Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejet kontors varmeregnskab fordoblet i forhold til fremvist budget - Hvor står man?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Vi har tilbage i oktober 2015 lejet os ind i et nyt kontor på ca. 120m2.

Nu har vi så fået det samlede forbrugsregnskab for 2015, og vores del er vokset fra budgetteret 9.200 til 18.800kr - Det er vi selvfølgelig ikke særlig tilfredse med, specielt da vores lokaler i resten af 2015 ikke har været varmet op som det er nu (Og er meget ringe isoleret), så vi kan nok forvente at det stiger yderligere til næste år.

Vores forbrug er baseret på 120m2 ud fra total 960m2.

Hvordan står man i sådan en situation? Jeg har kontaktet udlejer, og de er i og for sig kommet med et "rimeligt" forslag der går ud på at vi stiger 1.000kr hvert år indtil vi rammer det reelle forbrug - MEN, det er jo en huslejestigning på 10.000kr og reelt set ud fra totalbudgettet for lejemålet en stigning på ca. 20% når vi rammer det reelle forbrug.

Der er ikke mange lejere i bygningen, så umiddelbart er det dels fællesareal og åbne arealer der udlejers til teater og lignende vi deler med. Bygningen er ikke for pæn og generelt misligholdt, men for os betyder det ikke så meget og en 2-3 ugers arbejde gjorde en del ved hvordan vores egne lokaler fremtræder. Men isoleringen er generelt mangelfuld, vinduerne er utætte så når det blæser, så blæser det ind, og varmen kører på en måde der gør at visse dele af gangarealerne (Der reelt ikke bruges) er meget varme, da varmen transporteres igennem dem).

Da vi skrev under fik vi selvfølgelig alle relevante dokumenter og gik dem igennem, forbrugsbudgettet er udregnet ud fra 2014 til at vi skulle betale ca. 9.200kr til varme, så betaler vi fast pris for vand og strøm på separat måler.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Da det lader til lokalet er opdelt, så må du have separat måler?

Læs den af hver dag, eller ugevis.

Havde engang en udlejer der prøvede at tage mig, men da lokalet havde ferskvandsakvarie i kælderen, lukkede jeg for varmen (ventilerne af dem afleverede jeg på kontoret) og købte nogle bioethanol ovne. Så faldt bidraget til kun afgiften.

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Varmen (Og vand) har desværre ikke separat måler, derfor vi blot betaler 120/960 dele af det samlede forbrug.

Umiddelbart har jeg ikke indtryk af at de prøver at snyde os direkte (Det er et ok stort udlejningsselskab der også bygger en del), men jeg tænker at de nok burde have vidst at varmeregnskabet ikke passede.

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Er der ingen der har erfaringer med denne slags sager? :)

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen i og med du kun betaler for forbruget så har udlejer jo ikke som sådan gjort noget forkert, så længe at det beløb du har fået oplyst tidligere rent faktisk svarede til den udgift der var i 2014.

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Sunbao, jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig, men er det du siger ud fra din egen fornemmelse/retfærdighedsfølelse eller noget du juridisk har forstand på?

De to ting kan der jo i mange tilfælde være stor forskel på, og derfor søgte jeg helt konkret om der var nogen der har kendskab til lovgivningen på området.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mandeblad:

De to ting kan der jo i mange tilfælde være stor forskel på, og derfor søgte jeg helt konkret om der var nogen der har kendskab til lovgivningen på området.

Juraen er egentlig ret lige til.

Det er jeres aftale/lejekontrakt der bestemmer hvordan varmen afregnes, dernæst er der nogle formkrav i erhvervslejelovens kapitel 9 til forbrugsregnskabet, frister m.m. (ud fra dit oprindelige indlæg er det nok næppe noget der er tvivl eller uenighed omkring)

 

At varmeforbruget ændrer sig væsentlig fra 2014 til 2015 er ikke noget der ændrer på jeres aftale, med mindre der er aftalt begrænsninger i hvor meget varmeudgifterne kan stige (men det er vel næppe relevant?) derudover, som Sunbao nævner, vil kun urigtige oplysninger i forbrugsregnskabet for 2014 kunne ændre på jeres aftale. Endvidere har du vel fået lov til at se hele bygningen inden du lejede dit lokale, så du har vel allerede på dette tidspunkt kendt til bygningens tilstand og dermed indvirkning på varmeforbruget, dermed har du ved aftalens indgåelse accepteret den risiko der er ved et svingende varmeforbrug.

 

Alt i alt så, formoder jeg, du rent juridisk hænger på den fulde regning. Ændring i varmeforbrug er en naturlig risiko der er ved indgåelse af en aftale/Lejekontrakt, som kun kan formindskes ved særskilt aftale eller paragraf i lejekontrakten. 

Du er ikke beskyttet som erhvervslejer på samme måde som ved leje til boligformål, der eksisterer aftalefrihed.

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Jesper

Der er sket lidt siden sidst :) Først og fremmest tak for svar, og som jeg vist har nævnt, så er jeg ikke nødvendigvis uenig eller utilfreds med løsningsforslaget, men interesseret i at vide hvor jeg står.

Det er nu kommet frem at de har fremlagt et forkert varmeregnskab for mig, så det egentlige forbrug for 2014 har været nogenlunde som 2015 - Det ændrer jo lidt på tingene, da jeg så i et eller andet omfang er blevet lokket ind til en væsentligt anden pris end jeg burde.

Nogen kommentarer til det?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mandeblad:

Der er sket lidt siden sidst :) Først og fremmest tak for svar, og som jeg vist har nævnt, så er jeg ikke nødvendigvis uenig eller utilfreds med løsningsforslaget, men interesseret i at vide hvor jeg står.

Det er nu kommet frem at de har fremlagt et forkert varmeregnskab for mig, så det egentlige forbrug for 2014 har været nogenlunde som 2015 - Det ændrer jo lidt på tingene, da jeg så i et eller andet omfang er blevet lokket ind til en væsentligt anden pris end jeg burde.

Nogen kommentarer til det?

Det ændrer jo unægteligt problemstillingen, og spørgsmålet er om det længere er et lejeretligt spørgsmål eller om vi nærmere er tilbage ved selve aftalen. Og jeg tør faktisk ikke give et svar på hvor du står rent juridisk, det bør nærmere fremlægges for en advokat med kompetencer indenfor lejeretten.

 

Men inden du går til en advokat, så kan det jo være løsningen ligger tættere på. De eneste der vil tjene på indblanding af advokater er advokaterne selv, så måske skulle du opsøge udlejer og tilbyde en allonge til jeres nuværende lejekontrakt om en eventuel fastlåsning af forbrugsudgifter til niveauet i den "forkerte" rapport eller måske suspendere huslejestigningerne de næste 5 år. 

Hvis du ellers er glad for lejemålet og gerne vil blive der, ville jeg opsøge en løsning udlejer og lejer imellem. Uanset hvad koster det dig ikke noget at foreslå en løsning, det kunne jo være udlejer var glad for at have dig som lejer og måske er villige til at "betale" for dette.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Men inden du går til en advokat, så kan det jo være løsningen ligger tættere på. De eneste der vil tjene på indblanding af advokater er advokaterne selv, så måske skulle du opsøge udlejer og tilbyde en allonge til jeres nuværende lejekontrakt om en eventuel fastlåsning af forbrugsudgifter til niveauet i den "forkerte" rapport eller måske suspendere huslejestigningerne de næste 5 år. 

Hvis du ellers er glad for lejemålet og gerne vil blive der, ville jeg opsøge en løsning udlejer og lejer imellem. Uanset hvad koster det dig ikke noget at foreslå en løsning, det kunne jo være udlejer var glad for at have dig som lejer og måske er villige til at "betale" for dett

Jeg kan sket ikke være mere enig. 

9.000 kr henover et år - tilhører hvad jeg også vil kalde "risikoen". 

Prøv at tage til forhandlingsbordet - men face to face - og se om i ikke kan mødes på midten :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)