Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum retur - Hvilke muligheder er bedst

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har gentagene gange, uden held og i to måneder, forsøgt at få mit depositum retur efter ophør af mit lejemål (jeg er flyttet) Det drejer sig ca om 6.000 kr

Kan jeg udstede en faktura på depositum og så kører rykker eller inkassoproces eller kan jeg indlede konkursbehandling mod indbetaling af gebyr på 750 - Her kræves der vist nok yderligere sikkerhedsstillelse hos retten eller? Jeg foretrækker det sidste da det vel er mere effektivt end inkasso?

/Per

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Sønnichsen:

Hej

Jeg har gentagene gange, uden held og i to måneder, forsøgt at få mit depositum retur efter ophør af mit lejemål (jeg er flyttet) Det drejer sig ca om 6.000 kr

Kan jeg udstede en faktura på depositum og så kører rykker eller inkassoproces eller kan jeg indlede konkursbehandling mod indbetaling af gebyr på 750 - Her kræves der vist nok yderligere sikkerhedsstillelse hos retten eller? Jeg foretrækker det sidste da det vel er mere effektivt end inkasso?

Lige for at forstå hvor langt du er i processen, og hvilke "juridiske" tiltag du kan iværksætte nu.

Men de 6.000 kr. som du har til gode, er der uenighed omkring dem? Har du muligvis noget på skrift fra din tidligere udlejer omkring udbetaling/opgørelse/afregning af omtalte depositum?

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs igen i din kontrakt. Nogle gange skal man vente i op til 6 måneder på sine penge.

Eller mindst til varme- og strøm årsopgørelse for hele ejendommen er lavet.

Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nej der er ikke uenigheder omkring beløbet - Bogholderen rykkede ham der står for den daglige drift om det var ok - det var det og det har jeg på skrift.

Udfordringen er at bogholder og adm. direktør ikke svarer tilbage på henvendelser ang. udbetaling af mit depositum. Det har stået på i 2 måneder.

/Per

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Sønnichsen:

Hej

Nej der er ikke uenigheder omkring beløbet - Bogholderen rykkede ham der står for den daglige drift om det var ok - det var det og det har jeg på skrift.

Udfordringen er at bogholder og adm. direktør ikke svarer tilbage på henvendelser ang. udbetaling af mit depositum. Det har stået på i 2 måneder.

/Per

Tjek lejekontrakten som Amadeo skriver, bare for at være sikker på der ikke er en eller anden klausul om at beløbet skal udbetales senere eller på en måde.

 

Men når der ellers kravet på fordringen ikke er bestridt, så skal kravet forfølges. Jeg ville nok starte med en sidste advarsel, om at hvis ikke der bliver indbetalt inden "kort" tid så vil du tage retslige skridt mod inddrivelse af gælden.

Hvis de ikke indbetaler ville jeg tage et udlæg i noget af værdi hos skyldner, hvis ellers der findes noget af værdi?

Fra Søborg
Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal lave en rykker med frist i overensstemmelse med inkassolovens § 10, det vil sige med tilstrækkelige oplysninger om kravet samt en frist på minimum 10 dage fra afsendelse, hvor du skriver, at hvis der ikke betales vil det ende med inkasso, hvilket vil medføre yderligere omkostninger. Rykkeren kan du tage 100 kr. for, jf. rentelovens § 9 b, stk. 2.

Betales der ikke efter fristen på 10 dage og er der ikke kommet indsigelser om kravet - og heller ikke forventer dette - kan du lave et betalingspåkrav, da kravet er under kr. 100.000. Du kan finde en blanket samt vejledning på domstolenes hjemmesidehttp://www.domstol.dk/selvbetjening/blanketter/inkasso/Pages/default.aspx

Betalingspåkravet skal sendes til rette værneting, det vil sige retskredsen tilhørende skyldnerens adresse.

Herefter bliver betalingspåkravet forkyndt, det vil sige skyldneren bliver orienteret og får en frist til at komme med indsigelser. Kommer skyldner ikke med indsigelser inden for fristen, får betalingspåkravet påtegning, hvilket vil sige, at det har samme retsvirkning som en dom og dermed er tvangsfuldbyrdelsesgrundlag. Med andre ord kan du tage sagen i fogedretten, hvor du kan tage udlæg i skyldnerens ejendele for at opnå fyldestgørelse af dit krav. 

Jurist og tekstforfatter. Skriver bl.a. juridiske artikler på eJura.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er privat lejeforhold, kan du også bede Huslejenævnet om hjælp - fordelen herved er, at eventuelle tvister så kommer frem førend det er en retssag

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis det drejer sig om et privat lejemål, kan du klage til Huslejenævnet. En afgørelse fra Huslejenævnet, kan dog ikke danne grundlag som et fundament i Fogedretten, hvis udlejer ikke efterlever Huslejenævnets afgørelse. Det vil derfor være nødvendigt, at du anlægger et civilsøgsmål i Boligretten mod din tidligere udlejer således, at du erhverver en dom på, at han skylder dig beløbet. Får du medhold i Boligretten, vil du dermed have erhvervet et fundament, som kan danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse af kravet i Fogedretten.

Du kan som lejer tage udlæg i den ejendom hvor dit tidligere lejemål er beliggende. Du får dermed sikkerhed for dit tilgodehavende depositum. Du skal kontakte Fogedretten med henblik på at tage udlæg og få gennemført en tvangsauktion af ejendommen.

En lejer står nummer et i køen til at få sine penge, efter ejendommen er solgt på tvangsauktion. En tvangsauktion vil som oftest medføre store omkostninger for udlejer. Udsigten til en tvangsauktion vil derfor kunne give udlejer incitament til at tilbagebetale dit depositum før en eventuel tvangsauktion behøver blive en realitet. Du kan evt. til start gøre din tidligere udlejer opmærksom på, at du er bekendt med ovenstående og at du har tænkt dig at gå hele vejen for at få dit tilgodehavende.

Mvh.

Anne Kathrine

www.paragraf-rytteren.dk

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er vigtigt at prøve at finde ud af, om der er tale om en svindler, eller om det blot er tale om et midlertidigt likviditetsproblem - eller om han er på vej ud over afgrunden (ved at gå fallit).

Prøv derfor at lave en åbning med en form for afdragsordning. Man kan ofte komme langt i den slags sager med lidt venlighed, men naturligvis uden at være dum og naiv. Det er naturligvis kedeligt med afdrag, men det er bedre, end der slet ikke kommer noget.

Hilsen,
Robert Kronberg

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)