Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny Balance HJÆLP

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal oprette en balance i et nyt regnskabsprogram, der har tidligere været bogført, men jeg har ikke det gamle fulde regnskab. Tallene jeg har er Bankkonto 6.373,53 tilgodehavende moms 2.861,00.

Jeg regner med at banken skal være aktiv og samme beløb må så være passiv = egenkapital. Men hvordan bogføres tilgodehavende moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver ikke godt - Du skal ha en fuld ultimobalance for at få det korrekt ellers vil du kunne misse en masse-  gæld - tilgodehavende osv - dine momskonti vil ha mystisk nul stilling og en kontrol vil være et hxxxx -
du må finde det afsluttede og ultimobalancen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen andre beløb, debitorer og kreditorer er udlignet, så der er intet skyldigt eller tilgodehavende andet end momsen. Der er intet varelager eller andet udenstående

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

tilgodehavende moms vil jo stamme fra momsafregning og den vil bestå af købs og salgsmoms og at bank indestående skulle være lig egenkapital ser jeg også som rent gæt og formentlig helt galt - og hvordan vil du vise momsen ved en kontrol uden sidste års regnskab. Du må ha fat i det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Problemet er at det min søns regnskab jeg overtager. Der er en anden, der har lavet regnskabet året før og vi kan ikke få fat i dette regnskab. Firmaet havde kun været i gang et par måneder, jeg har fået nogle af bilagene, men ikke nok til at kun rekonstruere det. Jeg kan selvfølgelig starte som et helt nyt regnskab, men jeg får jo et problem med den moms vi får tilbage. Han har et arbejde ved siden af, men bankkontoen er kun brugt til firmaet, derfor ville jeg bogføre beløbet som egenkapital. Som sagt har jeg efterfølgende fundet ud af, at de par fakturaer han har skrevet er betalt ved årsafslutning og da vi ikke har betalt kreditorer indeværende år, må disse også have været betalt. Dette års regnskab har jeg lagt i et Excel regneark, men nu vil jeg godt have et bogføringsprogram, så det bliver korrekt, derfor mit spørgsmål. Og så er det, jag mangler det ene ben til momsen, beløbet er jo opgivet til skat. Så jeg håber på lidt hjælp til at komme i gang

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

mugge:
ikke nok til at kun rekonstruere det. Jeg kan selvfølgelig starte som et helt nyt regnskab, men jeg får jo et problem med den moms vi får tilbage. Han har et arbejde ved siden af, men bankkontoen er kun brugt til firmaet, derfor ville jeg bogføre beløbet som egenkapital. Som sagt har jeg efterfølgende fundet ud af, at de par fakturaer han har skrevet er betalt ved årsafslutning og da vi ikke har betalt kreditorer indeværende år, må disse også have været betalt. Dette års regnskab har jeg lagt i et Excel regneark, men nu vil jeg godt have et bogføringsprogram, så det bliver korrekt, derfor mit spørgsmål. Og så er det, jag mangler det ene ben til momsen, beløbet er jo opgivet til skat.

Du gætter for meget-  må være betalt osv. og skat vil jo ved en evt. kontrol ikke bare acceptere at momsen er til tilbagebetaling - de vil se bilag hvis de vælger kontrol - fakturarer der viser momsen osv.

Den der har lavet regnskabet skal først have en rusker så han kommer med bilagne - og din søn skal vel også have en for ikke at have kopi af fakturaer og alt

Så må I tage kontoudtog fra banken, for hvis alt er kørt via den og der ikke er noget privat over den, så vil den jo vise det meste - hvem har betalt hvad og hvornår osv, men I står stadigt med håret i postkassen hvis skat/moms vil kontrollere negativ moms, og I ikke har en eneste faktura og regnskab, og det vil kunne ske også næste år i evt kontrol, så gør nu noget for at finde de faktuarer eller beviser for dem og at der faktisk har været moms på dem. Ellers kunne det jo være ting uden moms som din søn selv havde regnet sig til en moms på. Skat ser masser af den slags fejl

Led efter de fakturaer - og evt bed om at få dem gensendt - din søn ved hvad han har købt og betaling af dem fremgår af bankkonto for 2015. Ellers betal en bogholder for at se hvad der kan rekonstrueres - evt www.regnskabsskolen.dk kan have et bud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Når det ikke er mere kan du bruge  privatforbrug kontoen i egenkapitalen feks moms tilgode er deb momskonto du kreditere privatforbrug når du får pengene gør du det omvendte.

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det bliver nok det metode, jeg bliver nødt til at benytte

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fuldstændigt ret i, hvad der er det rigtige at gøre, desværre er dette ikke en mulighed her. Jeg har debitorfakturaerne, der er kun lavet 4 stk. jeg har også i skattemappen fundet beløbene, der er opgivet til skat, men det er så lidt, så jeg må tage chancen vedr. skat og evt kontrol og så bare komme rigtig i gang nu

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)