Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skyldig A-skat/Feriepenge/ATP/Moms i APS

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Feb 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Både mig og min kompagnon har drevet en virksomhed der desværre ikke blev en succes. Vi har igennem de sidste par år beskæftiget en række ansatte der ikke længere er ved os og virksomheden har ingen ansatte eller salgsaktiver længere.

Vi har drevet et callcenter som overfor vores kunde har haft en kæmpe succes. Vi træffer nogen dumme beslutninger og vælger at tage nogen opgaver ind som ikke er rentable. Det viser sig desværre vi laver et kæmpe hul i jorden første år, og kæmper for at få det her til at lykkedes på 2. år. I løbet af 2. året der bliver vi tilbudt af en konkurrent til vores primære kunde tilsvarende opgave men blot med væsentligt mere økonomi i.

Vi har ingen konkurrence eller kundeklausul i den første virksomhed, og starter derfor et nyt CVR og stifter callcentret den vej. Vores oprindelige virksomhed har stiftet en gæld på +2 mio og vi havde naturligvis set os afvikle på den gæld - men grundet en ny aftale der hastede var vi nødt til at stifte det nye CVR nr og efterlade det primære CVR med ingen drift. Dog ville vi ikke smide vores know-how/samarbejdesaftale eller ressourcer væk fra det oprindelige gældsfyldte selskab, beslutter vi for os at sælge alle salgsaktiverne med tilhørende samarbejdsaftale til en relateret til min kompagnon. Salget gik ud på en % af omsætningen i 5 år, og i det vi skriver under osv. så virker dette rimeligt og alt kan lykkedes - men intet er let i livet. 6 mdr. efter, viser det sig af køber ikke har kunne drive forretningen som vi efterlod den, dette betyder at han ikke har kunne afvikle købesummet som aftalt - til trods for han kautionerer privat har vi intet at hente på ham, da han intet ejer. Grundet den personlige relation har min kompagnon sagt at det OK han afdrager halvdelen af beløbet. Dvs. vi har budgetteret med gældsavikling som var det vi fik dobbelt så meget ind på kontoen, og det spiller bare ikke.

Jeg er nået til det punkt hvor jeg er bekymret for om vi overhovedet kan få flere penge af køber. Derfor er jeg bange for konkurs er det næste skridt, da alle kreditorer presser på og vi ingen likvider har

 

Vi har akummeleret en række gældsposter gennem tiden:

PRIMÆRE:

- A-skat (udskudt)

- Moms (udskudt)

- Feriepenge (udskudt)

- ATP (udskudt)

"MINDRE":

- Kassekredit 200tkr.

- Leverandøraftaler for <100tkr.

Virksomheden har omsat for over 6 millioner i driftsperioden og vi valgte at udbetale os selv løn i driftsperioden. Det er et APS der ejes af både mig og min kompagnon privat dvs. ikke af holding selskaber.

I givet fald vi er nødsaget til at gå konkurs, hvordan vil vi så stilles? Hæfter vi privat for A-skat/moms/feriepenge/atp og lign. 

Hvad hvis jeg ønsker at stifte ny virksomhed efter en evt. konkurs med 3. part, hvordan stilles jeg så? 

Ser frem til svar

Dbh

Kasper 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal med de beløb ofre en revisor helt omgående, og der få de konkrete råd efter en gennemgang

Hvis udskudt skat og AtP er fra jeres egen løn (eller den del som er) så vil I mig bekendt kunne hæfte personligt for denne manglende skat ud fra det lange forløb men jeg mener så også det er en konkret vurdering.

Ellers vil i, med mindre nogen kreditorer kan få jer dømt for hæftelsesgennembrud, ikke hæfte personligt ved konkurs. Hæftelsesgennembrud kan påvises, hvis det kan påvises, at I forsatte gældsstiftelse længe efter det burde har stået jer klart, at I ikke kunne klare gælden. Det vil oftest være evt leverandører som kan tænkes at efterprøve hæftelsesgennembrud

Der må det tages i betragtning med den der køber, som jeg ikke helt forstår - men i det omfang, at selskabet kunne regne med beløbet, er det jo positivt. Omvendt kan det lyde negativt når du skriver, at I måtte stifte nyt CVR og efterlade det gamle uden drift - og jo dermed uden mulighed for at tjene ind til gælden fra andet end den der lidt "sjove" salgsaftale. I har så måske konkurreret jeres nu konkurstruede selskab ud selv, kunne nogen hævde.

Kassekredit ville jeg normalt forvente, at I har underskrevet en selvskyldnerkaution på ved oprettelsen, og så hæfter i formentlig personligt. Det bør I vide, og ellers skal banken nok forstå at fortælle jer det. 

Under konkurs vil du ikke mig bekendt måtte stifte nyt før det er overstået og med hensyn til momsgæld, så vil den hvis den er over 50.000 kr betyde, at du sikkert vil blive mødt af krav om sikkerhed for moms i det nye selskab fra skat

Evt ikke udbetalt løn og feriepenge til ansatte (ikke til jer selv) vil gå via lønmodtagernes garantifond som også KAN se på hæftelsesgennembrud hvis de finder grund til det.

Det lyder som store beløb med skat, moms, feriepenge når I har dem listet som primære, mens sekundære bank og leverandører er fra 200.000 kr og ned.

Tal med revisor - Hør om tvangsopløsning ved afmeldelse af jer som direktører så det står direktørløst er bedst - og få undersøgt alle de ting du hører om + sikkert mere til via en dygtig revisor. Her skal du IKKE spare de penge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)