jeg har i første omgang set bort fra denne, da jeg tidligere har læst at man skal have siden hosted i det land man ønsker at sælge i - og der tænker jeg en CDN som f.eks cloudflare som ikke har servere i Danmark underminerer dette, da indhold så vild blive vist fra diverse europæiske lande.
Det kan sagtens være mig der har misforstået hele conceptet med CDN, så derfor denne tråd :)
CloudFlare har en POP i København (om vi tæller det som Danmark ved jeg ikke).
Med det sagt, du behøves ikke have siden hosted i det land du ønsker at sælge i. Google melder ud officielt at hvis du bare sætter dit target land til Danmark i webmaster tools er det fint (Bruger du .dk, så laver de automatisk target til Danmark).
Selvfølgelig skal du hoste din side tæt på dine brugere (EU er tæt) - så hvis du finder et bedre tilbud i et andet land eller bedre service der passer til dine behov, så vil Google ikke 'judge' dig på det.
Kilde: https://sites.google.com/site/webmasterhelpforum/en/faq-internationalisation#q9
---
Spørgsmålet er: Skal du bruge CDN?
Svaret er muligvis - Google Pagespeed og Yahoo yslow er begge 'best practice' redskaber - det er ikke et krav (ej heller for ranking) at du skal have så høj en score som overhovedet muligt.
Jo hurtigere din side er (perceived performance er vigtigere end den faktiske hastighed af din side) - jo bedre er det. Så hvis du får en bedre load tid ved ikke at bruge CDN, jamen så skal du ikke tage brug af CDN.
Ligesom hvis du bruger et CDN der bruger http2 kan det faktisk betale sig rent hastighedsmæssigt *ikke* at concatenate dine css og javascript filer, fordi hvis du kigger på din render engine og din perceived performance vil du oftest nå bedre hastighed ved at have mange requests (som alle bliver sendt via den samme TCP connection), og da de bliver executed som de kommer ind betyder det at du ikke pludselig har et script der faktisk kan executes før du f.eks, loader 100kb CSS.
I sidste ende - så skal du finde det mest optimale for specifikt din hjemmeside - det der giver den bedste hastighed i netop dit tilfælde.
Page Speed og yslow er en 'best practice' og guidelines til ting man skal kigge på.
Deltager du på konferencer så som VelocityConf (rent performance / ops konference), nævner Google også i nogle af deres talks at der ikke er en 'one size fits all' og derfor ved de også at deres page speed score er relativt, og til tider ikke er relevant.
Catchpoint som er et Synthetic Monitoring software lavede også for nogle år siden artiklen "The Biggest Misconception about Google Page Speed" - som fortæller hvorfor at Pagespeed er en elendig metric hvis du måler hastighed på din side.
Artiklen er en del år gammel, men er stadig valid :-) Fordi Page Speed stadig er relativ til siden, og ikke en global indikator til hvordan dine 'konkurrenter' gør det.