Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreative tanker om energimarkedet

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

I Danmark har vi valgt at have høje energiafgifter fordi det får os alle til at spare lidt mere på energien, men jeg tror at vores afgifter er medvirkende til at vi har et dårligt fungerende energimarked. Derved forståes at mellem kl. ca. 7 og 23 har Danmark et af verdens største forbrug af kul per indbygger. Fra 23 til 7 morgen har vi en overproduktion af vindenergi der smides på markedet sammen med tysklands atomkraft energi og svensk vandkraft der ligeledes har overproduktion. Fælles er at energien fra om natten i stort omfang går til spilde.

Hvis det var muligt at (også økonomisk) fjerne skatten på el om natten så kunne folk potentielt få strøm gratis men lad os sige det koster 20 øre per kwh.

Hvis man i snit betaler 2kr. per kwh i dag og man bruger 1kwh i timen, og målet er at få den strøm leveret om natten, så har man reelt brug for et batteri på ca. 16kwh, det er altså 1/3 af et bilbatteri i en el bil. Ens pengeforbrug på el ville falde fra ca. 50 kr. per dag til ca. 5 kr. og i så fald ville man spare 16200 kr. per år. Så har man jo et budget til at betale for et batteri og installere systemet.

Lithium batterier er ret dyre men jeg har hørt om 3 forskellige firmaer/opfindere der mener de har afløseren for lithium batteriet klar til produktion, og jeg tror kapaciteten kan forventes at øges betragteligt i forhold til prisen - måske 10 fold. I så fald er det relevant for mølleejere at opbevare strøm og sælge det når industrien får behov efter 7 (så de igen kan få fuld pris). Men privatperson kan stadig have interesse i overskudsstrøm til at loade deres batterier billigt med.

Vores energi regnskab ville ændre sig markant. Vi har ca 40% møllestrøm i dag, hvis de 16dagtimer får tilført møllestrøm fra 8 nattetimer så ville mængden af vindenergi stige til 60% i forhold til kul, uden at vi sætter flere møller op. Men samtidig vil et stort antal privat personer købe al deres strøm fra overskudsmarkedet. Så hvis f.eks. 20 % af danskerne køber et batteri så falder vores forbrug med 20% der vil blive fjernet fra kul forbruget - således kommer danmark op på at have 75% vindenergi uden at opsætte så meget som 1 mølle mere. De sidste 25% vil jeg mene vi kan erstatte med solenergi og naturgas.

På den måde kan Danmark vel være CO2 neutrale inden år 2025 hvis vi vil, lyder det ikke muligt?

Men vil Danmark kunne finde plads i budgettet til at måske 20% af elforbrugerne vælger at købe el skattefrit? Men det gør man jo i princippet allerede med solceller, så man ved jo at markedet er under forandring.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det indlæg burde have skabt mere snak...

Hvis det er gratis/koster 20 øre per kwh at load en el bil om natten, så kan en mindre elbil der bruger 30kwh i timen køre fra 50km på arbejde og hjem igen på 1 time af motorvej - dvs. det vil koste 6 kr. i transport til og fra arbejde for langt de fleste el biler eller 140kr. per måned (22arbejdsdage), kører man to sammen er transport udgiften 70kr. per næse per måned i brændstof.

Hvis alle elbiler kan køre så billigt så er der vel ingen grund til at yde transportfradrag for el biler. Men hvis vi fjerner transportfradraget for elbiler er det jo besynderligt at skattebegunstige benzin og diesel køretøjer der forurener, så man vil nok fjerne hele transportfradraget. Således vil det være logisk for alle at skifte til el biler, hvorved vores el produktion måske skal udvides med flere møller alligevel. Den tid den sorg/glæde.

Jeg ved ikke hvordan det endelige regnestykke vil blive gjort op, men der er måske 500000 husstande der sparer 45 kr. på el per dag og hvis der er 4mio bilejere der i snit betaler/sparer 20kr. i skatter per dag - så løber det vel teoretisk set rundt for skat hvis afskaffelsen af transportfradrag betyder at 3,2mio lønmodtagere betaler 40kr. mere i skat per dag.

Skat får reelt set det samme, boligen med batteri kan spare 90% af elregningen (men har udgifter til batteri), elbil ejeren sparer 90% på brændstof, men bedst af alt - vores CO2 udledning og andre skadelige stoffer bliver minimeret til tæt på nul.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)