For de fleste webbureauer er det nemme at: programmere, designe, lave seo, opsætte adwords osv., men det svære er at sælge.
De fleste nystartede webbureauer, inkl. WebCoders.dk dengang vi startede på fuld tid for snart 6 år siden, undervurderer hvor svært det er at sælge.
Hvis du vil starte et bureau, og du vil hyre folk til programmeringsdelen, så er det jo dig der skal være sælger, og spørgsmålet er hvor god du er til det. Jeg er personligt blevet lidt bedre i de sidste 6 år, men for dælen hvor er der lang vej til jeg personligt bliver en rigtigt god sælger. Vi har heldigvis været i gang i så lang tid at opgaverne kommer mere eller mindre af sig selv, for hvis alt afhang af mine sælger-evner, så ville vi ikke stå godt.
Omkring dine skrive-evner, så er det bestemt et problem i mange tilfælde. Hvis du sender et tilbud ud og det er fyldt med fejl, kan du godt regne med at en del mennesker i den anden ende ser det som noget der tæller ned.
Omkring konkurrencen, så er der ekstremt hård konkurrence i det lag der hedder "jeg kan ikke rigtigt programmere, men jeg sælger billige template løsninger" (WordPress). Folk sælger løsninger fra 500 kr. og op, og det er der ingen der kan leve af, så de fleste stopper igen, men nye kommer til.
Hvis du påregner at konkurrere med det segment så drop det. Hvis du påregner at sælge det samme produkt bare dyrere, så drop det også.
Hvis du i stedet lægger dig i det segment der hedder "alt kan lade sig gøre - men det er dyrere", så er konkurrencen lige pludselig meget lille når vi taler f.eks. WordPress.
Der er ikke særlig mange af dem der kalder sig WordPress eksperter, der er tæt på at være det. Så hvis du er en af de få, de kan lave mere eller mindre alt hvad en kunde måtte bede om, så er det også meget lettere at få anbefalinger, som er dem du skal leve af med tiden.
Hvis du f.eks. vil arbejde som underleverandør for grafiske bureauer, så kræver det at du kan lave pixel-perfect hvad de beder om. Kan du det er du til gengæld også langt foran de 95% af markedet som bare sidder og prøver at strikke et template sammen med en masse plugins (hvis vi taler WP).
Et Webbureau i dag kræver at du både har en rimelig god sælger (eller er en god sælger selv) og at dit bureau er blandt de 3-5% bedste på det tekniske.
Hvis bureauet er den bløde mellemvare, der er lidt god til det hele, uden rigtigt at være eksperter i noget, så er det meget op af bakke, hvilket man også kan se af de MANGE webbureauer der starter og lukker igen hvert eneste år.
For mange lyder det meget nemt at starte et webbureau, men de færreste har nogen ide om hvor svært det er at sælge, hvor mange timer man skal bruge på at opgradere sine kompetencer hver eneste uge, og hvor svært det er at skille sig ud (specielt i starten).