Jeg overtager et erhvervslejemål her d. 1/3. Oprindeligt var lejemålet uden moms, nu vil ejeren gerne lave det med moms. Lejemålet bliver et Helsecenter, hvor sal og kliniklokaler bliver videreudlejet til selvstændige behandlere, 1 dag ugentligt eller på timebasis. De fleste af behandlerne er ikke moms registreret, eller er RAB behandlere og betaler derfor ikke moms. Det har stor betydning for prisen (og muligheden for at tiltrække lejere), om der skal lægges 25% moms på. Men rent juridisk - hvorledes er reglerne herom? 1. Må jeg leje erhvervslejemålet UDEN moms, og ikke opkræve moms fra behandlerne som lejer sig ind? 2. Må jeg leje erhvervslejemålet MED moms, og ikke opkræve moms fra behandlerne som lejer sig ind? 3. Skal der være moms på både erhvervslejemål og klinik/sal? Jeg håber nogen kan hjælpe :) På forhånd tak. |
ved erhvervslejemål må du bestemme selv, om du vil ha det med eller uden moms på lejen helt enkelt. Du skal nok vælge samme for alle lejemål - og for dig har det jo bare den betydning, at du hvis det er med moms - giver momsfradrag for momspålagte udgifter - hvilket du ikke har ellers. Er lejerne uden moms vil man ofte vælge at leje ud uden momsRikke:1. Må jeg leje erhvervslejemålet UDEN moms, og ikke opkræve moms fra behandlerne som lejer sig ind?
2. Må jeg leje erhvervslejemålet MED moms, og ikke opkræve moms fra behandlerne som lejer sig ind?
3. Skal der være moms på både erhvervslejemål og klinik/sal?
vh John Hannover