Hej alle Aminoer Jeg er ny her på forummet. Jeg og en tidligere studiekammerat starter snart et ApS der skal gøre sig i køb og salg af fast ejendom. Vi er lidt i tvivl om hvordan det foregår med betaling af selskabsskat. Det vil jo have en essentiel betydning for den kapital vi har at købe for. Scenarie: Vi investerer 700.000 i en lejlighed og 3 måneder senere sælges lejligheden med en fortjeneste på 200.000. Dvs. vi har en ny kapital på 900.000 kr. 1. Kan vi geninvester med det samme eller skal der afregnes selskabsskat inden. da? 2. Skal der først afregnes selskabsskat sidst på regnskabsåret og hvordan opgøres/afgøres hvor stort det overskud der skal beskattes er hvis hele overskuddet er investeret i en lejlighed/aktiv? Håber i forstår, go aften :) |
Fat i en revisor her vil jeg råde til. Du investerer 700.000 kr - som du så ikke sådan bare har fradrag for - det er ikke som sådan en udgift - du bytter penge med hus. Du skal derfor låne disse penge og der er fradrag for renten af lånet blot - eller du skal stifte selskabet så der er penge til den bygning/lejlighed - med 700.000 kr personlige (og som udgangspunkt beskattede) kroner
Så sælger du den for 900.000 og gevinsten på 200.000 kr er nu overskud (alt andet lig) og udløser selskabsskat. Selskabsskat betales aconto i to rater under året - og korrektion sker nov året efter (men en del ikke fradragsberettiget ekstra rente/gebyr hvis du ikke har klaret acontoskatten korrekt) I bør ikke bruge skattepenge til noget der ikke kan frigøres med 100% sikkerhed
Der er således ikke noget med at hvis bare vi har købt nyt hus for pengene så udløses skatten ikke for huset har jo en værdi og det er ligemeget om pengene ligger i hus eller i en cigarkasse på bordet, eller i banken.
Sæt jeg med en revisor og gå projektet igennem og få lavet noget budget - og regn ikke med at kunne låne til købet uden personlig garanti selv om det er et ApS der køber
Du kan også med fordel - inden du stifter - læse min e-bog eller paper-back SELVSTÆNDIG som har stiftelse, regler, drift, lovpligtige omkostninger som forsikring, skat, moms og meget andet godt gennemgået for virksomheder - IVS og - som for jer APS selvstændigt - Så forstår i stiftelse og andet bedre inden evt tager det videre
vh John Hannover