Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. moms og fremleje for momsfritaget virksomhed

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,


Jeg er kunstner (musiker) og størstedelen af min indtægt er af samme årsag ikke med moms på. Jeg kan derfor ikke trække moms fra til udgifter der vedrører dét. 

Jeg har fundet nogle lokaler jeg gerne vil leje sammen med to andre, henholdsvis en anden kunstner og en selvstændig erhvervsdrivende. Lokalerne skal bruges til at skabe musik (som ikke giver mig momsindtægt) - og de små momspligtige bi-indtægter jeg måtte have vil aldrig tjene nok moms ind til at jeg ikke ville få negativ moms ved at fratrække momsen på lejemålet.

Jeg vil rigtig gerne undgå en situation hvor jeg angiver negativ moms hele tiden, det ser elendigt ud overfor skat

Vores første idé var at jeg modtager fakturaen for husleje fra udlejer, og derefter fakturerer de to andre hver især for deres del. Men hvordan gør jeg lige det? Jeg løber umiddelbart ind i denne forhindring:

Jeg må ikke trække momsen fra lejen, men jeg skal stadig fakturere de to andre hver især for deres del med moms. Den betaler jeg selvfølgelig ind til skat, men jeg kan vel reelt set ikke modregne deres del af momsen mod den moms jeg selv skal betale udlejeren (fordi jeg ikke må trække moms fra)? Så efter jeg har betalt deres del af momsen til skat sidder jeg reelt med hele momsansvaret for lejemålet igen - og jeg går ikke ud fra jeg må trække "noget" af momsen fra så jeg idetmindste går i 0 hvad deres moms angår?.

Kort opsummering; lejemål til aktiviteter der ikke genererer mig momspligtig indtægt (og derfor ikke er momsfradragsberettiget) - jeg vil gerne dele huslejen (reelt set fremleje) med 2 andre, men af den årsag kan jeg vel ikke begynde at trække momsen fra den originale leje heller, for så sidder jeg jo egentlig med negativ moms for min del hver måned. Eller må jeg trække det fra der vedrører dem, og ikke fratrække min egen?

Er der andre gode set-ups når 3 personer vil dele et lejemål?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)