Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sporing af brugere på trådløs netværk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har 3 værelser som skal lejes ud til Bed and Breakfast. Her vil jeg gerne tilbyde trådløs netværk til mine gæster.

Men, der er regler der kræver at al trafik skal kunne spores 1 år tilbage, for de enkelte brugere.

Er der nogle der har erfaring for, hvordan man gør dette ? Hvilken hardware / software er nødvendig ?

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen
Vipilon ApS

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke kun aktuelt for internet-udbydere?

Hvis du kun har ét hold boende af gangen, må det være til at holde styr på hvem der er koblet på. Så gemmer Cybercity/TDC vel det, der skal bruges. Nu er lovgivningen sommetider ret åndsvag, men steder som biblioteker holder da slet ikke styr på, hvem der bruger internettet, ligesom det ville fjerne al ideen med Bed & Breakfest, hvis du skulle bruge 20.000 om året på at logge datatrafik.

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror desværre ikke det er så enkelt. Jeg kan sagtens have 3 forskellige personer boende samtidig, i hver sit værelse. Loven er lavet for at stoppe terrorisme (som jeg nok må indrømme, ikke er vores store problem her ovre på øen Fur). Med andre ord, hvis der kan spores 'ulovlig' internettrafik til min trådløse router, er det mit ansvar at kunne udpege den person der er ansvarlig for trafikken. Jeg forestiller mig at man f.eks. får lejernes navn, adresse osv. og herefter udleverer en engangskode, som han skal logge sig på med. Herefter skal al trafik gemmes sammen med koden i 1 år. Hvordan man logger sig på, og hvordan men gemmer trafikken, er det jeg er i tvivl om.

Jeg mener i øvrigt også, at man skal identificere sig på biblioteket, før man får lov til at bruge en internet pc, så her bliver data garanteret også gemt.

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

På bibloteket skal der vises sygesikrings bevis. Om det hjælper meget ved jeg ikke, man kan jo bruge alles da de ikke kan se om det er den rette person der viser det. Jeg mener vi skulle have et borger kort, som kunne forene kørekort - sygesikring og eventuelt et betalings kort(eller flere) tilknyttet.

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Viggo Poulsen:

Jeg mener i øvrigt også, at man skal identificere sig på biblioteket, før man får lov til at bruge en internet pc, så her bliver data garanteret også gemt.

Det er i hvert fald ikke tilfældet i Aalborg. Der står computere samlet 2 steder på NJL og ellers spredt over hele biblioteket - alle med internet adgang. Der er ikke ét af stederne, hvor folk holder øje med hvem der bruger det. Det er det samme med de tre Boomtown netcafeer jeg har været inde på det seneste år. Netcafeerne tager mod cool cash og stiller ikke spørgsmål :)

Har du ikke mulighed for at sikre dig, at det reelt er nødvendig? Hvis der er en slags brancheforening for Bed & Breakfeast, må de vide det. Det er bare for at spare dig for de helt store anstrengelser, hvis det ikke er nødvendigt.

Ellers kan du prøve at oprette det samme spørgsmål på www.exp.dk, der er rigtig mange it-nørder samlet.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven er makværk, intet mindre og det koster branchen mange penge hvert år at leve op til en justitsministers populistiske lov som hele branchen advarede hende om var virkningsløs - men hun var ligeglad.

Den kan omgås så let som ingen ting - men desværre skal du som ejer af en bed and breakfast logge alt trafik - jeg vil tro at det betyder at det ikke kan betale sig for dig at udbyde internet til dine logerende længere.

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Biblioteker og offentlige institutioner er undtaget, da de 'ikke er kommercielle'. Så må vi da håbe at en evt. terrorist er kommerciel.

God ide med brancheforeningen, jeg er ved at undersøge igennem Horesta.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven forudsætter at terroristen er direkte stupid og uden evne til at tage vare på sig selv! Og det er da bestemt ikke den type terrorister vi har set mest af på det sidste...

Man mener at det er mest sansynligt at terroristen sidder på sit eget værelse (hvor han er indlogeret og registreret) og går på internet for at kigge på terrorist-sider. At han kunne finde på at sidde på en cafe og drikke espresso og bruge det trådløse netværk her, det er ikke en mulighed - derfor skal de ikke logge brugere. At han kunne finde på at gå på netcafe eller biblioteket er heller ikke sandsynligt - så de behøver heller ikke at logge.

Jeg har en kunde, et kursus- og konference center placeret langt ude på den jydske vestkyst, og hvor 90% af kursisterne er fra politi, forsvaret og hjemmeværnet - de skal logge samtlige brugere på deres trådløse netværk...

Rent bortset fra, at en eventuel terrorist med bare en lille smule it-viden i en hvilken som helst større by, vil kunne finde et åbent og ukrypteret trådløst netværk på under et kvarter. Sæt dig på en bænk og surf på alle de terroristsider du vil, og lad fru Jensen klare samtalen med PET når de kommer forbi.

Jeg forstår det ganske enkelt ikke!

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Ellegaard Larsen:

At han kunne finde på at sidde på en cafe og drikke espresso og bruge det trådløse netværk her, det er ikke en mulighed - derfor skal de ikke logge brugere. At han kunne finde på at gå på netcafe eller biblioteket er heller ikke sandsynligt - så de behøver heller ikke at logge.

Jeg har en kunde, et kursus- og konference center placeret langt ude på den jydske vestkyst, og hvor 90% af kursisterne er fra politi, forsvaret og hjemmeværnet - de skal logge samtlige brugere på deres trådløse netværk...

Rent bortset fra, at en eventuel terrorist med bare en lille smule it-viden i en hvilken som helst større by, vil kunne finde et åbent og ukrypteret trådløst netværk på under et kvarter. Sæt dig på en bænk og surf på alle de terroristsider du vil, og lad fru Jensen klare samtalen med PET når de kommer forbi.

Jeg forstår det ganske enkelt ikke!

 

Lovgivning når det er bedst. Besvær for de mange, og afhjælper ikke problemet.

Thomas Bonde

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Well, tilbage til problemet.

Jeg har fjernet tilbudet om fri internet fra www.sov.lidtbedre.dk  , og forespurgt http://www.powernet.dk hvad en eventuel løsning kan koste. Det bliver interessant at se, om jeg kan finde nogle kanoner frem til at skyde fuglene med.

Tak for jeres meninger om sagen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)