Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmarks befrielse 4 maj 1945

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske efterhånden ligegyldig historie og dog for har vi lært lektien ? Vi mangler stadigt at få afsluttet kapitlet om den danske samarbejdspolitik, den manglende hædring af de danske modstandsfolk, fiskerne der sejlede jøderne over Øresund mv.. Vi skylder en stor tak til de allierede soldater og de danske modstandsfolk for befrielsen af Danmark, selv formåede det officielle Danmark ikke at gøre meget for et frit Danmark.

Mange store gamle danske virksomheder grundlagde deres vækst ved at arbejde loyalt for værnemagten, herunder var der en betydelig våbenproduktion i den danske industri til tyskerne, våben som blev brugt til at bekæmpe de allierede soldater. som blev vores befriere ! En del af de "store" gamle danske erhvervseventyr er måske ikke så smukke endda når man tager de historiske briller på.

Hele den gamle danske top i samfundet havde måske for travlt med at pleje samarbejde og egne interesser. Hele dette kapitel af den danske historie er fejet ind under gulvtæppet og der skal det helst ikke trækkes ud fra. At man laver historiske fejl er kendsgerninger og de skal kunne tilgives og ligges bag os, men de skal ikke glemmes uden en lære af fejlene, den lære mangler vi stadigt at gøre efter den danske "besættelse" hvorfor ?

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Finn,

Der er altid dem, der forsøger denne debat omkring 9. april/5. maj.

Men jeg tror tiden er til at tænke frem - i stedet for at hænge ved fortiden!

Vi har uagtet din uenighed lært meget af et Europa i krig og verden arbejder i dag sammen for, at det ikke skal ske igen.

Med stor ære og respekt for de faldne modstandsfolk - og kampen mod Nazityskland i øvrigt, så tror jeg vi skal til at slippe efterspillet og komme videre.

Lad minderne leve - og brutaliteten under krigen være en lektie for fremtiden. Fortid kan ikke ændres.

Rigtig god weekend




Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ærlig talt vi skal passe på med at dømme nogen som helst i denne "sag", hverken stat eller virksomhed. Mange danske virksomheder tjente under tyskerne, men hvem var tvungen og hvem var ikke? Hvad var konsekvensen hvis du ikke ville leverer?

Det er nemt at være bagklog, men vi skal huske på vi var meget klogere efter-krigen, end vi var i 1940, da vi blev besat. Hvem var de gode/onde, jeg er overbevist om at intet på det tidspunkt, ej heller var sort og hvidt.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange spændende vinkler i denne del af vores historie, den bekymrende del er når der mangler åbenhed og mulighed for analyse og diskussion for at lære og undgå fremtidige gentagelser.

Vi kan her trække en lige linie op til nutiden med Danmarks deltagelse i Iraq krigen, for at fjerne Sadam Husein, her hemmelig stemples dokumenter og gemmes af vejen for offentligheden, for at beskytte beslutningstagerne og forsøg på at undgå videre diskusion og kritik. Med det resultat at man fortsætter krige mod Gadhaffi og sidst Assad i Syrien på et grundlag hvor man skaber grobund for endnu værre voldssystemer end dem man ønskede at fjerne. Måske en åben debat og efteranalyse kunne have ændret tilgangen til krigene i Libyen og Syrien.

Den aktuelle pointe er at beslutningstagere i et demokrati må stå frem for kritik og analyse af beslutninger, ikke for at "mobbe" dem, men for at undgå fremtidige forkerte beslutninger.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er stor tilhænger af konceptet: "Lær af fortiden men kom videre".

P.t. har vi en masse udfordringer i nutiden som vi burde kaste vores energi i istedet: Syrien, økonomien, klimaet, zika, m.v.

Der er ikke mange som hænger sig i hvad der skete i 1. Verdenskrig, nok grundet at der er meget få som kan huske denne krig.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig i "Lær af fortiden men kom videre"

Vi kæmper i Danmark (og hele EU) med mega store problemer ovenpå vores uheldige krigsindsatser i Iraq, Libyen og Syrien, I Danmark har det medført at man har hemmeligt stemplet beslutningsgrundlaget for at gå ind i Iraq krigen. Der må altså ikke være debat eller kritik af krigsbeslutninger som er foretaget af folkevalgte.

Hvis man havde vist hvilket hvepse bo man åbnede da man startede disse krige, er jeg ikke sikker på at Danmark eller andre EU lande havde ønsket at deltage. Før disse krige var vi uden flygtninge problemer (i væsentligt omfang), vi havde et stabilt EU samarbejde, Vi kendte ikke til ISIS mv.

Her kommer jeg til min historiske pointe, meget har der ikke måttet tales om efter 2' verdenskrig, hvis man havde gjort den lære den gang, at det duer ikke at gemme krigsbeslutninger ind under gulvtæppet, men at det derimod er nødvendigt at have en kvalificeret og bred folkelig evaluering ovenpå så afgørende beslutninger. Folkevalgtes beslutninger må og skal stå til åben diskussion om ikke før, så umiddelbart efter. Det er stadigt gældende at krigsbeslutninger ikke må diskuteres, selvom de har så store betydninger for vores eksistens. Krigene i Iraq, Libyen og Syrien burde stå til åben diskussion idag. 

Hvis politikerne var sikre på at skulle stå til ansvar for deres krigsbeslutninger, så fik vi måske bedre beslutninger ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)