Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT kræver faktura på overtaget varelager i forbindelse med virksomhedsoverdragelse?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Her til sommer skal jeg rundt på diverse markeder, sidste år overtog jeg et varelager fra en anden virksomhed (dengang var jeg privatperson), så jeg har ikke faktura eller noget på de genstande der er i mit varelager, kun en købekontrakt på overdragelse af virksomhedsnavne, domæner, grafik og varelager!

- Nu kommer mit store spørgsmål så, hvis SKAT kommer ind i min bod på et marked, hvordan skal jeg så kunne fremvise faktura for de vare jeg har overtaget?

Mvh

Kaare

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan jo ikke andet, end at fremvise købekontrakten - så må man håbe sælger har opgivet fortjenesten på navne domæner, grafik osv

Du har købekontrakten - og har du været klog, så har du overført per netbank så du kan vise, at det var det beløb du faktisk betalte - 

Så skal du har varelager specificeret og alt det andet - evt men nu er du jo så virksomhed og registreret og det vil betyde, at du skal sælge varene og i princip goodwill vil jeg mene (domæne osv) til dig selv. Det er let nok, hvis købekontrakten var specificeret i hvad der var hvad - og umuligt uden - men så har det også været umuligt for sælger, at indberette salg korrekt, og så kan han få ballade.

Netop markeder er jo steder skat kommer forbi og ja - så er der klar risiko for, at de vil vide hvor du har varer fra og værdien. Har du specifikation på hvad der var goodwill og hvad der var varer, så er du et stykke vej, og kan sætte dig til at dele varene så du har den samlede værdi - som du skal have fordelt ud på alle varene i lageret - som virksomheden må købe af dig - for ellers kan DU jo ikke vide hvad du har tjent, når du har solgt f.eks. halvdelen af lageret, så du må have en pris for hver ting (som måske er samme prise for mange ting)

Jeg ville få en økonomirådgiver til at se købekontrakten og hvordan ting bedst deles og tages ind - for du vil jo have været skattepligtig hele tiden - hvis du har solgt noget - og ellers vil du jo gerne have fradrag for det du har betalt - det mener jeg betaler sig at få en vurdering på hvordan det bedst løses - hvis intet er specificeret.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)