Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af første medarbejder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Copenhagen
Tilmeldt 15. Jun 13
Indlæg ialt: 209
Fra  RuedRiis.com Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej seje Amino'er, 

Kan du pege mig i retning af, hvor jeg finder alt, jeg skal vide omkring første rigtige ansættelse?
Eller kender du reglerne på området så godt, at du kan pege på en genvej til at finde hoved og hale i det hele?

Jeg har indtil nu benyttet mig af freelancere, men ønsker nu en mere involveret og intern medarbejder. 

Hvor er den helt gode guide til de nødvendige ting og sager, der skal til for korrekt ansættelse af første medarbejder?

Mange tak!

Rued fra Webly

Online underviser med 11.000+ solgte kurser i Vyond animationsvideo, GarageBand voice-overs og stærk videostruktur - via RuedRiis.com.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej seje Webly.

Jeg kan helt klart anbefale dig at søge oplysninger på virk: https://startvaekst.virk.dk/search/virk/ans%C3%A6ttelse.

Den giver f.eks. denne: https://startvaekst.virk.dk/drift/medarbejdere/ansaetselv/ansaettelse-af-en-medarbejder/saadan-ansaetter-du-din-foerste.

Jeg vil samtidig anbefale dig at bruge letløn til at indberette, hvis du kun skal have få ansatte. Her trækkes skat mv. automatisk fra lønnen via firmaets nemkonto, og du får en A4-side, som har alle tallene til en lønseddel (jeg bruger den faktisk som sådan) inkl. nettobeløbet til indsættelse på lønmodtagerens konto.

Hvis du går surt i, selv at skulle bogføre det, kan du evt. finde vejledning på nettet, eller bruge et etableret bureau som f.eks. Danløn.

God vind!

Fra Brøndby
Tilmeldt 1. Mar 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Gratisal ApS Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rued, 

Der er også kommet vores nye lønsystem Gratisal, som kan mere end Letløn og stadigvæk uden det koster noget. Hvis du senere ønsker, at betalingerne af skatter, pensioner og nettolønnen til medarbejderne skal ske automatisk, så kan det vælges til. 

Det er et par ting som er vigtige:

Sørg for at få lavet en ansættelseskontrakt. 

Hold styr på feriedage

Overvej at tilmelde dig statens administration, Det koster ca 0,5% af den løn i forsikring, men du får sygedagpenge fra 2. sygedag, hvilket minimerer dine risici betydeligt.

Følg din intuition, hvis der er noget i ansættelsesprocessen du er i tvivl om hos kandidaten. Det plejer at være sandt. Det er dyrt at fejle med en forkert ansættelse.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 15. Jun 13
Indlæg ialt: 209
Fra  RuedRiis.com Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder spændende - et Dinero for løn a la? 
Jeg skal bruge systemet til at betale løn til mig selv som direktør og 2-3 medarbejdere med tiden. 
Jeg leder efter den løsning, der er nemmest at bruge og holder styr på de grundlæggende lovmæssige ting og sager. 

Online underviser med 11.000+ solgte kurser i Vyond animationsvideo, GarageBand voice-overs og stærk videostruktur - via RuedRiis.com.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjah, jeg er godt tilfreds med Letløn, især hvis I er på nogenlunde fast månedsløn. Så kan hele tjavsen kopieres til næste måned og alle er glade. Men ellers har jeg også hørt godt om Danløn.

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Pisse fedt, at skal til at have dine første medarbejder :)

1. gyldig ansættelseskontrakt.

2. registeret som arbejdegiver ved ERST, og SKAT.

3. lønsystem, ville nok anvende danløn (15kr per lønseddel, mener jeg) som nemt kan sættes op med dinero, billy ect.

4. Forsikring til dig selv og dine medarbejder.

5. Pension, skal du også tage stilling til. hvor meget skal være arbejdegiverbetalt ect.

6. Barsel, sygdom, ect skal du også gøre det nogle overvejelser omkring.

7. En personale håndbog er altid en god ting. (kan godt være lidt kedeligt at skrive) men kan være til stor nytte for dig og dine merarbejder fremadrettet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)