Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af digitalt indhold, moms og brugervenlighed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte en lille side business med salg af niche videoer. 

Nu sidder jeg så og kigger på noget af det administrative og det første der springer mig i øjnene er de relativt nye EU regler ang moms på salg af digitale produkter. Jeg skal opkræve lokal moms i kunden hjemland (så længe det er indenfor EU), det er intet problem, men nu kommer spørgsmålet så.

Hvordan styre jeg bedst prissætningen? Ændre jeg pris alt efter hvilket land kunden angiver eller æder jeg af/tilføjer til min margin alt efter hvilket land så kunden ser samme pris.

Løsning 1:

En kunde fra Luxembourg ser prisen 10.3€ (10€ + moms)

En kunde fra Danmark ser prisen 12.5€ (10€ + moms)

Dette gør det svære at kommunikere priser globalt og kan virker som om man "snyder" nogle kunder udfra UX standpunkt

Løsning 2:

Både kunden fra Danmark og Luxembourg ser 12.5€ som pris, men jeg tjener 2.2€ mere på kunden fra Luxembourg end den Danske kunde. Dette vil resultere i en højere pris for alle kunder globalt, men samtidig give en højere fortjeneste hvis jeg altså kan konvertere kunderne.

Hvad gør I andre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville bruge 1 - tanken er netop blot, at en fra Luxemburg betaler samme pris uanset hvor han køber ydelsen og samme for en i DK - de konkurrerer jo ikke mod andre lande, men blot - samme pris i samme land.

2 kan givet også bruges - så længe du afregner momsen korrekt -

Mig bekendt er standard moms som vil være for disse ydelser - 17% i luxemburg - du ser ud til at have den specielle super reduced som jeg ikke mener gælder digitale ydelser som sådan

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg ville bruge 1 - tanken er netop blot, at en fra Luxemburg betaler samme pris uanset hvor han køber ydelsen og samme for en i DK - de konkurrerer jo ikke mod andre lande, men blot - samme pris i samme land.

2 kan givet også bruges - så længe du afregner momsen korrekt -

Mig bekendt er standard moms som vil være for disse ydelser - 17% i luxemburg - du ser ud til at have den specielle super reduced som jeg ikke mener gælder digitale ydelser som sådan

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html

vh John Hannover

Men med blik på brugervenlighed syntes jeg blot at løsning 1 er super super usexet. Det gør også kommunikation mv utroligt svært.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

måske -. du må givet gøre som du vil. Jeg tror ikke der er nogen regler om, at du ikke må ha højere pris i Luxemburg før moms end andre steder

Jeg synes nu 1 er god nok. Køber vælger land, og først der ser køber prisen med moms - til da er den xxx + local VAT - men ja det kan besværliggøre kommunikation. Det er nu nok sådan de store - iTunes - og andre gør.

Er du alene på markedet sker der jo ikke noget ved 2 -. ellers bliver du dyr i Luxemburg mod konkurrenter som har samme basis pris og Luxemburg VAT på der -
Jeg tror også de få progammer der håndterer det - kører 1 - men du kan givet lave noget der kan håndtere 2 også

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niklas,

Jeg sælger online vare i flere lande og sad med samme problem da jeg skulle udvide fra Danmark.

Helt grundlæggende køre jeg løsning 1, jeg vil dog anbefale dig at du bla. tager højde for kurser, så vi i DK ser prisen i DKK og i SE ser den i SEK osv...

Løsning 2 er lettest at kode, men løsning 1 virker bedst for alle i sidste ende. Tag et kig på STEAM, den danske pris på et spil er 50€ og den Russiske pris er 12€, forskellige lande, forskellige afgifter, regler, skatter osv... :)

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:

Hej Niklas,

Jeg sælger online vare i flere lande og sad med samme problem da jeg skulle udvide fra Danmark.

Helt grundlæggende køre jeg løsning 1, jeg vil dog anbefale dig at du bla. tager højde for kurser, så vi i DK ser prisen i DKK og i SE ser den i SEK osv...

Løsning 2 er lettest at kode, men løsning 1 virker bedst for alle i sidste ende. Tag et kig på STEAM, den danske pris på et spil er 50€ og den Russiske pris er 12€, forskellige lande, forskellige afgifter, regler, skatter osv... :)

Alle eksempler jeg har set på det (Som jeg selv er faldet over) kræver stort set at man opretter en konti inden (Steam, itunes etc) og derfor oplever brugeren ikke to priser. 

Min kommunikation bliver kun på engelsk og mine priser kun i $, derfor virker det endnu mere skørt med prisforskel per markede.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Niklas:

Alle eksempler jeg har set på det (Som jeg selv er faldet over) kræver stort set at man opretter en konti inden (Steam, itunes etc) og derfor oplever brugeren ikke to priser. 

Min kommunikation bliver kun på engelsk og mine priser kun i $, derfor virker det endnu mere skørt med prisforskel per markede.

Hej Niklas,

Hele STEAM's webshop er online: http://store.steampowered.com/, så dem som ikke bruger STEAM programmet bliver tjekket via IP.

Hvis du ikke har tænkt dig at tage højde for kurser og sprog, så kan jeg ikke se nogen grund til at have forskellige priser. Nu ved jeg ikke helt hvad du vil sælge, men nogle forbrugere kunne godt blive skræmt hvis det var tilfældet. Men sælger du til "Pro-users" så er det ikke et problem :)

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg planlægger at sælge nogle særlige film til en lille målgruppe af privatpersoner. Så tror det er meget vigtigt ikke at skræmme folk.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)