Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsskat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft et beskedent resultat på 31.500 kroner i mit lille ApS for året 2015. I 2014 havde jeg et underskud på 15.500 kroner. Da det er første gang, jeg skal betale selskabsskat, har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med:

  1. 1) Skal underskud fra 2014 trækkes fra overskuddet i 2015, således at beløbet til selskabsbeskatning i 2015 er 31.500-15.500 = 16.000, eller er det alle 31.500, der skal betales 23,5% i skat af?
  2. 2) Regnskabet for skal senest være indberettet 31. maj fem måneder efter årets afslutning. Er det en fordel at indberette/betale nu, eller skal jeg blot vente til jeg får et skatte indbetaling, når regnskabet er indberettet? Hvad er smartest.

På forhånd mange tak for hjælpen 

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit underskud trækkes fra - og det skal jo gerne være inde i skats underskudsregister for 2014 allerede ellers har du misset noget. Tallet skal også være i 2014 regnskabet

Der er rente/gebyr på ved betaling sent og sent er jo året efter som du gør. For at undgå det, skal man indbetale den forventede selskabsskat i to rater  -Marts og Oktober som jeg husker det - 2015 for 2015 skat. Selv hvis man f.eks. indbetaler 0 i første rate og så hele beløbet i efterårsraten, er der rente på, da den ligger så sent. Der er nu også en mulighed for at indbetale endnu en aconto året efter -  i feb mener jeg - men igen - rente

Jo senere jo mere rente - og den rente skal du så lave skattekorrektion for, da den er en udgift men IKKE må trækkes fra i resultat til skat

Hvis ikke du er sikker på opstilling korrekt i forhold til at få selskabskat med, så ville jeg tilråde at betale noget til en der har fuldt check på det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for hurtigt svar. Jeg har indberettet regnskab for 2014, hvor underskuddet fremgår. Jeg er godt klar over, hvordan jeg bogfører selve betalingen af selskabsskatten, men jeg er usikker på betalingen til skat. Min spørgsmål er nok snarere: Er der nogen grund (større økonomisk fordel) til at indbetale noget nu, for det lader jo til, at det er lidt nemmere at vente indtil skat selv har opgjort beløbet (2014’s underskud og 2015’s overskud) til beskatning og sende mig en regning, som jeg betaler og bogfører. Hvis det handler om en (relativt) lav procent, kan jeg ikke se fordelen ved at indberette tidligt og kan lige så godt vente, tænker jeg.
Hvad er dit råd her John?
Og 1000 tak for hjælpen. Meget værdsat…!
/Lasse
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

lasseconsulting:

Min spørgsmål er nok snarere: Er der nogen grund (større økonomisk fordel) til at indbetale noget nu, for det lader jo til, at det er lidt nemmere at vente indtil skat selv har opgjort beløbet (2014’s underskud og 2015’s overskud) til beskatning og sende mig en regning, som jeg betaler og bogfører. Hvis det handler om en (relativt) lav procent, kan jeg ikke se fordelen ved at indberette tidligt og kan lige så godt vente, tænker jeg.

Du behøves slet ikke at tænke over det ene eller andet, da fristen for frivillig indbetaling af aconto selskabsskat vedrørende indkomståret 2015 var 1. februar 2016. 

 

Så den eneste du kan gøre nu, i forhold til betaling, er at vente til årsopgørelsen er klar også indbetale den 20. november 2016. Du får et rentetillæg på 4 % som tillæges din skat (renten er i øvrigt ikke fradragsberettiget)

I forhold til indberetning så er der ingen grund til at vente, hverken skattens størrelse betalingsfrist eller andet ændrer sig. Det eneste du opnår ved at vente med indberetningen er risikoen for at glemme den og det koster!

 

Men måske skulle du begynde at planlægge din acontoskat for 2016? hvis du forventer et overskud på samme niveau igen, så kan du jo allerede nu angive dine acontorater, hvilke kan og skal betales 20. marts 2016 og 20. november 2016. 

Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget fint svar. 1000 tak...! :)

Det får jeg til omkring 150 kroner i ekstra skat. 16.000 kroner til selskabsbeskatning: 16000*0,235=3760. Af dem skal der betales 4% ekstra rente af = 150,4. Det er ok i denne omgang.

Endnu engang tak for hjælpen.

/Lasse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)