Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering efter opstart - refusion af moms på aktiver købt inden

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Jeg har med stor interesse læst mange af de gode posts her i debatten, men jeg har ikke kunne finde et klart svar på mit eget spørgsmål - jeg håber I vil hjælpe :)

Mit spørgsmål lyder således: 

Jeg har for nyligt været med til at starte et IVS. Vi havde nogle udviklingsomkostninger ifht vores produkt (digital platform), som blev afholdt straks efter registrering (inden for 1 måned). På det tidspunkt var vi ikke momsregistrerede. Vi lod os ikke registrere, da vi stadig søger investorer og vi ikke kunne se noget salg i den nære fremtid. Det var dog essentielt for virksomhedens opstart at få betalt for udviklingen af produktet.

Nu tænker vi at lade os momsregistrere, for at kunne få refunderet købsmomsen for det udviklingsarbejde vi køber, ifbm med vores produkt.  

Kan vi stadig søge om refusion af købsmomsen på de ydelser vi købte inden momsregistreringen, eller er det ikke muligt?

Alt input er velkomment!

Pft

VH
Bukowski

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Bukowski:

Jeg har for nyligt været med til at starte et IVS. Vi havde nogle udviklingsomkostninger ifht vores produkt (digital platform), som blev afholdt straks efter registrering (inden for 1 måned). På det tidspunkt var vi ikke momsregistrerede. Vi lod os ikke registrere, da vi stadig søger investorer og vi ikke kunne se noget salg i den nære fremtid. Det var dog essentielt for virksomhedens opstart at få betalt for udviklingen af produktet.

Nu tænker vi at lade os momsregistrere, for at kunne få refunderet købsmomsen for det udviklingsarbejde vi køber, ifbm med vores produkt.  

Kan vi stadig søge om refusion af købsmomsen på de ydelser vi købte inden momsregistreringen, eller er det ikke muligt?

i IVS kan man ikke søge ref for købsmoms som ikke er faktureret til dette - under stiftelse eller efter stiftelse. Hvis I ikke har momsregistreret ville jeg undersøge muligheden for at momsregistrere tilbage i tid så fakturaen ligger inden for moms periode (forudsætter jo så også moms på indtægter - men I har jo ikke haft nogen).

I kan ikke ha haft momsfrie indtægter og så nu trække moms fra, men jeg mener godt I kan få momsregistrering tilbage i tid forudsat der ikke har været momspligtigt salg - Vent på andre.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Bukowski:

Jeg har for nyligt været med til at starte et IVS. Vi havde nogle udviklingsomkostninger ifht vores produkt (digital platform), som blev afholdt straks efter registrering (inden for 1 måned). På det tidspunkt var vi ikke momsregistrerede. Vi lod os ikke registrere, da vi stadig søger investorer og vi ikke kunne se noget salg i den nære fremtid. Det var dog essentielt for virksomhedens opstart at få betalt for udviklingen af produktet.

Nu tænker vi at lade os momsregistrere, for at kunne få refunderet købsmomsen for det udviklingsarbejde vi køber, ifbm med vores produkt.  

Kan vi stadig søge om refusion af købsmomsen på de ydelser vi købte inden momsregistreringen, eller er det ikke muligt?

Først og fremmest, så er jeg helt enig med John, selve registreringen skal laves med tilbagevirkende kraft til den dag i registrerede jeres IVS. Det burde ikke være noget problem at gennemføre en frivillig registrering med tilbagevirkende kraft på Virk.dk (erhvervsstyrelsen), de videresender herefter registreringen til Skat og umiddelbart tror jeg ikke de spørger, men skulle de stille spørgsmål til jeres registrering så drejer det sig om I overhovedet har til hensigt at levere momspligtige ydelser eller varer i fremtiden, men jeg tror heller ikke det bliver problem.

 

Næste problemstilling er om i så har ret til fradrag for købsmomsen selvom i endnu ikke har foretaget et eneste salg. Det afgørende er om I har til hensigt at levere momspligtige ydelser/varer i fremtiden (og ved kontrol kunne dokumentere dette), hvis hensigten er på plads så har i ret til fradrag for købsmoms. Nu ved jeg ikke om nogle er jeres ydelser/varer er undtaget efter momslovens § 13 (din beskrivelse tyder ikke på det), men hvis I har til hensigt at sælge momsfritagne ydelser/varer så er der kun ret til delvis fradrag.

I øvrigt skal faktura være udstedt til jeres IVS og ydelsene/varerne være leveret til jeres IVS, typisk bare en formalitet men ikke desto mindre skal det selvfølgelig foregå korrekt. 

 

Overordnet tror jeg ikke I får problemer hermed, mange virksomheder før jeres har fået momsfradrag i flere år før deres første salg. 

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak til jer begge! Vi har sat registreringen i gang med tilbagevirkende kraft, og vi håber på at få en positiv tilbagemelding. Super godt input - igen tak!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)