Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis musik istedet for Koda!

Side 4 ud af 5 (48 indlæg)
Tilmeldt 22. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ejer af en butik som lige har sat en radio op til mine kunder her for nyligt.
Jeg har som sådan ikke noget mod licens for tv og radio, for nogle skod programmer som man ikke gidder se eller hører.
MEN!!!! jeg betaler licens , og hører radio i bilen og igen når jeg kommer på arbejde.
Mine kunder gør ligesom det samme, man kan altså ikke i min verden være 2 steder på 1 gang.
dvs er jeg hjemme kan radioen i bilen ikke være tændt samt på arbejdet.
hvorfor skal jeg betale for det samme 2 gange ???
Nu bliver radioen pillet ned igen, desværre.
længe leve Danmark og deres pampere i Folketinget.

Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også lige haft besøg af en (flink!) mand fra Koda og må indrømme at det ikke er noget jeg har haft styr på her i starten af vores butiksforløb.

Nå, men vi snakker priser og han kan så fortælle at minimumstaksten for butikker op til 240m2 er 968 pr. kvartal. så små 4000,- (ingen moms) for at høre vores lokalradio på transistoren i vores butik med 40m2 butiksareal.

De penge kunne jeg godt forsvare hvis der var liidt flere kunder at dele dem ud på, men da vi kun har så lille areal og dermed så få varer er antallet af kunder i butikken dagligt meget få. Vi er primært er en webshop.

Nå men man må gerne spille musik i baglokalet uden at betale Koda, men det må jeg så alligevel ikke når alt her er så småt at man også kan høre musik i baglokalet fremme i butikken:-)

Men bruger i hvert fald hellere 4000 på markedsføring end på Koda i et stramt budget, så radioen er skrottet.

Det er med Koda som med handelsstandsforening kontingent (8000  årligt) og meget andet, der skal virkelig størrelse på butikken før man kan kalde det peanuts for der er virkelig mange af de her småudgifter (om man kan kalde noget til den pris det).

Fra Vojens
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Uanset hvad man synes om det, skal man ALTID betale til Koda, hvis man spiller musik offentligt. Det er ikke betaling for selve musikken, men en ekstra afgift for at musikken må bruges i det offentlige rum.

Oven i det skal man så betale for musikken. Det kan være CD eller vinyl, som man ejer, det kan være Spotify til erhverv (ikke den almindelige), det kan være radio, som man betaler licens for, eller noget fjerde. Eller det kan være Open Source musik, som er helt gratis - og hvor man så ikke skal betale andet end til Koda. Koda slipper man altså ikke for.

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Og Koda pengene går jo til kunstnerne bag - og det er vel rimeligt nok hvis man erhvervsmæssig udnytter noget f.eks musik som nogen har komponeret, at man så også betaler komponisten lidt. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"Hvis du har en aftale med en professionel musikudbyder, der kun bruger rettighedsfri musik, skal du ikke betale for den offentlige fremførelse."
- Fra Kodas hjemmeside

Jeg synes emnet er interessant og fandt lige ovenstående.

Fra Vojens
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Rasco: Interessant, det vidste jeg ikke.

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Hvis det er dårlig musik, så synes jeg det er ok at bruge det gratis. For min skyld skal det være lovligt at afspille AlphaBeat et offentligt sted - og skrue så højt op, at det bløder ud af ørerne på forbipasserende. Vil man spille ordentlig musik må det koste en omgang flødeboller.
Tilmeldt 22. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

hvordan finder man det

Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg synes der er helt fint at kunstnerne for betaling for deres musik, ligesom jeg gerne betaler for den software jeg benytter og ofte bidrager til projekter under udvikling jeg finder spændende. Jeg er i det her tilfælde skuffet over at Koda ikke vil differentiere butikkerne mere på størrelse.

Som det er nu skal jeg betale det samme som Apoteket med 14 anstatte og mange hundrede gange min omsætning. Det er desværre et gennemgåede problem med alle gebyrer at der ikke på nogen måde tager hensyn til startups eller småbutikker.

Det er fair nok, jeg har skrottet radioen, fordi der simpelthen ikke er råd og jeg vil hellere selv prøve at få noget udbetalt før jeg betaler Koda :-)

Vores butik ligger i en gågade og af måske 40 butikker er det kun en håndfuld tøjbutikker og medlemmer af store kæder (kop&kande, Imerco, mfl. der er over 100m2 butiksareal). Der kunne være rig mulighed for at differentiere priserne yderligere.

Og så er det yderst grådigt at man ikke engang kan spille ikke kommercielt "opensource" musik uden at Koda opkræver betaling, det er utroligt uheldigt at man i 2017 ikke selv kan vælge hvem og hvordan man vil betale for sin musik (med mere).

Blot min mening!

Tilmeldt 12. May 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Kom tilfældigt forbi via en google søgning og så dette spændende spørgsmål. Så jeg vil forsøge at svare ud fra bedste evne. For jo, der er nogle muligheder for at afspille musik offentligt, uden at betale KODA og GRAMEX afgift. Men man skal forstå reglerne, samt hvad KODA og GRAMEX egentligt er, før man gennemskuer det.

KODA og GRAMEX er frivillige medlemsorganisationer, som sangskrivere, musikere, sangere osv kan melde sig ind i. Ideen er, at så er det veldefineret, hvad rettighederne med musikken egentligt er? Inden man bruger en andens ting (eksempelvis vedkommendes musik) skal man nemlig altid have en tilladelse til det. Den proces effektiviserer KODA, ved at indkræve pengene for retten til at spille musikernes numre i eksempelvis brugernes butik. Pengene går så til de relevante kunstnere. Kunstnerne på deres side afgiver omvendt rettighederne til sangene i eksempelvis butikker til KODA, så kunstnerne kan ikke bagefter sige, at en forretning gerne må spille deres musik gratis - "Kontrakten" mellem musikerne og KODA går begge veje og binder begge veje.

Så kunne man jo tro, at man bare kunne spille udenlandsk musik, fordi de udenlandske musikere ikke har en kontrakt med danske KODA. Men så enkelt er det ikke, for i de fleste andre lande er der andre KODA lignende konstruktioner, som samarbejder med KODA og lader sig repræsentere af KODA i Danmark. Så medmindre man ved, at kunstneren ikke har kontrakt med en organisation der samarbejder med KODA, skal man betale KODA afgift for at kunne spille nummeret i sin forretning.

Finder man et land, hvor KODA ikke direkte eller indirekte indkræver betaling for, at man afspiller musikken er det stadig ikke lovligt at afspille musikken i sin forretning (for det har man jo ikke licens til). Men det er jo næppe sandsynligt, at musikeren nogen sinde opdager, at man afspiller nummeret i en butik i Danmark. Men principielt bør man i dette tilfælde forhandle en kontrakt på plads med de relevenate kunstnere, udgivere osv, inden man afspiller musikken i sin forretning.

Der findes dog også en fuldt lovlig mulighed. En del open source musik er udgivet på licenser, hvoraf det specifikt fremgår, at de må afspilles i offentlige forsamlinger uden vederlag (og at det tværtimod er ulovligt at forlange penge for at musikken afspilles). Afspiller man kun denne type musik vedkommer det ikke KODA (selvom deres "sælgere" ofte tror det). I tvivlstilfælde må man bede KODA bevise, at de (eller en af deres søsterorganisationer) har en kontrakt med den pågældende kunstner. Det kan de naturligvis ikke, eftersom der ikke findes en sådan kontrakt - og hvis der gør har man handlet i god tro, eftersom det er i modstrid med KODA kontrakten, at kunstneren også frigiver musikken til gratis afspilning, jævnfør at KODA kontrakten indebærer, at musikkeren har afgivet rettighederne til afspilningen af sangen i eksempelvis forretninger til KODA.

Så løsningen er:

1) Afspil kun open source musik, hvoraf det af licensen specifikt fremgår, at det er lovligt at afspillen musikken vederlagsfrit

2) Og sæt dig ind i reglerne, for nogle gange er de flinke KODA folk ikke selv helt klar over, hvad det er KODA har rettighederne til, og især har de svært ved at tro, at der er nogle musikere der IKKE har overgivet rettighederne til KODA lignende konstruktioner. Men den slags kunstnere findes altså også, hvilket man naturligvis har ret til at benytte sig af som forretningsejer.
Side 4 ud af 5 (48 indlæg)