Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura spørgsmål fragt?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Githa:
Lad os så sige at et maxibrev koster 20,50 at sende.

Skal jeg så sige de 20,50 er ex. moms eller inkl. moms?

 

Portokøb betragtet som en almindelig udgift for din virksomhed: Om de 20.50 indeholder moms eller ej fremgår af din kvittering for købet af frimærkerne. Kig efter - der står ikke noget om moms. Derfor er der ikke indeholdt moms. Hvad du skriver på din regning som du lægger i maxibrevet kan du selv bestemme. Du kan skrive 'Porto og ekspedition 10 kr' eller 'Porto mv 1000 kr' - bare du husker at lægge moms på (de 10 kr eller 1000 kr skal medgå til at dække dine udgifter).

 

Portokøb på kundens vegne: Det rager ikke dig med momsen. Selvom der havde været moms i de 20.50 (hvad der nu ikke er), så måtte du ikke trække det fra som købsmoms. Men du kan få dækket dine udlæg for kunden - skriv gerne ordet 'udlæg' på regningen.

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikkrebs:

Githa:
Lad os så sige at et maxibrev koster 20,50 at sende.

Skal jeg så sige de 20,50 er ex. moms eller inkl. moms?

 

Portokøb betragtet som en almindelig udgift for din virksomhed: Om de 20.50 indeholder moms eller ej fremgår af din kvittering for købet af frimærkerne. Kig efter - der står ikke noget om moms. Derfor er der ikke indeholdt moms. Hvad du skriver på din regning som du lægger i maxibrevet kan du selv bestemme. Du kan skrive 'Porto og ekspedition 10 kr' eller 'Porto mv 1000 kr' - bare du husker at lægge moms på (de 10 kr eller 1000 kr skal medgå til at dække dine udgifter).

 

Portokøb på kundens vegne: Det rager ikke dig med momsen. Selvom der havde været moms i de 20.50 (hvad der nu ikke er), så måtte du ikke trække det fra som købsmoms. Men du kan få dækket dine udlæg for kunden - skriv gerne ordet 'udlæg' på regningen.

Nej er godt klar over der ikke er moms på købet af frimærkerne :-) Og ved derfor godt jeg ikke kan trække det fra som købsmoms hos SKAT. Så langt så godt.

Men må jeg godt skrive f.eks.:

Subtotal: 500,00

Forsendelse: 20,50

Total: 520,50

Heraf 25 % moms: 104,10

 

For det er vel i princippet fuldstændig min egen sag om jeg vil "miste" på den porto eller ej? Ligesom jeg ved at tilbyde kunderne at få sendt som forsikret pakke til 49,- jo også mister penge/eller ikke får dækket hele portoen?

Ja undskyld jeg bliver ved, men nu vil jeg virkelig gerne være 100% sikker på om det jeg gør er ok.

Og hvis jeg gør dette med salgsmomsen på begge forsendelsesmetoder, så skal jeg vel ikke til at have en konto i kontoplanen for udlægsporto?

Nu her er min plan at bogføre en debitorfaktura således:

Debit kunde

Kredit varesalg, forsendelse/porto, salgsmoms

Er dette korrekt?

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt du skriver er korrrekt.

Ja, du må selv bestemme om du vil tjene eller miste på momset porto - derfor foreslog jeg dig at du kunne opkræve 10 eller 1000 kr som du lyster.

 

Hele konstruktionen med 'Udlægsreglen' er for at tjene et par kroner mere - eller sælge varen (inkl porto til forsendelse til kunden) et par kroner billigere.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du lever af at sælge varer og sender dem med posten/fragtmand bør du nok gøre som nedenstående. 

Hvis man køber porto uden moms opretter man en vare der hedder Porto u/moms

Hvis man køber fragt med moms opretter man en vare der hedder Fragt

Når du så køber en frimærker på posthuset, bogfører du det som køb af en vare   Porto u/moms, modposteres betalt kontant..

Når du så køber en fragtydelse hos fragtmanden, bogfører du det som køb af en vare   Fragt modposteres kreditor fragtmand xx

Frimærker til breve postføres direkte i finans drift på en finanskonto der hedder frimærker.

Geeked

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det lyder fint. Jeg vil dog foreslå vareteksten "Porto u/moms" ændret til "Portoudlæg u/moms".

 

Men det er altså hvis man kører efter 'Udlægsreglen'. Kører man i stedet efter 'Jeg må selv bestemme om jeg vil tjene eller tabe på forsendelsen', så er der ingen grund til at skelne mellem de forskellige forsendelsesomkostninger.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor lige det forvirrende ord - Portoudlæg??

Hvis jeg køber en forsendelse og fakturerer denne forsendelse videre til kunden, betragtes forsendelsen som en vare med eller uden moms..

momsen kan vælge i varekortet, om der er moms eller ej og så bogføres denne korrekt hver gang.. 

Nemmere kan det da ikke være..

Alt andre ord som udlæg er forvirrende..

Geeked

 

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi at...

at porto og forsendelse er momspligtig når den udgør en del af den solgte vare/ydelse

at den eneste mulighed en momspligtig virksomhed har for at afkræve kunden et beløb momsfrit ved faktureringen er ved at benytte de særlige udlægsregler. Den eneste måde det kan fremgå af fakturaen at virksomheden kører efter reglerne er ved at anvende ordet 'udlæg' - jeg har redegjort for hvilke krav der stilles.

Tilmeldt 29. Nov 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak for de mange råd. Håber jeg har forstået det rigtig nu.

Dvs. at jeg skal bogføre hver eneste af mine post Danmark forsendelser, hver gang jeg sender en vare?

Notere købs og salgsmoms for forsendelse hver gang?

 

vh Mikael T

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)