Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undersøgelse af PostNord mail

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min broder har været så dum, at klikke på en af disse PostNord cryptolocker mails, og oven i købet også indtastet koden på den falske side, samt åbnet filen som afsender gerne vil have.

Jeg har givet ham skæld ud... Angry

Men er der en nem måde at vide, om computeren er blevet inficeret på?

Jeg har kigget efter filer som er omdøbt til *.encrypted men fandt ingen. Der er heller ikke nogle filer omkring download tidspunktet, som ser underlige ud. Og den fil, som "kidnapperne" smider på skrivebordet om hvordan man kan få løst krypteringen op igen, findes ej.

Det kunne lyde til at han har været ekstremt heldig og computeren ikke er blevet inficeret, men hvordan kan jeg tjekke dette? Lige nu står den tændt men uden netværksforbindelse og dermed ingen internet.

Hvis jeg lader den stå uberørt i nogle timer, vil den så kunne kryptere filerne eller kræver dette internet, før cryptolockeren kan gøre dette?

Hvis det kræver internetforbindelse, kunne jeg sætte den på nettet og lade den stå f.eks. natten over, og hvis jeg så stadig ikke kan finde noget af ovenstående, mon ikke den så er gået ramt forbi?

Jeg overvejer kraftigt bare at give den en geninstallation, men kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvordan man kan teste for krypteringen, så jeg reelt kunne undvære at geninstallere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville i alle fald få kørt Malwarebytes og måske F-secure eller http://www.mcafee.com/us/downloads/free-tools/how-to-use-stinger.aspx på maskinen - men ja det med både klikket - tastet kode OG åbnet fil (en exe normalt) ville få mig til at ominstallere.

Hvis du skal køre online detection programmer skal du jo på nettet - men så skal du ha alle andre maskiner i hjemmet af så den ikke kan netværkssprede sig

Jeg TROEDE den kom med det samme hvis den var aktiv men ved for lidt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Har i scannet computeren med et antivirus program?

Tilmeldt 10. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sådan set hørt, at den først giver sig til kende, når den er færdig med at kryptere. "Slutbrugeren" skulle jo nødig nå at gøre noget, inden den for fat... Men jeg ved det heller ikke, derfor spørgsmålet.

Og kan diverse programmer finde det, også ud fra hvad jeg har hørt, så er der ret lav detektions mulighed. Men igen jeg ved ikke nok om det.

Der er ikke kørt en fuld antivirus scan endnu, men den installerede har kørt den lidt overfladiske scanning uden at finde noget. Men hvis detektions mulighederne er meget lave, så hjælper det jo nok heller ikke ret meget.

Hvis bare, jeg kunne gøre et eller andet lavpraktisk, f.eks. lade den stå i x antal dage med eller uden net, og hvis den så ikke har viste sig efter disse dage, så kunne man måske resonere at computeren var gået fri.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Den eneste måde du bliver 100% sikker er ved at rydde disken.

Men lad os starte i de små, downlaod AVG FREE og kør en FULD scanning og lad AVG fjerne hvad der end dukker op. Jeg har set a CCCleaner også kan fjerne sådanne ting, da det rydder op i alt det lo*t der ligger på maskinen.

Det er de gratis råd jeg har, der er speciale værktøjer der ude som koster en del penge, men for også opgaven gennemført.

Hvis du efter at have kørt AVG for problemer, så gå ned til den lokale PC-Mand og få ham til at fikse det, det spare du nok mest tid/penge på... :)

Tilmeldt 10. Feb 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal nu nok selv gøre det, arbejde selv med It, så det er ikke noget problem. Ville egentlig bare lære fra andre, om der eventuelt var en metode som man kunne udelukke, at computeren var blevet inficeret.

Fra Danmark
Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 54
Fra  CC DATA ApS Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv dette dansk udviklet system der netop sikre mod trusler som Post Nord truslen.

Www.CCDATA.dk/bitrater

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Skynd dig at tage backup af vigtige filer mens du stadig kan

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne såmænd starte i det små, men jeg ville tage en backup af de vigtigste filer og køre en geninstallation.

Håber det var brugbart.

De bedste hilsner,

Mathias J.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil klart anbefale at se om der er opsat programmer i opstart af maskine ved at bruge msconfig.exe

se efter om programmer er nåde du kender nåde til.

og ja få backup af alt og så reinstaller den..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)