Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CDN - hvor vigtigt er det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 26. Apr 12
Indlæg ialt: 91
Fra  plakato.dk - Posters og Plakater i høj kvalitet Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er igang med at åbne en dansk webshop rettet mod forbrugere i Danmark. Jeg har kørt diverse optimeringer, og kan se noget af det der gør jeg ligger under 90% på yslow er at jeg ikke bruger en CDN provider.

jeg har i første omgang set bort fra denne, da jeg tidligere har læst at man skal have siden hosted i det land man ønsker at sælge i - og der tænker jeg en CDN som f.eks cloudflare som ikke har servere i Danmark underminerer dette, da indhold så vild blive vist fra diverse europæiske lande.

Det kan sagtens være mig der har misforstået hele conceptet med CDN, så derfor denne tråd :)

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke hvor meget det vil give dig at flytte de statiske filer til et CDN. Jeg ville fokusere på at bundle css og javascript filer, og flytte javascript referencer til bunden af siden.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Tilmeldt 17. Mar 16
Indlæg ialt: 46
Fra  Audio Resort ApS Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe det primære markede er dansk samt at serveren hurtig og placeret i (eller i nærheden af Danmark) ville jeg ikke bekymre om CDN.

Fra Rødovre
Tilmeldt 21. Jan 16
Indlæg ialt: 160
Fra  Meal4U ApS Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

CDN kan være godt/vigtigt hvis man er mega stor, og har sindssyg meget indhold på ens hjemmeside! :) Så længe at det ikke er sagen, så er de danske webhoteller rigeligt gode nok... Nå ja, det kan også være at man ofte er udsat for ddos angreb - I det tilfælde er CDN'er også super seje! Men det tvivler jeg kraftigt på at du bliver udsat for da?


Vh,
Meal4u.dk

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde for et års tid siden sagt det sammen som lyden af denne tråd. 

Men CDN er en meget billig hastigheds opgradering. Husk mange danskere selvom de bor i Danmark, så rejser de meget. Det kommer også lidt an på om din targetgroup er en forretnings m/k - eller husmoren.. 

Men det behøver ikke blive en stor overvejelse da CloudFlare er gratis at komme igang med. Så kan du selv måle om det giver en forskel for dig. 

Utroligt nemt at sætte op. 

Skulle du have nogle problemer, så smider du mig bare en mail: jh@jannikhansen.co.uk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 53
Fra  SSDVPS Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender du gratiscdn.dk - udviklet og driftet af os? :)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 53
Fra  SSDVPS Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Meal4U:

Hej Martin,

CDN kan være godt/vigtigt hvis man er mega stor, og har sindssyg meget indhold på ens hjemmeside! :) Så længe at det ikke er sagen, så er de danske webhoteller rigeligt gode nok... Nå ja, det kan også være at man ofte er udsat for ddos angreb - I det tilfælde er CDN'er også super seje! Men det tvivler jeg kraftigt på at du bliver udsat for da?

Vh,
Meal4u.dk

Meebox, gigahost, azehosting, yayhosting og jeg skal give dig, er ofte - meget ofte, oftere end du tror, udsat for D/DOS angreb, og sker for en del af de udbydere, at disse feje angreb udført af forsmåede mennesker, nedtager alle hjemmesider der bliver hostet.
Så ja, måske har man en hjemmeside som ingen i deres vildeste fantasi ville angribe - men når "naboen" bliver angrebet, så ryger dit site med i købet.

Det er desværre et meget kendt fænomen, og noget som alle vi der houser disse slags kunder, slås med på daglig basis!

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin:

jeg har i første omgang set bort fra denne, da jeg tidligere har læst at man skal have siden hosted i det land man ønsker at sælge i - og der tænker jeg en CDN som f.eks cloudflare som ikke har servere i Danmark underminerer dette, da indhold så vild blive vist fra diverse europæiske lande.

Det kan sagtens være mig der har misforstået hele conceptet med CDN, så derfor denne tråd :)

CloudFlare har en POP i København (om vi tæller det som Danmark ved jeg ikke).

Med det sagt, du behøves ikke have siden hosted i det land du ønsker at sælge i. Google melder ud officielt at hvis du bare sætter dit target land til Danmark i webmaster tools er det fint (Bruger du .dk, så laver de automatisk target til Danmark).

Selvfølgelig skal du hoste din side tæt på dine brugere (EU er tæt) - så hvis du finder et bedre tilbud i et andet land eller bedre service der passer til dine behov, så vil Google ikke 'judge' dig på det.

Kilde: https://sites.google.com/site/webmasterhelpforum/en/faq-internationalisation#q9

---

Spørgsmålet er: Skal du bruge CDN?

Svaret er muligvis - Google Pagespeed og Yahoo yslow er begge 'best practice' redskaber - det er ikke et krav (ej heller for ranking) at du skal have så høj en score som overhovedet muligt.

Jo hurtigere din side er (perceived performance er vigtigere end den faktiske hastighed af din side) - jo bedre er det. Så hvis du får en bedre load tid ved ikke at bruge CDN, jamen så skal du ikke tage brug af CDN.

Ligesom hvis du bruger et CDN der bruger http2 kan det faktisk betale sig rent hastighedsmæssigt *ikke* at concatenate dine css og javascript filer, fordi hvis du kigger på din render engine og din perceived performance vil du oftest nå bedre hastighed ved at have mange requests (som alle bliver sendt via den samme TCP connection), og da de bliver executed som de kommer ind betyder det at du ikke pludselig har et script der faktisk kan executes før du f.eks, loader 100kb CSS.

I sidste ende - så skal du finde det mest optimale for specifikt din hjemmeside - det der giver den bedste hastighed i netop dit tilfælde.

Page Speed og yslow er en 'best practice' og guidelines til ting man skal kigge på.

Deltager du på konferencer så som VelocityConf (rent performance / ops konference), nævner Google også i nogle af deres talks at der ikke er en 'one size fits all' og derfor ved de også at deres page speed score er relativt, og til tider ikke er relevant.

Catchpoint som er et Synthetic Monitoring software lavede også for nogle år siden artiklen "The Biggest Misconception about Google Page Speed" - som fortæller hvorfor at Pagespeed er en elendig metric hvis du måler hastighed på din side.

Artiklen er en del år gammel, men er stadig valid :-) Fordi Page Speed stadig er relativ til siden, og ikke en global indikator til hvordan dine 'konkurrenter' gør det.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)