Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man udbetale løn fra Holding selskab ?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

så længe i har regnskab - så kan I jo sagtens bare ha det på en konto - hvis nu tre koster penge - det er jo ret så ligemeget da de konti jo skal tilhøre selskabet i alle fald - 3 stk eller 1 - De konti skal jo tilhøre selskabet og uanset hvad I aftaler indbyrdes, så skal evt udbytte til holding jo gennemføres lovligt via generalforsamling og her skal I jo så måske ha forskellige anpartsklasser for at overholdet kunne vælge udbytte til nogen og ikke til andre - sådan lige hurtigt set

De som vil kan jo også lave holding (heller ikke gratis at få lavet og med evt skattekonsekvens når værdi af drift skal ind i holding nu). Jeg ville sætte mig med en revisor og forklare hvad I vil -

Som jeg forstår det vil I kunne lade penge stå uden at hæve løn - men I ha det individuelt, så nogen hæver og andre lader stå -. enten i selve selskabet eller ved få udbytte til holding. 

Det tror jeg, at jeg ville sidde med en revisor med - jeg ser det ikke som helt let - for uden videre er der kun - løn kan gives forskelligt efter aftale - og rest overskud vil så - alt andet lig ved alm anparter kunne udloddes (efter selskabskat) som udbytte -

Det kan så ske enten til holding hvis man vil ha et sådanne for evt at udskyde skat - eller til person med udbytte skat - eller det kan blive stående uden ny skat - i drift og akkumuleres der og øge anpartsværdien for hver eje lige meget

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så vi tilbage ved Christians indskud om I/S og P/S, som jo netop giver en større frihed til at fordele resultat til de enkelte holdingselskaber

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Og så vi tilbage ved Christians indskud om I/S og P/S, som jo netop giver en større frihed til at fordele resultat til de enkelte holdingselskaber. 

ja det kom mens jeg skrev mit sidste - men i interessentskab drift eller partnerskab kan man jo fordele med større frihed - men mon trådstarter og makkere vil ændre drift fra selskab til anden hæftelse?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit i/s er ejet af ApS Holding så er der ikke mere hæftelse end i alm ApS.
Dog skal man i sit aftalegrundlag ved handel med andre gøre opmærksom på, at i/s drives igennem ApS Holding. Alternativt kan folk tro man er i/s personlig og derved personlig hæftelse.

P/s er en størrelse som ligger lidt op af en k/s konstruktion hvor der ligger et komplementarselskab og hæfter for partnerskabet. Det er dog mere kapital tungt da det kræver a/s etablering.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu virkede det mere som et hypotetisk spørgsmål. Udgangspunktet er vel at hvis man ønsker en friere fordeling af indkomst så er ivs /ApS og as måske den optimale løsning. Hæftelser i et i/s kan i princippet begrænset helt ned til i dette tilfælde 3 ivs'ere a 1 kr.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Dog skal man i sit aftalegrundlag ved handel med andre gøre opmærksom på, at i/s drives igennem ApS Holding. Alternativt kan folk tro man er i/s personlig og derved personlig hæftelse.

Lige præcis ordet "skal" er jeg ikke enig med dig i. Der er til gengæld en pligt til at man skal registreres hos Erhvervsstyrelsen -  og er alle interessenterne kapitalselskaber så skal der indgives årsrapport. Det er stadigvæk en handelspartners egen pligt at kontrollere hvem der handles med.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Den kan jo bøjes som man vil. Min erfaring er også at langt de færreste læser et komplet aftalegrundlag igennem når vi snakker forholdsvis små opgaver. I mit eget selskab skriver mine kunder gladeligt under uden at læse alle 4 sider + den komplette ABR89 igennem på ordrer op til adskillige 100 tusinde kroner.

Så man kan vel i bund og grund "indoperere" et punkt der hedder ejerskab, og i så fald vil jeg umiddelbart ikke anse det som noget negativt.

Det er et hypotetisk spørgsmål / setup og jeg er ikke en del af det (partner) hvis det skal realiseres. 

Jeg anser det dog stadig for besværligt, men må også bukke mig i støvet og sige at man rent faktisk godt kan hvis man absolut vil. 

Jeg er så mere tilhænger af John´s udlægning med de 3 konti. Det er stadig driftselskabet der råder over kapitalen også selvom de er delt ud på 3 særskilte konti (en til hver anpartshaver). Ønsker 2 af 3 at modtage løn og den sidste ønsker at flytte overskud op i holding er jeg overbevist om at man kan skrive sig ud af en fordelingsnøgle. Eksempelvis at 20% sættes til side til drift og administration hvorefter de sidste 80% deles 26,5% til hver anparthaver. Man kunne kontraktuelt skrive sig ud af det i eksempelvis en anpartsindehaveroverenskomst. Omvendt er det vel også muligt at få en revisor til at styre den del sammen med løn ? Langt de fleste revisorer tilbyder jo også at lave løn, feriepenge og udbetalinger osv...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit forslag er som ikke tre konti men bare en hvis man synes sær konto er rart. - Den tilhører jo selskabet og så kan man jo let holde regnskab med hvem får hvad

Det er nemt at skrive sig ud af det med forskellig løn - intet problem formentlig og svært at fordele rest overskud skævt - i et selskab - Det er nok stadigt klogt i lader en revisor se det upfront

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uldal

Jeg ser ingen problem med jeres oprindelige plan. Jeres 3 respektive holdingselskaber leverer en ydelse overfor jeres driftsselskab og dette afregnes med en faktura. I slipper ikke for moms, men i får den jo tilbage. Det skal være sammenhæng mellem ydelsen og fakturaren, men det virker der også til at der er?

Det er naturligvis dyre at have 3 holdingselskab + 1 driftsselskab, men jeg mener at der er klare fordele i din oprindelige plan:

1. Løn er helt opdelt, og hver part kan styre det som de ønsker. Dette er især relevant når i hver har flere indkomstkilder og/eller forskellig niveau af privatforbrug. En part har måske et dyrt boliglån og den anden vil bare gerne spare op i selskabet til en fremtidig investering.

2. Ved salg af en eller flere holdingselskabers ejerandele i driftsselskabet, så kan man beholder beløbet i holdingselskabet (skattefrit) og lade det stå indtil næste investering eller til en fremtidig løn/udbytte fordelt over flere år. Alternativet er øjeblikkelig personskat af hele beløbet.

Jeg har skrevet lidt mere her: http://www.jura-guide.dk/holdingselskab

Men det kan godt være at ovenstående ikke er relevant for jer?

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)