Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Renteudgifter ved ejendomsudlejning og VSO

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber en venlig sjæl vil hjælpe mig med at forstå dette :)

Jeg udlejer en ejendom (ikke momsregistreret - tror ikke det har betydning for spm), og kan ikke lure hvordan det lige fungerer med renteudgifterne. Som jeg forstår det, kan jeg trække udgifterne fra, men kan jeg også trække dem ud af firmaet?

Eks:

Indtægt (husleje): 100.000

Udgift (vedligehold, forsikring etc): 40.000

Renteudgifter (til realkredit): 10.000

Resultat: 50.000

Men da renteudgifterne bliver betalt af mig (privat) via mine månedlige betalinger til kreditforeningen, så ender der med at stå 60.000 på ejendommens konto (indtægt - udgift), selvom overskuddet kun er 50.000.

Kan jeg trække de 10.000 ud af virksomheden?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

når du i personlig virksomhed har renteudgifter og ikke bruger VSO/kapitalafkastordning- så ligger de netop hos dig selv og dit overskud er derfor ikke 50t men 60t - da renterne jo ikke er udgift i virksomheden

OM det så er klogt ikke at bruge VSO - skal jeg ikke sige - for det koster i sig selv en del og skattefordelen på så små renter dækker nok ikke udgiften - men det kan andre - og om ikke andet en kompetent rådgiver/revisor råde dig om

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

@john,

Jeg bruger VSO. Jeg har ikke momsregistreret ejendommen, men jeg bruger VSO - og derfor har jeg brug for forklaringen på mit spm :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Maothor:

@john,

Jeg bruger VSO. Jeg har ikke momsregistreret ejendommen, men jeg bruger VSO - og derfor har jeg brug for forklaringen på mit spm :)

så skal du absolut have revisorhjælp - for du betaler renter privat siger du - og jeg er bange for indskud/hæverækkefølge - men ellers - er det jo et indskud som kan hæves - uden skat - som et lån, men jeg kan slet ikke nok om VSO til at sige, om du ikke får bøvl med hæverækkefølge når du skal trække dit indskud på 10000 ud igen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke se at renterne kan betales anderledes end 'privat' - jeg har jo afdrag til kreditforeningen hver måned som renteudgiften er en del af.

Når så jeg får årsopgørelsen fra kreditforeningen, står den samlede renteudgift, som jeg så kan trække fra i regnskabet.

Det er ikke en ejendom der ejes af firmaet - jeg udlejer blot et hus jeg er fraflyttet og ikke kunne få solgt, så jeg har valgt at udleje det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

det forstår jeg - men det jeg frygter, er hæverække følgen - når du bogfører renteudgiften i VSO og betaler den fra privatkontoen - og så hæver hele tiden for VSO for at få dækket det du har betalt - indskud/hævning følges - så måske ikke et problem - synes bare du skal ha klarhed over om du ikke risikerer problem med hæverækkefølgen i VSO som IKKE er så let og som så kan give grimme skatteoverraskelser

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - point taken. Det vil jeg grave lidt i, men foreløbig har jeg ikke hævet noget.

Jeg har fået årsopgørelse fra kreditforeningen, og bogført renteudgiften, og det leder så tilbage til det oprindelige spm som egentlig er:

Kan/skal jeg hæve de 10.000 jeg har haft i renteudgifter for at kontoen stemmer, eller kan jeg ikke hæve de penge jeg har betalt privat til renteudgifter, da jeg jo allerede får fradrag for dem igennem VSO?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maothor:

Kan/skal jeg hæve de 10.000 jeg har haft i renteudgifter for at kontoen stemmer, eller kan jeg ikke hæve de penge jeg har betalt privat til renteudgifter, da jeg jo allerede får fradrag for dem igennem VSO?

Der er et par ting i forhold til VSO vi lige skal have styr på!

For at du kan få fradrag for renterne i en VSO skal gælden være bogført i VSO'en (om du privat står som ejer af gælden betyder i den sammenhæng ikke det store)

Endvidere skal ejendommen formentlig også være bogført ind i samme VSO, med mindre du har anden virksomhed der opfylder kriterierne for anvendelse af VSO.

Hvis ydelserne til realkreditlånet betales fra en bankkonto udenfor din VSO skal hele ydelsen bogføres på en mellemregning (og herefter fordeles i renter som udgift og afdrag i balancen). Denne mellemregning kan herefter anvendes udenom hæverækkefølgen indtil den er på 0 kr, nb mellemregningen må aldrig være negativ, samme øjeblik den går under 0 kr bliver dette til en hævning som medgår i hæverækkefølgen.

 

Så for at svare på dit spørgsmål, ja du må hæve hele ydelsen (af en eller flere gange) hvis blot du bogfører den på en mellemregningskonto.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)