Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Fona's leverandører dumme?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej som standard indgår alle værdier i boet = går til prioriterede kreditorer så som ansatte først - evt andre prioriterede og så konkursbehandling og rest til øvrige kreditorer som omfatter bla.a. leverandørene - ofte er det ikke det vilde der er tilbage hvis det ender i egentlig konkurs

I Merlin mener jeg det endte med at det blev overtaget af Elbodan og stor del af medarbejderne der kunne kunne fortsætte arbejdet under det nyt ejerskab salget også, som jeg husker det betød, at leverandørerne fik begrænset deres tab.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian9000:


Alle de varer der er i butikkerne mister leverandørene medmindre kurator gør boet op og vurdere der er nogle som skal ha noget



Ved du hvordan de mistes? Sælges de på ophørsudsalg for at dække f.eks. lønninger eller hvordan?



Iøvrigt så er det jo selvfølgelig svinsk gjort HVIS Fona har gjort dette bevidst. Omend, så syntes jeg det vigtigt at de næppe tager nogen med i faldet.
Selvom tab altid er træls. Så er leverandørerne jo altså firmaer som Apple, Sony, Samsung osv.
Og dette gør det bestemt ikke moralsk rigtigt - Men de kan dog overleve tabet.

Det straks værre, når virksomheder trækker leverandører, producenter m.m. med i faldet Skype-SadSmile

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er risikoen ved at lave foretninger Per.. Så kan ikke se hvad er svinsk i det... Det er jo ikke sådan at FONA går konkurs, bare fordi de ikke gider betale.. Men at de har kæmpet med problemerne i flere år vedr. deres indtjening..

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth Jønsson:

Det er risikoen ved at lave foretninger Per.. 



DET er jeg helt enig i. - Jeg hentydet nu også mere til de "beskyldninger" der er om, at Fona skulle have gjort det bevidst. Af samme årsag, havde jeg også markeret HVIS det viser sig. For det ved vi ikke. - Jeg kunne ikke forestille mig at de har gjort det. Men faktum er jo, at vi reelt ikke ved det.

Beklager, hvis jeg ikke udtrykte mig klart nok Smile

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det eneste der kan være bevidst er vel tidspunktet som en del mener. Det giver jo så kun mening hvis konkurs undgås - altså at rekonstruktionen lykkes - ellers er Fonas ejere vel ikke bedre eller dårligere stillet ud fra valget af tidspunkt, så vil de have mistet alt formentlig.

Jeg tror bare man må vente og se hvad leverandørens rolle/offer kan blive i rekonstruktionen - hvis den skal lykkes og jeg tror Fona har kalkuleret lidt med hvem der vil være med siden hen - og om de skulle stå uden leverandører, hvad jeg ikke lige tror. Hvad jeg til gengæld tror er, at de jo ikke bare kan forsætte som det kendte med Fona uændret i alle fald - Jeg tror ikke den er ret let

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For dem af os der har prøvet at gå konkurs, så er det en rigtig svær ting at gøre godt.
Man håber hele tiden at man kan redde situationen, men det kan man ikke hvis man ikke får varer man kan sælge. Så stopper man for tidligt, så taber en masse mennesker helt sikkert alle deres penge. Ofte er det eneste man kan gøre, er at købe sig tid og forsøge at løse problemerne ved at sælge mere og skaffe kapital.

SÅ det er lidt for let at dømme andre, uden at kende en klap til de reelle problemer de har stået med...

De bedste hilsner

Martin

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os da også håbe for de 1200 ansattes skyld, at det lykkes at holde kæden kørende. 

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja klart vi må håbe for beskæftigelsen men jeg tror den er vanskelig Der er ikke mange af de der kæder - expert, merlin osv tilbage. Fona ligger ikke på de billigste adresser (kan så også være en fordel) men sælger de så meget andet end Elgiganter (som vel ejer dem) Power osv - og kan de holde samme priser som disse -. eller har de et eller andet at tilbyde. Jeg tror ikke den er helt let når så stor den del af salget samtidigt sker ved fremvisning i butik, og så køber folk via nettet 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste større leverandører har tegnet en kreditforsikring, som typisk betyder, at de får 80-90% af deres tilgodehavende ved en konkurs. Det er i hvert fald sådan jeg har oplevet det hos de leverandører, jeg har arbejdet for og med gennem tiden.

Men der er et helt andet punkt som man som leverandør også må tænke på, hvis FONA lukker, og det er at koncentrationen på salgskanaler øges. Jo færre kæder der er til at give hinanden konkurrence, jo større magt får disse kæder overfor leverandørerne. Det kan betyde pressede priser for leverandøren og det er ikke det samme som at forbrugeren får fordel af det. Ofte betyder det blot bedre margin til kæden og i yderste konsekvens en højere udsalgspris. Lige nu kan man så i den sammenhæng glæde sig over at Power og Elgiganten jo nærmest har erklæret hinanden krig, da det er med til at holde prisen nede for forbrugeren. Men på sigt kan det betyde mindre konkurrence, hvis man forestiller sig der kun er to til at dele kagen i sidste ende.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej KlaMus

Er du selv leverandør? For så har du vel modtaget en skrivelse som forklarer årsagen til betalingsstandsning.

Som det står i medierne, så er det "manglende Julesalg" der er direkte årsag til at direktionen og ejerne af Fona har måttet tage dette drastiske skridt. Dvs. at det ikke umiddelbart er noget der har været planlagt, eller som de har gået efter. Hvis du lagde mærke til det, så blev der brugt en del reklamekroner og mange special tilbud på at forsøge at få kunderne i butikken.

Det er øget konkurrence fra det nye Power og netbutikker som har givet dødsstødet til det Fona vi kender. En rekonstruktion vil uanset hvad, resulterer i et andet koncept, ellers kan de lige så godt lukke helt.

Men er leverandørerne dumme - nej.
Tror Fona at leverandørerne er dumme - nej.

Det man glemmer at der er folk og familier bag Fona som har pumpet mange millioner af deres egne formuer ind i kæden, for at holde den i live og for at beholde de mange arbejdspladser i Danmark.

Samt medarbejdere som er gået ned i løn for at hjælpe deres arbejdsplads og beholde jobbet. De medarbejdere har været stolte af deres arbejde og de har gjort alt de kunne, for at få det til at lykkes - men desværre er konkurrence nu sådan at nogle skal tabe for at andre kan vinde. Power, Internetbutikker og Elgigianten har nok vundet denne gang. Men som jeg læser medie dækningen af sagen viser intet at betalingsstandsningen er planlagt i forvejen. Nærmere tværtimod.

Mine tanker ligger hos de folk der går i uvished.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)