Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtefæller med I/S ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'ere

Jeg har idag en personlig ejet virksomhed, med et pænt overskud opsparet i VSO. Virksomheden sælger IT-konsulent-ydelser.
Nu vil min kone gerne starte selvstændig virksomhed som massør.
Dvs. en helt anden branche.
Men vi vil helst rumme begge dele i én virksomhed. Dels for lettere administration, dels så vi begge kan hæve løn op til topskatte-grænsen.
Er det muligt og tilladt ?           Som et I/S eller ApS eller ?
Det vil de fleste år være IT-delen der bidrager med hovedparten af indtægterne.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

teoretisk kan du som godt dele din IT personlige virksomhed - i to SE numre - og ansætte din hustru i den ene del og udbetale hende løn som ansat op til topskat

Du kan også stifte I/S med hende, men her skal du ha beregnet konsekvens af skat fra dit VSO enkeltmands og helt samme hvis I stifter et ApS som godt kan rumme flere brancher - eller hver sit ApS

Du skal som udgangspunkt vide, at man ikke må trække udgifter fra en type indtægt fra i indtægter fra noget helt andet men det vil en revisor kunne råde meget bedre om, og der kan du også få lidt beregninger på - 

Forsætte i et under VSO med to SE numre - evt selvstændig moms - massør kan også være momsfri og lønsom ofte

Lade din enkeltmands lukke og flytte i I/S med hustru - skattekonsekvens beregning

Lave virksomhedsomdannelse fra nu værende til et ApS

Se lidt om forskelle virksomhed og selskab og omkostninger http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  og betal dig til helt konkret råd baseret på din/jeres situation

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Mar 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. Jeg kan dog ikke helt udlede om du mener at det er reelt muligt - ikke bare teoretisk - at opnå fordeling af overskud så vi begge tjener lige under topskat ?
I hele træsko-længder har IT-delen en omsætning på 1.100 tkr (resultat på 1.000 tkr), imens massage-delen forventes en omsætning på 350 tkr (resultat på 300 tkr).
Konen vil således få udbetalt måske 200 tkr af mine IT-indtægter.
Jeg tænker at denne mulighed "fri fordeling", som blev indført i 1998, må gøre det muligt ?  http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=1602&reprid=0&filid=13&iarkiv=1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

mistermester:
Jeg tænker at denne mulighed "fri fordeling", som blev indført i 1998, må gøre det muligt ?

Den frie fordeling mellem ægtefæller er betinget af at der deltages i væsentligt omfang i den andens virksomhed. Det er der i praksis formentlig ikke umiddelbart tale om i dit tilfælde, hvor virksomheden reelt er to aktiviteter. For at din ægtefælle kan få overført en del af indkomsten fra IT-delen kræver det så en arbejdsindsats der står i mål med de 200 tkr som du nævner. 

Oplagt at følge Johns råd om at få de forskellige måder at organisere virksomheden på gennemregnet. 

Tilmeldt 24. Mar 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen John

Jeg fik også et fint svar fra Whiskey, men har du også et svar - jeg vil rigtig gerne høre det fra dig:

Mit spørgsmål er: Jeg kan ikke helt udlede om du mener at det reelt er muligt - ikke bare teoretisk - at opnå fordeling af overskud så vi begge tjener lige under topskat ?

I hele træsko-længder har IT-delen en omsætning på 1.100 tkr (resultat på 1.000 tkr), imens massage-delen forventes en omsætning på 350 tkr (resultat på 300 tkr)

Konen vil således få udbetalt måske 200 tkr af mine IT-indtægter.

Er det muligt og tilladt somehow ?

Jeg vil gerne følge dit råd om at købe mig til mere specifik rådgivning/beregning af præcis hvilket scenarie, der er mest optimalt. Men jeg vil bare gerne vide om du ser en farbar vej overhovedet ?

God weekend snart :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)