Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed, tilbagebetaling af moms mm.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg har luret lidt mens i har skrevet frem og tilbage.

Alle materialer, som er rør, træ, indpakningsmaterialer mm, er købt på EMVs ejers private konto da der ikke var en konto i EMVs navn. 

Vi har nu tænkt os at lukke EMV og starte et IVS samt oprette en firmakonto under IVS. 

Vi har dog materialer vi skal betale for i denne uge som vi gør fra den private konto da intet at IVS er oprettet endnu og vi har mange ordre der venter. Hvordan kan vi øremærke de fakturaer til IVS under stiftelse? Og vi skal jo betale moms af vores salg men hvis vi ikke kan få moms tilbage af vores indkøbte varer, så ender vi jo i et stort minus.

Håber det hjalp

Mvh

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
om du kan trække ting du har købt i privat navn fra momsmæssigt i et selskab

Nej, HELT klart ikke, hvis det altså står klart, at det er købt i privat navn. Det gør det ikke udfra det oplyste.

Cookie - John Hannover:
Selskaber kan KUN fratrække hvis regningen er udstedt til dem

Puha. Så har jeg mange fakta-, taxa-, restaurant- og alt-mulig-andet-bon'er, jeg skal have trukket ud af mange års regnskaber.

Cookie - John Hannover:
På denne måde anser jeg klart Amino for farlig rent ud sagt.

Heri er jeg 100% enig!! Henvisninger til Dinero og diverse wiki - og for dén sags skyld andre private - er lisså 'farligt'. Det er kun Skat og i sidste instans Retten, som kan afgøre det. 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

wibber:
Alle materialer, som er rør, træ, indpakningsmaterialer mm, er købt på EMVs ejers private konto da der ikke var en konto i EMVs navn. 

(Skal lige sige, at denne krydsede mit svar).

At materialerne er købt på privat konto er efter min mening ikke afgørende. Men: Er materialerne købt i EMV's navn? På købstidspunktet tænkt til at være til emv? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen, argumentet med at se på fakturaerne køber jeg. Der kan være en så tæt sammen hæng også tidsmæssigt mellem køb, start af IVS og afslutning af enkeltmandsfirma at det Ville kunne karakteriseres som opstart. Problemet er så krav til faktura, hvor beløbet næppe spille en afgørende rolle hos SKAT her. Har SKAT en anden opfattelse, så er beløbet kendt på forhånd.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

wibber:
Hvordan kan vi øremærke de fakturaer til IVS under stiftelse?

Som John også tidligere har skrevet: De skal udsteder til "xxx IVS under stiftelse". 

wibber:
Og vi skal jo betale moms af vores salg men hvis vi ikke kan få moms tilbage af vores indkøbte varer, så ender vi jo i et stort minus.

Hvis det er muligt, synes jeg, at I skal anvende materialerne færdig og fakturere i emv's navn (hvis I følger "de andres" råd om ikke at forsøge at overføre det hele til det nye IVS). Brug dertil de hidtil indkøbte materialer, indtil der er så få, at det er af mindre betydning mht., at momsen ikke kan trækkes fra.

Jeg synes nu, at det er så komplekst, at I må have rådgivning. Jeg er ret sikker på, at det kan betale sig. Det kan være svært at holde tungen liiige i munden ved et sådant skifte, når 'hverdagen' som sådan ikke ændrer sig. Giv revisor/bogholder hele tjavsen og koncentrér jer om biksen - jeres tid er sandsynligvis givet bedre ud dér. Jeg tillader mig at gætte på, at der er enighed blandt aminoerne omkring dette.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Jørgen, argumentet med at se på fakturaerne køber jeg. Der kan være en så tæt sammen hæng også tidsmæssigt mellem køb, start af IVS og afslutning af enkeltmandsfirma at det Ville kunne karakteriseres som opstart. Problemet er så krav til faktura, hvor beløbet næppe spille en afgørende rolle hos SKAT her. Har SKAT en anden opfattelse, så er beløbet kendt på forhånd.

[x] Synes godt om

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

wibber:
Vi har dog materialer vi skal betale for i denne uge som vi gør fra den private konto da intet at IVS er oprettet endnu og vi har mange ordre der venter. Hvordan kan vi øremærke de fakturaer til IVS under stiftelse?
I beder bare om fakturering til IVS xxx under stiftelse - når det forholder sig sådan 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Cookie - John Hannover:
om du kan trække ting du har købt i privat navn fra momsmæssigt i et selskab

Nej, HELT klart ikke, hvis det altså står klart, at det er købt i privat navn. Det gør det ikke udfra det oplyste.

det kan jeg ikke se andet end det må være - IVS var slet ikke kendt da de købte

Jørgen Kirkegaard:

Cookie - John Hannover:
Selskaber kan KUN fratrække hvis regningen er udstedt til dem

Puha. Så har jeg mange fakta-, taxa-, restaurant- og alt-mulig-andet-bon'er, jeg skal have trukket ud af mange års regnskaber.


Udenomssnak - Ja hvis de er dateret inden du fik ApS så har det et stort problem - men den type bonner står skat ikke og kræver firmanavn på, bare du skriver formål selv. Kan vi ikke holde os til sagen - køb af aktiver inden stiftelsen

Jeg gentager gerne - at reglen er helt 100% klar - man kan ikke tage moms ind hvis ikke en regning fra før stiftelse er udstedt til selskabet eller selskabet - under stiftelse

Også gentagelse af, at hvis det fremgår på andet vis, at det er købt lige op til stiftelse - ex hjemmeside og domæne til IVS navnet er der er ikke problem formentlig - skat vil ikke forføge sådan en sag, hvis det er så klart, at det er købt til ren opstart -

Det som jeg svarer på er, at reglen om ALLE aktiver købt 6 mdr inden stiftelse kan trækkes fra i selskab/IVS er helt forkert fortolket og det er det som er vigtigt her som generelt svar.

6 mdr regel gælder personlig virksomhed som er samme juridiske person og ikke selskaber som er ny juridisk person

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

SPURGTE SKAT OG FIK SVAR SOM VENTET

Jeg spurgte om 6 mdr regel (osv) også gælder selskaber - og fik svaret - at 6 mdr regel ikke er lovbestemt med praksis og så henvisning og forklaring om - det det ikke gælder selskaber før stiftelse som følger CITAT

Se DJV afsnit D.A.11.1.2.1.

Når indkøbet skal foretages af en afgiftspligtig person – fx et selskab – kan dette i sagens natur vel ikke ske før den afgiftspligtige person eksisterer.

Endvidere vil dokumentationskravet for momsfradrag jo heller ikke kunne opfyldes.

Hvis aktiverne derimod indkøbes af et allerede stiftet selskab, blot forinden det momsregistreres, er sagen en anden. Så vil der kunne gives momsfradrag på de betingelser, som er nævnt i DJV afsnit D.A.11.1.2.1. De skal endvidere kunne opfylde kravene til dokumentation (faktura). 

(forudsætning for momsfradrag for køb inden stiftelse dermed stadigt - at der ikke har været momsfrit salg inden)

Synes dermed sagen er ret klar

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)