Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-indkomst - skal jeg starte virksomhed?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Grenaa
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har fundet mig et bi-job som aflønnes direkte på min konto og som jeg så selv skal indberette til Skat

Kan det give mig nogle fordele at starte et I/S og så sende faktura ud i stedet? Jeg har forsøgt mig på Google

Jeg betaler allerede topskat og kunne derfor godt tænke mig at smide pengene i et firma i stedet.

:)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Laurits Espeholt:

Kan det give mig nogle fordele at starte et I/S og så sende faktura ud i stedet? 

Først og fremmest, virksomhedsformen I/S er når der er mere end 1 virksomhedsdeltager, ud fra dit indlæg lyder det ikke rigtig sådan!

Laurits Espeholt:

Hej, jeg har fundet mig et bi-job som aflønnes direkte på min konto og som jeg så selv skal indberette til Skat. 

Inden du overhovedet tænker på at oprette en virksomhed eller selskab, skal du have afklaret om dit "bi-job" er en erhvervsmæssig indtægt som overhovedet kan indgå som indtægt i en virksomhed eller selskab.

Synes du skulle ofre 5-10 min på at læse juridisk vejledning afsnit C.C.1.2.1 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048530&chk=211712

 

Det vil være lidt ærgeligt at få vejledning om virksomhedsformer m.m. for så efterfølgende at finde ud af indtægten slet ikke kan indgå i en virksomhed

Fra Grenaa
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

et bijob betyder ikke du ikke er lønmodtager uanset hvad I aftaler. Det er ikke et aftale spørgsmål men et spørgsmål om arbejdets karakter og som sådan er det så heller ikke en fordel med enkeltmands hvor skatten som sådan er personlig og det sammen, og ærgerligt så at opdage jobbet skulle ha været løn,modtager eller honorar

Du må i alle fald ikke selv indberette, hvis du er CPR - det er enten løn med A skatte indberetning eller honorar og betaler SKAL indberette til skat som b indkomst honorar hvis betaler er et firma

Frem for risiko for at det er løn og rod med virksomhed for bijobbet ville jeg sige honorar (som også kan være på kant hvis det er løn - men det er nok hvad du kan få arbejsgiveren med på - ingen feriepenge osv) og så brug ratepension og livrente til at undgå yderligere topskat - bare ind med hele beløbet, det bliver du glad for en dag

Læs om forskellene og risikoen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvad de andre skriver er korrekt, jeg vil blot tilføje den psykologiske/ lysten til at være selvstændig faktor til diskussionen.

Du skriver at "du godt kunne tænke dig at smide penge i et firma" så måske kan dit bi-job være starten til en karriere som selvstændig? Hvis du virkelig ønsker at undersøge det selvstændige liv, så synes jeg, at du skal betragte dit bi-job som "salg af en ydelse fra dit nye firma". Gør du det har du din første kunde (og ikke din arbejdsgiver nr. 2). Overvej hvem der eller kunne købe dine ydelser/produkt og opsøg kunde nr. 2. Gør du det, er du begyndt at tænke som en iværksætter og ikke som en lønmodtager.

Lav en mini-forretningsplan på din forretningside og se hvor den fører dig hen. Oplev glæden og friheden ved at udvikle din egen virksomhed og finde beslutningen til hvordan du føre den ud i livet.

mvh

Mogens

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)