Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed + nyt arbejde ved siden af

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et enkeltmandsfirma - derudover har jeg fået et lille ekstra job ved siden af (som i princippet intet har at gøre med det mit firma laver). Jeg bliver betalt X antal kr for hvert job jeg laver, altså en B-indkomst. Min arbejdsgivers revisor siger så, at det nemmeste vil være at lade det gå gennem mit firma

MEN, det er så her jeg bliver i tvivl om det overhovedet er smart for mig. I mit hoved "mister" jeg 25% (salgsmoms) ved at gøre det, og da det jo er job jeg har fået udover mit eget firma, så jeg synes jo det er ærgeligt at skulle betale moms af min løn

HJÆLP ret mig hvis jeg er helt galt på den, mange tak Big Smile

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Din arbejdegiver vil gerne faktures i stedet for at betale løn?

så skal i bare aftale hvad prisen er, og så ligger du moms oven i. - den moms du ligger oveni trækker de jo fra som deres købsmoms.

det din arbejdsgiver kan spare er alle de indirektet omkostninger der er ved at have medarbejde, forsikring ect. - men dette skal du jo også tage højde for i din enkeltmands.

Tilmeldt 2. May 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtig forstået, det har været en aftale fra start af at jeg får en fast løn pr assistance jeg yder - så det er jeg indforstået med.

Og det er også okay med mig at det går gennem min virksomhed, jeg skal bare lige finde ud af hvordan det skal gøres.

Lad os nu sige vi fra start har aftalt jeg får 100,- pr gang (som jeg fra start selv skulle indberette til skat)

Hvis det så skal gå gennem min virksomhed så skal jeg tillægge salgsmoms på det beløb?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at man ikke nødvendigvis selv kan bestemme om man er freelancere eller lønmodtager. Det kommer an på arbejdet udføres og om du reelt har en økonomisk risiko i forbindelse med udførelsen.
Her lyder det som om din arbejdsgiver forsøger at omgå reglerne mht. bl.a. ferie, løn under ferie mm.
Det kan aminosyrer Oracle John svare dig bedre på, så vendt på at han kommer forbi tråden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er jeg enig i, at det er klogt at finde ud af om det er egentlig selvstændig virksomhed eller omgåelse af kildeskatteloven - se gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  DIN risiko i personlig virksomhed er dog ikke så stor normalt-  det er mere din arbejdsgiver der derved kan hænge på en evt manglende skattebetaling fra dig. Havde det været faktura fra et selskab IVS eller ApS ville der være langt større skatterisiko for modtageren

Ja du skal, hvis du er momsregistreret - lægge moms på, men det kan du jo lægge på oven i det du plejer at få, da din "arbejdsgiver" jo trækker momsen fra igen

Hvad det vanskelige for ham i B- honorar er - fatter jeg ikke helt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)