Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mig --> Holding IVS --> Drift IVS og det at kapitalforhøje Holding IVS med Drift IVSs opsparing

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

FORUDSÆTTELSE
Jeg stifter som person Holding IVS ved at indskyde 1000 DKK. i selskabskapital.
Holding IVS stifter herefter Drift IVS ved at indskyde 400 DKK.

Når Drift IVS indeholder 50.000 DKK (400 DKK i selskabskapital + 49.600 DKK i opsparing) kan Drift IVS udlodde overskud til Holding IVS.

Men fordi jeg stiftede Holding IVS med en selskabskapital på 1000 DKK, skal Holding IVS først opspare 49.000, så også det indeholder 50.000 kr. (1000 DKK i selskabskapital + 49.000 i opsparing), før det kan udlodde udbytte til mig som person.

Det betyder at der er bundet 100.000 DKK i opsparing til koncernen (50.000 DKK i Holding IVS og 50.000 DKK i Drift IVS) før jeg kan udlodde udbytte til mig som person.

Men hvis jeg i stedet fra start stifter Holding IVS med en selskabskapital på 50.000 DKK kan jeg lade Holding IVS rulle de 50.000 DKK videre og stifte Drift IVS, og jeg kan udlodde udbytte fra Drift IVS til Holding IVS og igen fra Holding IVS til mig som person, ved kun at have bundet 50.000 DKK i koncernen (de ligger i Drift IVS).

MIT SPØGSMÅL ER:
Hvordan kan jeg ved at stifte Holding IVS med en selskabskapital på 1000 DKK og ved at Holding IVS stifter Drift IVS med en selskabskapital på 400 DKK, ende med kun at have bundet 50.000 DKK ind i koncernen og ikke 100.000 DKK?

Jeg tænker at selskabsformen jo er den samme i begge tilfælde. Altså; Mig --> Holding IVS --> Drift IVS

Men i det ene tilfælde hvor jeg stifter Holding IVS med 50.000 DKK og lader dem rulle videre og stifte Drift IVS, kan jeg udlodde udbytte fra Holding IVS selvom Holding IVS ikke har de 50.000 fordi de ligger i Drift IVS.

I det andet tilfælde hvor Holding IVS stiftets med 1000 DKK skal Drift IVS først spare 50.000 DKK op og sidenhen Holding IVS, før der kan udloddes udbytte til mig som person (og jeg ender med at der ligger 50.000 i Holding IVS og 50.000 i Drift IVS).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Dels skal du jo være sikker på du har behov for holding overhovedet http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html holding koster trods alt (regnskab - sambeskatning - muligt gebyr erhvervskonto ekstra - extra tilknytning af begge selskabers CVR for lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

Du skal også overveje, hvorfor du vil ha dine penge ud via udbytte fra Holding - skattemæssigt er det jo let og med langt højere grænse, at tage løn i drift op til topskat i første omgang


Og så vil holding i øvrigt jo - hvis drift har 50000 fri kapital - have en værdi på 50.000 da de jo netop har anparterne i drift som værdi

Overvej også hvordan du vil køre drift med 400 kr i kapital? Du vil i alle fald skulle være klar til at oprette et lån fra dig til drift - som SKAL være med rente du skal skatte af og selskabet ha som fradrag - for du vil jo let ha meget mere end 400 kr i udgift - alene den lovpligtige arbejdsskade uanset løn/omsætning vil let koste 1800 kr + erhvervskonto ofte et par tusinde + du skal måske ha en hjemmeside + visitkort og og og

Læs iøvrigt evt min E bog - papper-back SELVSTÆNDIG som linket her - Der er om stiftelse, drift, lovpligter, ejeraftaler, skat, moms og huskelister for virksomheder OG for selskaberne IVS og ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for dit hurtige svar John!

Cookie - John Hannover:
Dels skal du jo være sikker på du har behov for holding overhovedet

Ja, det er jo ikke altid at Holding IVS --> Drift IVS er nødvendigt, men i mit tilfælde så træder jeg ud af et APS med 3 partnere og skal drive mit virker videre i mit eget nye selskab. Samtidig skal jeg etablerer en helt ny forretning med et helt andet formål end min nuværende og jeg vil gerne adskille de to virksomheders drift.

Cookie - John Hannover:

Og så vil holding i øvrigt jo - hvis drift har 50000 fri kapital - have en værdi på 50.000 da de jo netop har anparterne i drift som værdi

Men er det nok? Er kravet om en opsparing på 50.000 DKK før der kan udloddes udbytte opfyldt for Holding IVS, ved at Holding IVS ejer noget til en værdi på 50.000 DKK? Selskabskapitalen er jo stadig 1000 DKK og Holding IVS har ikke sparet noget op.

Cookie - John Hannover:
hvorfor du vil ha dine penge ud via udbytte fra Holding

Det vil jeg i udgangspunktet heller ikke. Men hvad nu hvis en dag at mine børn peger på den store Barbie dukke i legetøjsbutikken og pengene ikke slår til?

I det tilfælde udbetaler Drift IVS løn til mig, men hvis Drift IVS har et overskud (efter at have sparet 50.000 DKK op) og jeg er i den situation at jeg er 1 krone fra at ramme top-skat og jeg vil udlodde udbytte til mig selv op til 49.900 DKK, så skal jeg som jeg har forstået det, udloode udbytte fra Drift IVS til Holding IVS og fra Holding IVS til mig selv. For Drift IVS kan ikke udlodde udbytte direkte til mig, korrrekt?

Cookie - John Hannover:
Overvej også hvordan du vil køre drift med 400 kr i kapital?

Det er et godt spørgsmål, som er meget vigtig at tage stilling til. Et spørgsmål som mange nye selskabsstiftere glemmer at tænke over og bliver fanget i suppedasen af.

I mit tilfælde er det et spørgsmål om rækkefølgen. Jeg skal jo have pengene til at oprette de lovpligtige ting, men fordi jeg allerede et par dage efter stiftelsen kan sende den første faktura der kan dække den første drift, er jeg ikke så eftertænksom på det punkt. Det første job er nemlig allerede sat op.

Fra det øjeblik jeg stifter selskabet kan jeg udfører jobbet og efterfølgende sende en faktura. Samtidig skal jeg fra det øjeblik jeg stifter selskabet bestille den lovpligtige arbejdsskade forsikring. Hvis regningen på forsikringen kommer før fakturaen er betalt, kan jeg indlåne beløbet i Holding og Holding videre i Drift.

Men som du indikerer kunne jeg også vælge at stifte Holding IVS og Drift IVS med et større beløb der dækker de første udgifter. 

Igen tak for dit hurtige svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at overveje om det er en mulighed at lave et IVS med flere anparter. I stedet for at tale om udbytte - så overvej muligheden for at bruge reglerne om kapitalnedsættelse til overkurs. Det vil reelt give mulighed for at stille dig i en situation, som svarer til hvis du fik udbytte - også selv om du ikke har ramt de magiske 50.000 i opbygget reserve.

Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Også tak for dit svar Whiskey.

Whiskey:
Prøv at overveje om det er en mulighed at lave et IVS med flere anparter

Jeg er jo ny så det her forstår jeg ikke umiddelbart hvorfor det skulle være en fordel.

Whiskey:
reglerne om kapitalnedsættelse til overkurs

Betyder det at hvis jeg har et Holding IVS, med en selskabskapital på 1000 DKK og 5000 DKK i opsparing, og jeg foretager en kapitalnedsættelse til 500 DKK til kurs 400, så får jeg som person udloddet 2000 DKK og Holding ender med en selskabskapital på 500 og 3500 DKK i opsparing?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)