Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jun 13
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej nu jeg ved tabe modet til at starte en butik, jeg har overtaget en masse tøj produkter, fra et familie medlem en komplet nedlagt butik.

Jeg ville nu have åbnet den i en anden by, da vi bor et stykke fra hinanden, problemet er om jeg får nok ud af det, tingene har jeg fået i en slags kommission.

Hun har købt og betalt varene, og trukket moms, hvad så med mit?

Eks jeg sælger for 100 kr, skal betale moms og skat, plus hun skal have 50 % så kan jeg ikke se fidussen mere?

Er jeg kørt sur i det, eller er det mig der ikke kan se, hvordan man gør?

Gode råd modtages

Tak på forhånd

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis hun har købt det som momsregistreret og som du siger betalt moms - og dermed fået den moms tilbage - så er der to muligheder for at hun kan sælge til dig

Delvist uden forretningen/aktiviteten følger med-  og så skal hun sælge til dig med moms (som du jo så får igen da det er købsmoms)

Helt lager og aktiviteten - ved lukning af virksomhed f.eks.  _ så kan det/ skal det -  sælges uden moms til dig - Det er så stadigt lige så langt som det er bredt - din pris er den samme når du køber det - med moms og får momsen retur eller uden moms og ikke betaler moms (og så ikke får noget retur)

Du må jo sørge for ikke at betale mere for varen - end du kan lave en forretning ud af at sælge det - det er jo sådan med al handel. Køb billigt og sælg dyrt

Du skal også når du tænker sælge - tænke prisen uden moms. Hvis vi siger du sælger for 100 kr med moms - så er det 80 kr ex moms og skal hun ha 50% så er det 40 kr - og tilbage er der 40 kr til dig - som du skal betale skat af. 

Kan du ikke få det til at løbe rundt, så er det fordi du køber for dyrt eller sælger for billigt helt enkelt - så det er den øvelse du skal igennem, ikke en masse tanke om moms og skat - Moms er IKKE en udgift - slet ikke en del af dit regnskab. Køber du med moms får du pengene igen, og sælger du med moms - så er det den private der køber der betaler moms -. ikke dig, du opbevarer bare pengene og giver dem til skat. Alt du skal tænke er

Salg før moms minus køb uden moms = overskud til skat. Det kan være hun kun kan få 30% - det må jo tænkes over i forhold til hvor meget du sælger - men hvis det er sidste års mode osv - så er det nu nok ret meget op ad bakke, at åbne butik med det. Så er det jo som loppemarked næsten, og så kan hun måske få endnu mindre.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

flindt79:

Jeg ville nu have åbnet den i en anden by, da vi bor et stykke fra hinanden, problemet er om jeg får nok ud af det, tingene har jeg fået i en slags kommission.

Hun har købt og betalt varene, og trukket moms, hvad så med mit?

Det er jo her kæden hopper af.

Den der får fradrag for købsmoms, skal også afregne salgsmoms! Hun kan ikke bare overdrage varerne i "kommision" til dig uden at i afregner moms imellem hinanden. 

En kontrol fra skat som afslører i har overdraget varer mellem hinanden uden at afregne moms kan have alvorlige konsekvenser for jer begge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Det er jo her kæden hopper af.

Den der får fradrag for købsmoms, skal også afregne salgsmoms! Hun kan ikke bare overdrage varerne i "kommision" til dig uden at i afregner moms imellem hinanden. 

En kontrol fra skat som afslører i har overdraget varer mellem hinanden uden at afregne moms kan have alvorlige konsekvenser for jer begge.

ja den går ikke med kommision - den går kun med at købe alt og forretning uden moms ved lukning af sælgers shop eller - med moms hvis det er del salg - den er klar nok - så alm kommision med bare en % sats duer ikke - men:

Jesper tror du ikke hun må sælge ved at HUN/nuværende ejer af tøjet har ejendomsret og der er lister over hver ting - og så står de nu i trådstarter butik men stadigt som hendes ejendom -

Når trådstarter så sælger til sine kunder (med moms), så skal hun bare lave faktura på xx % eller kroner for hver vare - med moms til trådstarter (som jo kan trække den moms fra.) eller er det problematisk hvis der faktisk findes en liste der viser hvad den ene eller anden ejer i den butik

(ikke at jeg tror det hele er en god ide - men for at undgå at trådstarter NU skal købe alt og tage hele risikoen hvis han ikke vil)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper tror du ikke hun må sælge ved at HUN/nuværende ejer af tøjet har ejendomsret og der er lister over hver ting - og så står de nu i trådstarter butik men stadigt som hendes ejendom -

Når trådstarter så sælger til sine kunder (med moms), så skal hun bare lave faktura på xx % eller kroner for hver vare - med moms til trådstarter (som jo kan trække den moms fra.) eller er det problematisk hvis der faktisk findes en liste der viser hvad den ene eller anden ejer i den butik

(ikke at jeg tror det hele er en god ide - men for at undgå at trådstarter NU skal købe alt og tage hele risikoen hvis han ikke vil)

Jo, det kan jeg ikke se noget problem i. Det er ikke noget problem at sælge på vegne af andre, men det er vigtigt der ligger en aftale herom samt at det er ejeren af varerne som afregner salgsmomsen fra salget. Trådstarter må jo så skrive en faktura (inkl. moms self) til ejeren af varerne for den provision han skal have.

 

Hvis ellers der er en klar aftale om hvem der sælger på vegne af hvem, og der foregår korrekt angivelse af moms. Så må der gerne ligge en liste over hvilke varer der er i hvems besiddelse, faktisk kan jeg slet ikke se modellen lade sig gøre uden en lagerliste/stykvareliste, ellers vil det jo blive komplet umuligt at holde øje med deres salg samt hvad der skal betales provision af.

 

Men jeg er helt på højde med dig, jeg kan heller ikke se den gode idé. Hvorfor ikke bare lave en faktura og trådstarter køber varerne, så er der jo klare linjer. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)