Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedskonstellation? En to eller tre virksomheder?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

God eftermiddag Amino

Jeg står i den situation, at jeg er blevet bedt om at føre bogholderiet for et foretagende mellem to parter. 

Bogholderiet i sig selv, er jeg ikke bekymret for, men jeg er i tvivl om hvordan strukturen skal være i virksomheden. 

De to aktører, der sammen styrer projektet, har hver deres kommercielle foretagender som de ønsker, fortsat skal være individuelle, men de vil samtidig gerne have et fælles selskab til det de nu laver sammen. 

Den umiddelbare løsning er derfor i mine øjne, 3 virksomheder. 2 enkeltmandsselskaber og en tredje virksomhed som de begge er ejere af 50/50. 
Den 3. virksomhed vil ikke skulle optage gæld så det vil umiddelbart ikke været et problem med personlig / solidarisk hæftelse
Hvis dette er den bedste løsning, snakker vi så et APS eller I/S? Har begge virksomheder revisionspligt, eller kan jeg som bogholder pådrage mit ansvaret for årsregnskabet

Kan man alternativt opsætte andre mulige konstellationer for opbygning som er bedre end to personlige og en fælles?

Jeg håber, at I kan hjælpe. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som udgangspunkt er der i hvert fald 3 muligheder at vælge mellem I/S, IVS og ApS

Forskellen mellem I/S og IVS/ApS er bl.a. den personlige hæftelse, men herudover er der flere krav ved drift af virksomhed i selskabsform. Der er strengere krav til regnskabsaflæggelse, revision er ikke nødvendigvis krav, men der skal alligevel udarbejdes regnskab der opfylder bestemmelser der er mere bestemt end for den private virksomhed. Herudover kommer bl.a. lovpligtige krav til arbejdsskadeforsikring for IVS/ApS.

At den fællesejede virksomhed ikke kommer til at stifte gæld begrænser naturligvis den personlige/solidariske hæftelse, men det er ikke helt korrekt at se bort fra denne. Virksomheden kan måske blive ansvarlig for f.eks. fejl og mangler ved leverede produkter/ydelser, og derved kan der opstå et forhold hvor ejerne kommer til at hæfte personligt og solidarisk med I/S konstruktionen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)