Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En funktionær stopper uden opsigelse

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en medarbejder ansat tom 29. februar under funktionærloven. Hun har lige skrevet til mig, at hun ikke kommer mere på arbejde, fordi hun ikke kan lide sin kollega. Hun har ikke noget imod mig og arbejdspladsen generelt. Hun kan ikke komme på arbejde, fordi hun bliver ked af det. Og nu stå jeg uden en medarbejder i mere end 2 uger. Jeg har aldrig hørt noget lignende.

Jeg lider økonomisk tab, vi har en kontrakt som vi er bundet af. Vi er tre på arbejdspladsen, så når den ene manger er det rigtig hårdt.

Jeg kan se på internettet, at hun søger arbejde fra den 15. februar. Måske starter hun på et andet job i morgen, selvom hun er bundet af kontrakt hos mig.

Hvordan står jeg stillet som arbejdsgiver i den situation? Hun har efter funktionærloven en måneds opsigelsesvarsel, men hendes kontrakt udløber den 29.02..

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis hendes kontrakt kun løber måneden ud, er der næppe meget at gøre, bortset fra selvfølgelig ikke at udbetale løn i den periode hun reelt ikke har været til rådighed.

Jeg kan undre mig over at du ikke forlængst har forlænget kontrakten, når du giver udtryk for at i er meget presset nu hvor i kun er to. Har du slet ikke taget en samtale med hende om hvad der skulle ske når kontrakten løb ud?

Hvis nej så ville jeg som medarbejder føle mig svigtet, og nok knap så loyal overfor min arbejdsplads.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Den enkle er at du betaler hende løn til udg feb uanset hvad - Men ud fra det hun skriver kan du nok tilbageholde lønnen, da hun jo ikke skriver hun er syg. 

Alternativt kan du skrive til hende, at du vil tilbageholde løn fra hendes sidste arbejdsdag så hun er forberedt - og du kan også evt kræve lægeattest for sygdom (som du så skal betale)

Der er ikke noget du kan gøre for at få erstatning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Når hun meddeler at hun ikke agter at møde på arbejde mere, er det så ikke brud på ansættelsessftalen fra hendes side?

Og er det det, så er arbejdsgiver berettiget til at stoppe lønudbetaling pr omgående, eller?

Hvorvidt aftalen skulle være forlænget eller ej beror jo på forhold, som vi her ikke er oplyst om. Derfor er det svært at forholde sig til det. Arbejdstager har indvilliget i en tidsbestemt ansættelse!

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Den med tilbageholde løn, kan vise sig meget svær her. Hun skriver måske ikke direkte at hun er syg, men hun har gjort det klart og det psykisk arbejdsmiljø har knækket hende.

Derfor vil jeg som arbejdsgiver indkalde til en medarbejder samtale, hvor hun over for dig (uden at hendes kollage er til stede) kan fremlægge hendes sag. Her kan I måske nå frem til en enighed i sagen. Du er også nød til at vurdere om det er hende der har ret og det er den anden dine ansatte, der har skabt denne her situation. Men FØR man begynder på alt dette, kan det være en fordel at tage med en fagforening - uanset om I har en overenskomst eller ej. For der er så mange regler der skal overholdes. Og for din som arbejdsgiver, kan blive dyrt hvis du overtræder disse.

Og før folk går helt i koma over det med fagforeningen - Så står der at personen er ansat som funktionær - Dermed gælder funktionæroverenskomsten - Uanset om den pågældende virksomhed har en overenskomst eller ej. :)

Det er mine råd :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Når hun meddeler at hun ikke agter at møde på arbejde mere, er det så ikke brud på ansættelsessftalen fra hendes side?

Og er det det, så er arbejdsgiver berettiget til at stoppe lønudbetaling pr omgående, eller?
ja men risikoen er at medarbejderen svarer at hun jo gjorde klart at hun ikke psykisk kunne klare det = blev syg af det - Det er derfor en klar risiko at stoppe lønnen - men om der sker noget ved er jo uklart. Jeg ville nok ikke gide slagsmålet rent faktisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedkommende er næppe syg når hun pt er igang med at søge andet arbejde.

Ved heller ikke om jeg ville tage slagsmålet, men det skal jo heller ikke være sådan, at bare fordi man har det lidt øv, så skal man kunne kræve betaling ved kasse 1.

jobbet er tidsbestemt til 29/2 så risikoen er jo heller ikke så stor

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
et skal jo heller ikke være sådan, at bare fordi man har det lidt øv, så skal man kunne kræve betaling ved kasse 1.
enig - man skal bare være klar over, at hvis der er en fagforening som hun er medlem af, så er det med en vis risiko at stoppe løn - i alle fald uden skriftligt med det samme skrive, at man har forstået hun ønsker at stoppe per omg og at man derfor afregner frem til den dato

Nej hun er sikkert ikke syg, men det er ikke svært at få en læge til at godkende at man er det, hvis man siger man græder hver dag man kommer hjem fra arbejde - og bekræfter man ikke, at HUN har ønsket at stoppe omg - så vil hun ofte bare sige, "Jamen jeg sagde jo var syg og slet ikke kunne holde det ud"

Risikoen er nok ikke stor og til at betale sig ud af i værste fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er du for en arbejdsgiver, hvis du ønskede hun skulle fortsætte, burde du have lavet en aftale om forlængelse for 2 mdr siden, ikke de sidste 14 dage.

Som andre også nævner stopper hun med henvisning til det psykiske arbejdsmiljø, den sag vil du sandsynligvis tabe.

Betal hende løn til udgang af måneden og kald det lærepenge for dig selv, og husk så ved næste ansættelse, midlertidige ansættelser forlænger man ikke den sidste dag, uge eller måned. Din midlertidige medarbejder vil 1-2 mdr før udløb meget aktivt søge alternativ ansættelse.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor denne "løftede pegefinger". Står der nogensteder at der er arbejde til efter februar?

Hvis der er deadline på opgaven til ultimo februar er det selvfølgelig et problem såfremt der sker en sådan reduktion af kapaciteten på nuværende tidspunkt.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)