Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsvarligt kapitalberedskab i IVS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et IVS, hvor den indskudte kapital pt. ikke rækker i kortere perioder.

Dette har jeg tænkt mig at dække ind med en mindre personlig kredit til virksomheden, hvor der er et maks. lånebeløb, maks. løbetid og hvor der beregnes en månedlig rente.

Mine spørgsmål er:

1) Hvilke krav er der til et sådan lånedokument?

2) Skal jeg foretage noget yderligere, når jeg som direktør sikre den nødvendige kapital ved et personlig lån, og selskabet alene tegnes af en direktør?

3) Kan et selskab ved årsafslutning have en negativ egenkapital pga. lån til udgifter, når der udsigt til indtjening i næste regnskabsår?

- Situationen kan opstå, da jeg udvikler på software, hvor udviklingstiden er skredet i forhold til den oprindelige plan og budget.

---

Mvh.

Karsten Sønderup

Mvh. Karsten Sønderup

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1) Hvilke krav er der til et sådan lånedokument?

lånedokument:

Navn: XXXXXXXX

Cvr nummer: XXXXXXXXXXX

 (i det følgende kaldet debitor) erkender herved at være skyldig til:

 

Navn: XXXXXXXXXX

CPR NR: XXXXXXXXXX

(i det følgende kaldet kreditor).

 

Beløbet andrager kr. XXX.XXX danske kroner.   Beløb i tekst: XXXXXXXXXXXXXXXX

 

Betales gælden ikke straks efter påkrav, kan beløbet uden domserhvervelse inddrives på baggrund af dette gældsbrev ved eksekution, som ikke behøver at påbegynde på debitors bopæl. 

 

Gælden er afdragsfri.

Gælden forrentes med XX%

Kreditor kan til enhver tid kræve gælden indfriet med 30 dags varsel.

Debitor kan til enhver tid indfri gælden helt eller delvis med 30 dags varsel.

Beløbet skal være disponibelt inde for 8 dage fra tegnelse på debitors konto

Gældsbrevet kan danne baggrund for fuldbyrdelse uden opnåelse af dom.

 

Kvittering for afdrag/eftergivelse skal skriftligt meddeles ved påtegning på nærværende dokument.

 

_____________________, den  xx/xx – 2016

 

 

Som debitor:__________________________________________

2) Skal jeg foretage noget yderligere, når jeg som direktør sikre den nødvendige kapital ved et personlig lån, og selskabet alene tegnes af en direktør?

nej. 

3) Kan et selskab ved årsafslutning have en negativ egenkapital pga. lån til udgifter, når der udsigt til indtjening i næste regnskabsår?

Du kan godt have negativ egenkapital. - over en periode, 

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Mvh. Karsten Sønderup

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

ingen problem. håber det kan få dig til at komme videre i processen :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup:

2) Skal jeg foretage noget yderligere, når jeg som direktør sikre den nødvendige kapital ved et personlig lån, og selskabet alene tegnes af en direktør?

3) Kan et selskab ved årsafslutning have en negativ egenkapital pga. lån til udgifter, når der udsigt til indtjening i næste regnskabsår?

Du skal her være opmærksom reglerne i selskabsloven om kapitaltab. Hvis mere end halvdelen af selskabskapitalen er væk skal der afholdes en generalforsamling, hvor der redegøres for selskabets økonomiske stilling og fremsættes en plan for genetableringen af selskabskapitalen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Og endeligt skal du jo være opmærksom på, i forhold til eksterne kreditorer, at selskabet jo ikke må påtage sig forpligtelse, hvis det er åbenlyst, at det ikke vil kunne indfrie den nye gæld. Ikke at jeg tror det er tilfældet her, men det er jo den alvorlige side af at drive selskan, at man i så fald kan risikere dom for "hæftelsesgennembrud" og personlig hæftelse.

Hvis det er et små midlertidige lån, så er det bare at låne dem ind mod den markedsrente - var det større faste beløb, kunne man overveje vedtægter osv som tillader konvertible lån - som du så skulle sætte dig ind i først, men som ville give fradrag hvis pengene tabes. Dog en kompliceret metode så brug den ikke ved sådanne periodiske korte indlån. Se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs lidt omkring mulighederne for skattekredit der kan hjælpe dig

http://www.pwc.dk/da/nyt/skat/selskabsskat/skattekreditordningen.html

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Tak for svar.

Jeg havde håbet jeg kunne slippe for det ekstra papirarbejde en sådan redegørelse vil give, men det kommer ikke helt bag på mig.

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

John:

Tak for dit svar.

Der er tale om små midlertidige beløb, så der er ingen eksterne kreditorer, som kan/vil komme til at mangle betaling. Mine små lån skal derimod sikre at disse får deres penge til tiden.

Der er tale om nogle få tusindende kroner, så personligt er jeg ligeglad med evt. personlig hæftelse og manglende fradrag ved tab.

Det handler mere om at jeg gerne vil gøre tingene korrekt.

---

Jeg har en lille webshop, der som sideprojekt skal bruges til at styrke mit cashflow og dække små omkostninger i udviklingsfasen.

Det kunne være jeg skulle bruge lidt mere krudt på den i en periode. Smile

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Tak for dit svar,

men der er tale om så små beløb, at det ikke kan betale sig at bruge revisorkroner på at få et evt. fradrag.

Mvh. Karsten Sønderup

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)