Medejer - Hvis virksomheden drives i selskabsform, så køber du jo en del af anparterne, og får medindflydelse. Du er ikke sikker på at få dine penge retur, men du kan jo få udbytte, hvis selskabet udbetaler udbytte, eller du kan måske sælge dine anparter og herved få en del, hele eller mere af din kapital retur, afhængig af værdien af anparterne på salgstidspunktet. Husk aktieavancebeskatningsloven med fradrag for tab og beskatning af gevinster.

Hvad du skal vælge, afhænger af mange forhold, herunder om du gerne vil være medejer og have medindflydelse, om du tror på, at det er en virksomheden, som kan blive mange penge værd, eller om du gerne hurtigt vil have dine penge retur (sidstnævnte taler for lån).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rikke, at private ikke kan længere kan trække tab fra udlån fra er en sandhed med modifikationer. I det udsendte styresignat har man lavet nogle indskrænkninger, som ikke er relevante for tråden her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:

Rikke, at private ikke kan længere kan trække tab fra udlån fra er en sandhed med modifikationer. I det udsendte styresignat har man lavet nogle indskrænkninger, som ikke er relevante for tråden her.

Ja det bør jo fremgå af denne tekst fra BDO

Fra http://www.bdo.dk/media/9272387/depechen-07-2016.pdf 

Den nye praksis skal ifølge styresignalet alene gælde for to typer af tab. Dels for dem, der relaterer sig til forudbetalinger for levering af private ydelser. Dels for tab ved erstatning for svie og smerte.

Dermed vil der også fremover være fradrag for private, der lider tab ved pengeudlån, herunder på regresfordringer opstået som følge af kaution. Private, der låner penge ud til en ikke-nærtstående iværksætter, vil således have fradrag for tabet, hvis denne ikke kan betale tilbage. 

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar.

Nu er det ikke som privatperson jeg vil indskyde penge, men via mit ApS - så er der vel altid fradrag for evt. tab.

Det er en enkeltmandsvirksomhed, men vedr. hæftelse er jeg ikke bekymret, da der ikke skal lånes penge ( udover det jeg indskyder)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 02:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tabte lige tråden - det er også sent, men: Hvordan skulle du kunne være medejer af en enkeltmandsvirksomhed?

(Man skal vel ikke regne med, at der er carte blanche, altså "vel altid er fradrag for evt. tab", hvis dit ApS investerer i noget oplagt tåbeligt - hvilket det selvfølgelig ikke gør.)

Du er ikke bekymret vedrørende hæftelse, men hvad mener du så med 'smartest'? Mht. indtjening? Ansvar? Patent? Indflydelse? Løn? Tab?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)