Det er netop det du ikke skal gøre, ved operationel leasing er det kun ydelserne som bogføres.
Hvis du vælger at købe aktivet når leasingperioden udløber, så bogfører du købet som en småanskaffelse (hvis ellers det er under grænsen for småanskaffelser)
Kan jeg så afskrive på det når leasingperioden udløber?
I teorien, ja. Men beløbet du kan afskrive på er prisen for at overtage aktivet når leasingperioden udløber, så i det konkrete tilfælde kan der ikke afskrives mere end 1 kr. (derfor jeg skrev det skulle bogføres på straksafskrivninger/små anskaffelser)
Jeg ved at dette er et gammelt indlæg, men jeg har et spørgsmål i forhold til bogføring af leasing af en maskine - i princippet drejer det sig om finansiel leasing, men som jeg kan se af tråden, er det måske ikke nødvendigt at bogføre det som sådan?
Det drejer sig om et lille ApS, hvor der er blevet leaset en maskine til driften - engangsafgiften er 20.550,- ex.moms, og de månedlige afgifter er 2.053,- ex.moms i 60 mdr. Dvs. jeg kan jo ikke umiddelbart bogføre maskinen under "Småanskaffelser" - giver det således i dette tilfælde mening, at bogføre som operationel leasing, eller hvordan gøres det bedst/nemmest?