Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af B-indkomst til bloggere

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 25. May 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har et par bloggere jeg skal udbetale "løn" til, da det har tjent penge på reklamer og sponsoreret indhold via deres blog. Nu er mit spørgsmål bare hvordan dette gøres ordentligt? De er jo ikke ansatte og er ikke virksomheder, så de skal vel have det som B-indkomst og de skal vel også have en lønseddel.

Er der nogen der ved hvad der skal gøres her? Skal jeg selv indberette noget, eller skal jeg bare udbetale beløbet og så skal de selv indberette til SKAT?

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være ekspert, tænker jeg de kan lave en faktura til dig med deres oplysninger og hvad de skal have af belønning for deres ydelse. Du laver en overførsel til dem og bogføre denne faktura i dit eget system som en omkostning. De skal dernæst selv indberette og betale B-skat. De skal naturligvis ikke pålægge moms da jeg formoder de ikke er momsregistreret

Fra Silkeborg
Tilmeldt 25. May 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren!

Mange tak for svar. Jeg tænker dog der burde være en nemmere måde (for bloggeren) at gøre dette på, da ingen af bloggerne har forstand på overhovedet at lave en faktura.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Om ikke de kan lave faktura - så må du lave afregningsbilag - med i dette http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html 

Og ja - du skal indberette det som honorar hvis det er en CPR person du betaler til (og det må det være hvis ikke de kan finde ud af at lave faktura)

Alt man betaler til en CPR fra et firma skal indberettes - f.-eks. her som honorar - bidragspligtig B-indkomst (tror den hedder gr.05) på personens CPR.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 25. May 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John, det vil jeg lige læse nærmere.

Udover at jeg skal indberette det, så skal bloggeren vel også selv dette (eftersom de jo skal betale SKAT af det)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias:

Mange tak John, det vil jeg lige læse nærmere.

Udover at jeg skal indberette det, så skal bloggeren vel også selv dette (eftersom de jo skal betale SKAT af det)

nix - de skal naturligvis forskudsregistrere hvis ikke de vil overraskes af skatten - men det du indberetter kommer helt automatisk med på deres selvangivelse i rubrik 12. Den kan de slet ikke selv skrive i, og prøver de står der, at det er det firma der har betalt dem der skal indberette og de skal kontakte dette firma (netop grundet pligten - ellers var der ikke fradrag for dig da du så betalte "sort" Smile

Se disse to - her om loven om at indberette http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

og her om hvordan du rent praktisk gør med print screen fra hvis du gør det via skat (håber det stadigt er de billeder, har ikke checket skat et par måneder ) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html  

Du kan naturligvis også bruge danløn osv til det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 25. May 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John! Det er virkelig en stor hjælp, især med dine guides.

Sidste spørgsmål er lønseddel. De skal vel have et eller på, at de har fået pengene? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias:
Sidste spørgsmål er lønseddel. De skal vel have et eller på, at de har fået pengene? 
ja men ved honorar er det jo nok med et mail om kr xxx i honorar indberettet og overført - Du kan dog også bare tage print screen af sidste side i skat i indberetningen - den fungerer også - eller bruge danløn som giver egentlig lønseddel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 25. May 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Pefekt. Mange tak John - du har været en stor hjælp.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)