yder som det han efterlyser er et sted hvor I har talt pris inden. Ofte vil man jo sætte en pris på forhånd for teksten - per ord eller opgave eller andet. I mangel af det vil det nok mere være noget med at vise, at I har aftalt du skal udføre arbejdet som du jo kan bevise sammen med kundens brug tilmed - og at prisen ikke er totalt tosset og det kan du så bare tage i en småsagsproces som beskrevet tidl. og også her
http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/smasagvedretten.html
Jeg er enig med John om at der måske er en anden løsning.
Måden jeg har håndteret disse mellemværende er lidt utraditionelt - men effektivt.
Jeg arrangere et fysisk møde, velforberedt med print af materiale som dokumentere min sag grundigt (mail korrekspondance, print af hjemmesider hvor de bruger dit produkt på etc).
----------------- MANUSCRIPT ---------------------
På det fysiske møde gør jeg det klart, at jeg blot lige vil vende denne faktura - som jeg har en hard-copy med af fakturaen.
Først, så vil jeg spørge grundigt indtil, hvordan det rent faktisk går med kunden, kundens forretning etc. Venlig snik-snak, hører om kundens udfordringer, forretning etc. Meget positivt. For ikke at sige super positivt.
Dertil, bryder jeg ind og siger noget i retning af; Jeg kommer jo idag, fordi er lidt ked af denne faktura - så jeg vil egenligt godt lige vende det med dig - og jeg tænkte det nok lige var bedre at tage den face-to-face.
Vi aftalte d. x kl: 15:03 at jeg skulle skrive om dette - hvilket jeg leveret d. x kl: 10:31. Og jeg kan se i allerede har glæde af mit produkt her(print af hjemmeside).
Vi aftalte denne pris, i telefonen lige i starten af december.
Jeg vil så nødigt sende din faktura til Inkasso etc. Jeg vil langt hellere lige vende det her med dig, så jeg er sikker på at jeg får flere gode ordre fra dig i fremtiden.
-------------------------------------------------------
At du har nosser til at håndtere det på denne måde, giver respekt. Rigtigt meget. Selv folk der ikke kan betale får respekt for dig, og rykker dig lidt op på listen i priotet over hvad de sætter til betaling - og kryber til erkendelse og siger jeg kan betale det den og den dato - i 2 rater etc.
Det her er langt bedre end inkasso. Jeg har prøvet det her 8-10 gange - med en successrate på 100%. Den ene gang var det tæt på 100.000 kr.
Lidt personlige relationer giver meget. Selv hvis han ikke kan betale dig, kender han måske en ny kunde til dig - hvor han vil skamrose dig til - som du kan tjene meget mere på end dit mulige tab.
Investere i folk, istedet for at sende inkasso-varsler - som højst sandsynligt ikke vil virke alligevel.