Ja - Artiklen omtaler blandt andet, at man har pligt til t betegne reklame som reklame. Dvs. hvis du laver en aftale med en blogger, om at pågældende omtaler dit produkt, så skal kunderne informeres om, at der er tale om en reklame. Dette er også udstrækt til at omfatte et tilfælde, hvor en blogger accepterer, at få et produkt tilsendt uden krav om omtale i hendes blog, men hvor det i hvert fald var tydeligt, at producenten gerne ville have produktet omtalt i bloggen, og hvor bloggeren takker og siger, at hun vil omtalte det fremsendte produkt.
I tilfælde, hvor målgruppen for reklamen er voksne mennesker, er forbuddet mod skjult reklame overholdt, hvis bloggeren i begyndelsen af teksten tydeligt markerer blogindlægget med én af følgende tekster:
- "Reklame"
- "Annonce"
- "Betalt indlæg"
- "Sponsoreret indlæg"
Udsagn som "I samarbejde med X", "Gave fra X" eller "Affiliate-aftale" er - efter Forbrugerombudsmandens opfattelse - ikke en tilstrækkelig klar måde at gøre modtagerne opmærksomme på, at det er reklame.
Hvis et blogindlæg henvender sig til børn og unge under 18 år, skal reklamemarkeringen være udformet med særlig hensyntagen til denne målgruppe