Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af firma - fakturaer med forfald efter lukkedato

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. Hvis jeg lukker en enkeltmandsvirksomhed, og der ved lukkedato er fakturaer ude hos kunderne, som har forfaldsdato efter virksomhedens lukkedato, er kunderne så stadig forpligtet til at betale, eller risikerer jeg at de undlader betaling, fordi jeg ikke som firma kan "komme efter dem"? Nogen der kender reglerne for dette? Sagen er, at jeg gerne i næste uge vil melde ud, at jeg lukker pr 1 juni, men selvfølgelig vil færdiggøre igangværende opgaver indtil da, og de skal jo så faktureres senere på måneden, og får forfald efter d. 1. Jeg tror nu at alle mine kunder er reelle, men vil gerne forberede mig på det værste Wink

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første er der tale om enkeltmandsvirksomhed, hvilket er lig med dig personligt.

Det får ingen konsekvenser mht dine krav at du meddeler dine kunder at du ophører med aktiviteterne pr 1. juni. De ubetalte fakturaer er stadig dit tilgodehavende, og ligeledes er du stadig forpligtet overfor dine kunder selv om du ophører med virksomheden.

Vent med endelig afmelding af virksomheden til efter forfald af dine fakturaer mm.

Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak for svar - men hvis de ubetalte fakturaer stadig er mit tilgodehavende,hvorfor anbefaler du så alligevel at vente med at lukke til efter fakturaernes forfald? Jeg får sandsynligvis brug for at kunne søge dagpenge eller kontanthjælp, og jeg ved godt at hele dokumentations-processen overfor fx a-kassen omkring lukning tager sin tid, så jeg vil jo gerne i gang med nedlukningsproceccen "hurtigst muligt".

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Behold i hvert fald bankkontoen, således at dine kunder kan betale. virksomheden kan du afmelde

Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det gør jeg også, for det er faktisk bare en ekstra privatkonto jeg har. Tak for rådet :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal i alle fald have afsluttet al frakturering og have angivet al moms inden du lukker, Du mister adgang til indberetning af moms og e boks med mere

Du skal så også have gjort din virksomhed op. Alt du har købt til den skal nu ud, uanset det er straksafskrevet
Varer skal ud til indkøbspris, aktiver til markedspris du dokumenterer så godt du kan . DBA og andet

Momsmæssigt fuld moms på varerne - aktiverne skal være med fuld moms anskaffelsesåret - og så reduceres momsen med 20% per år indtil den år 6 efter anskaffelsen er 0%

Dette gælder ved salg til dig selv hvis det er valget - eller eneste mulighed - eller til andre MED MINDRE du laver samlet salg af aktiver og varer og aktiviitet til en anden momsregistreret, for der skal du sælge uden moms

Først når du har faktureret alt dette, til dig selv eller andre, og dermed bogført den indtægt og det evt vareforbrug + nye salgsmoms, og indberettet den, an du lukke virksomheden

Du må så ikke forsætte samme aktivitet uden moms fremover - med mindre det er mere end 2 år siden du momsregistrerede dig, som jeg husker det

Se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange for link og svar. Jeg har været inde og oprette mig med personadgang til virksomhedens e-boks, fordi jeg havde læst at det ville blive lukket, men jeg var ikke klar over, at jeg mister adgang til momsindberetning - jeg troede faktisk, at jeg ville blive bedt om en opgørelse efter nedlukning. Jeg er pt på halvårsmoms, så hvordan får jeg allerede nu adgang til at indberette moms for 1. halvår 2016?

Mht salg af aktiver, så er det eneste "store" jeg har indkøbt en 4 år gammel bærbar pc, der synger på sidste vers, og en skærm og tastatursæt af nogenlunde samme alder. Da jeg er grafiker, er de andre ting jeg har købt i meget sparsomt omfang - sådan noget som kopipapir og blækpatroner, begge dele opbrugt. Og i 2016 har jeg ikke købt noget. Hvor mange ting skal man dokumentere at man har solgt til sig selv - skal jeg gå kvitteringer igennem 5 år tilbage og tjekke om jeg har indkøbt et par kuglepenne og en kalender, som jeg muligvis stadig ejer, eller hvor er bagatelgrænsen? - eller rettere, hvordan skal jeg bevise over for SKAT at jeg ikke har hevet ting ud uretmæssigt? (jeg har haft firmaet i mange år, og grundet lav omsætning har jeg været fritaget for at indsende regnskaber i forbindelse med selvangivelserne de senere år). Det skal siges, at jeg arbejder hjemmefra og ikke har fratrukket hverken lokaler, møbler, biler eller telefon i regnskabet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Preussian:
men jeg var ikke klar over, at jeg mister adgang til momsindberetning

Det er din virksomheds nemid der bliver lukket. Hvis du skal indtaste moms efter dit virksomhedsophør kan du bestille en TastSelv-kode hos SKAT.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Preussian:
men jeg var ikke klar over, at jeg mister adgang til momsindberetning

Det er din virksomheds nemid der bliver lukket. Hvis du skal indtaste moms efter dit virksomhedsophør kan du bestille en TastSelv-kode hos SKAT.

jep - du kan komme i skat med en tast selv kode du beder om - dog mister du adgang til f.eks. digitale postkasse hvor du ikke kan få en tast selv - men ja - moms kan du klare med at få en tast selv kode

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Super - jeg vil henvende mig til skat for at få styr på resten, når jeg skal lukke, men det er rart lige at være forberedt -tak.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)