Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Teknisk prototype udviklet. Patent: Nødvendig eller ligegyldig?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg står i en situation som er meget ny for mig, og hvor der er mange input fra forskellige sider. Jeg skriver derfor herinde, ikke fordi jeg tror at nogen har en gylden manual, men blot for at høre forskellige meninger.

Situationen er den at jeg har udviklet en prototype i mit specialeforløb (civilingeniør i robotteknologi). Overordnet drejer det sig om 3D-opmåling og involverer en løsning bestående både af mekanik, hardware og software (så har jeg hverken sagt for meget eller for lidt). Prototypen demonstrerer min ide og er således fuldt funktionel. 

Indtil torsdag i sidste uge (21/04) havde jeg ikke tænkt videre over patent, forretning og det eventuelle videre forløb, da jeg har fokuseret på udvikling og rapportskrivning. Torsdag tog jeg dog forbi et iværksætterhus og kom tilfældigt i snak med en patentrådgiver. Han var ret overbevist om at jeg burde patentere produktet og mente tillige, jeg citerer, "den kan og bør 100 % patenteres". 

Det sætter mig nu i en situation hvor jeg hverken har forretningsmodel, plan, feedback fra eventuelle brugere, eller noget i bagagen til at bakke et valg op. Patent eller ikke patent. Grundet bevarelse af nyhedsværdi, kan jeg heller ikke tale med folk inden en eventuel patentansøgning er stemplet. NDA er selvfølgelig mulig men stadig upraktisk og ikke alle accepterer dette.

En oplagt mulighed i situationer som disse er at sælge prototype, ide og al hidtil udvikling, måske endda sig selv, til en køber som så tager det med i deres eksisterende produkt portefølje. Men kigger jeg på en mulig køber, ser jeg at krav nr. 1 for at man overhovedet kan henvende sig med ideer, er at de er beskyttede. 

Så på den ene side kommer jeg ikke videre uden et patent men på den anden side så ved jeg ikke om der er grundlag for et patent. Om jeg kan tjene penge, og dermed vedligeholde og forsvare patentet og eventuelle krænkelser. 

Og for lige at twiste den yderligere, så er jeg tilmeldt et iværksætter-program, netop for at blive bedre rustet til situationer som disse. Forløbet starter på fredag (29/04) og jeg er tilmeldt med ovenstående ide (dog uden at have afsløret for meget, på nuværende tidspunkt). Dette gør at jeg skal beslutte mig mht. patent allerede inden fredag kl 12, da der startes ud med at de forskellige grupper præsenterer deres ide. 

Ovenstående er de tanker og tvivl jeg render rundt med, og jeg håber det er nok til at beskrive min situation. 

Ser frem til nogle syn på sagen, forslag og råd.

- Yonas

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg vil anbefale at du kontakter opfinder rådgivningen  på teknologisk institut, de vil Med sikkerhed kunne hjælpe dig videre med om du skal patentere eller ej. 

Se mere her  www.opfind.nu

Mht. Det iværksætter program du skal deltage i forhindre dig ikke at lave et patent senere, du skal dog ikke afsløre den alt for mange detaljer om hvad det er du vil patentere. 

Held & lykke

Ravn

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Yonas:
kom tilfældigt i snak med en patentrådgiver. Han var ret overbevist om at jeg burde patentere produktet

Det er meget sjovt at en patent-rådgiver, som lever af at hjælpe folk med at udtage patenter, mener du skal patentere din ide...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel: Ja, det giver sig selv. Netop en af grundende til indlægget. Har du noget konstruktivt du vil bidrage med? Ravn: Tusind tak for linket. Den havde jeg ikke stødt på. I forhold til at deltage samtidigt med at holde døren åben. Ja, det handler jo om at balancere mellem hvad man så må fortælle og ikke må. :-)

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er rigtig mange ideer som bliver patenteret uden nødvendigvis at have nogen pengemessigværdi.

Mit råd mht. dette er kun at patentere hvis du ser at din ide kan danne grundlag for en egentligt business. Altså, er der købere til den dims du potentielt har opfundet? For at finde ud af det skal du nok finde potentielle købere til din dims, og det kræver nok hjælp fra et netværk eller lign.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Yonas:
Mikkel: Ja, det giver sig selv. Netop en af grundende til indlægget. Har du noget konstruktivt du vil bidrage med?

Ikke andet end det jeg allerede har gjort ... at du allerede var opmærksom på interesse konflikten gør jo ikke min kommentar u-konstruktiv.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)