Så vidt jeg ved, så skal overførsel fra privat til erhverskonto bogføres, da pengene jo går ud fra din konto og over til en anden. Du kan lave så mange overførsler du har lyst til - de skal bare bogføres. Går udfra du tænker på løn.
For selskaber skal du bogføre overførsler ind og ud af selskabet.
For enkeltmandsvirksomheder, er det som sådan kun et krav hvis du anvender virksomhedsskatteordningen. Men, man kan jo diskutere om det ikke er fornuftigt at bogføre alle bevægelserne uanset hvad. Når du alligevel opstiller et lille regnskab til brug for selvangivelsen, kan du vel ligeså godt bogføre alle bevægelserne på en hævekonto.
Eriksam:
2. Kan man overføre penge fra privat til erhverv ligeså mange gange, som man har lyst til? Eller plejer man kun at gøre det 1 gang i opstartsfasen?
Du kan i princippet overføre alle de penge du vil til din virksomhed, over ligeså mange gange som du vil. Men hvis pengestrømmen kun peger i den retning, så skal man måske overveje om virksomheden skal fortsætte eller lukkes.
1. Alt skal bogføres i en virksomhed. Dit regnskab skal afspejle de reelle pengestrømme i firmaet.
2. Hvis det er enkeltmandsvirksomhed eller i/s kan du hæve og indsætte som du lyster. Normalt har man en mellemregningskonto, hvor dette bogføres. Hvis det er virksomhed i selskabsform er det ikke tilladt af hæve uden er der tale om en løn- eller udbytteudbetaling. Alt andet kaldes ulovlige aktionærlån. Du kan låne selskabet penge, men skal lave et lånedokument og beregne markedsrente, hvis der ikke er tale om helt korte udlæg.
Har du nogen idé om, hvordan man bogfører en overførsel? Jeg har nemlig ingen revisor på.
Jeg ville råde dig til at bruge billy.dk, economic.dk eller dinero.dk, som alle er regnskabsprogrammer, som hjælper dig et langt stykke af vejen. Hvis ikke du har revisor på eller et program der hjælper dig, er det næsten dømt til at gå galt :)