Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Fona's leverandører dumme?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

Fona-kæden er (som bekendt?) gået i betalingsstandsning og nu har de frem til 29. februar til at finde en løsning på kapitaltilførsel og en efterfølgende rekonstruktion.

Det er påfaldende at Fona har været meget aggressive for at få indført løbende måned + 30 dages kredit fra leverandørerne, at de har indkøbt store mængder af varer til julehandelen og derefter trækker stikket hen over en weekend, hvor en masse fakturaer skulle have været betalt den 1. februar. Det stinker langt væk af kynisk beregning.

I en meddelelse til leverandørerne har de endda den frækhed at skrive, at leverancer efter 1. februar "vil blive betalt til forfaldstid af selskabets midler før den gamle gæld, der hidrører fra før den 1. februar 2016".

Jamen for fanden: "Forfaldstid" er jo løbende måned + 30 dage og da vil den 29. februar jo forlængst være overskredet. Altså: Hvis det ikke lykkes at skrabe kapital sammen inden 29. februar, vil alle de naive leverandører, du nu igen leverer varer til Fona, miste endnu flere penge!

Spørgsmål:

Er det bare Fona der TROR at leverandørerne er dumme?

- eller:

ER leverandørerne faktisk dumme?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er fejt at give een stjerne uden at følge det op med en indlæg der forklarer hvorfor man er SÅ uenig med mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke mig med en stjerne

Jeg tror nu bare du skal tage det ud fra, at man i Amino ikke må hænge ud med navn, hvilket nok ikke skader så meget her, hvor det jo er en officiel rekonstruktion som er kendt offentligt.

Problemet her er jo gennemgået i aviserne også, og leverandører føler sig klart presset og føler ikke at Fona behandler familien så godt.

Omvendt, så er en rekonstruktion jo en alvorlig affære og ikke noget som leverandører normalt slipper helt uskadte igennem - og jo tilmed med risiko for at det kan slutte i konkurs. Leverandører vil ofte være væsentligste bidragsydere til en direkte rekonstruktion, og selskabet må givet også overveje, om de kan forsætte med leverandørene siden, hvis der skabes for stor utilfredshed.

Jeg forstår det som, at den store utilfredshed nok så meget ligger i timing hvor en stor Julehandel nu timingmæssigt rammer leverandørerne hårdest. OM det er timet med det ønske - måske - men fremgangsmåden er givet lovlig nok og hænger jo nok sammen med, at uden betaling for nye ordre, så står de uden varer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej leverandørerne har ikke været dumme, de har vist tillid til Fona. Fona derimod har misbrugt denne tillid, ved muligvis at være meget beregnene med betalingsstandsningen...

Det interessante er derimod, at Fona tror, at de kan få varer og services fra de leverandører, som de skylder penge.

Set fra mit synspunkt, så har Fona lige selv gravet deres egen grav! Hvem vil leverer varer til dem i fremtiden uden forudbetalinger? Nok meget få. Dermed har de ikke varer eller services i butikken, og rekonstruktionen er spild af tid...

Hele strategien med at være beregnende, rammer dem altså selv som en boomerang, men det finder de nok ud af senere...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Vil hverken kalde dem dumme eller naive - alle i detail branchen får kredit af deres leverandører ellers kan de ikke få deres virksomhed til at hænge sammen. Det er altså almindeligt - især i elektronik branchen hvor salget styrtdykker i butikker til fordel for webshops.
Dvs hvis leverandører mister Fona fremadrettet mister de måske 20% af deres omsætning, hvilket de simpelthen ikke har rød til. Nu er det jo også samme koncern der er medejer af elgiganten så mon ikke alt er vurderet inden :-)

Så alt ialt usmageligt gjort af Fona, men de får IKKE problemer med af få samme leverandør til at hoppe med på legen igen :-)

Fra Hinnerup
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Jysk Auktionshus Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at få tingene på den rene, så er ejerforholdet omvendt. Dixon Group, der ejer Elkjøp Norge, som igen ejer Elgiganten, ejer ca. 40% af Fona.

Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret Martin - men pointen er vidst den samme 😉😉

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian9000:

Dvs hvis leverandører mister Fona fremadrettet mister de måske 20% af deres omsætning, hvilket de simpelthen ikke har rød til. Nu er det jo også samme koncern der er medejer af elgiganten så mon ikke alt er vurderet inden :-)

Der er jeg så ikke enig. Jeg tror de fleste hellere vil miste 20% af omsætningen, end 100% af det salg, som der har været til Fona. For når salget har været der, er der brugt timer og omkostninger på det...

Ligeledes er der ingen garanti for, at Fona kan betale om 3-6 mdr alligevel. 

Alt den negative omtale online, rammer helt sikkert Fona på salget også...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

HVIS Fona går konkurs. - Får mange af leverandørerne så ikke de varer, som står på lagre og i butikker igen?
For at begrænse "skade" ?


Jeg MENER da, at det var det, som skete dengang Merlin lukkede/gik konkurs.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skaden er jo sket - de penge de har givet kredit på er ho mistet. Så selvfølgelig vil de gerne handle med Fona for at tjene det tabte ind igen. Hvis Fona forbliver bliver der jo lavet en eksempelvis en 5 års plan så de lukker jo ikke allerede efter få måneder igen hvis :-)

Kunderne har glemt alt den omtale om 4 måneder

Alle de varer der er i butikkerne mister leverandørene medmindre kurator gør boet op og vurdere der er nogle som skal ha noget

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)