Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Genial eller Gal? grøn energi.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, for noget tid siden, sad mig og en kammerat og snakkede iværksætter idéer, og snakkede om at lave et selv opvarmende trådløst termokrus. I den sammenhæng snakkede jeg med min svigerfar som er civilingeniør, det viser sig idéen er lavet, men ikke udbredt endnu. 

Under snakken falder emnet på grøn energi, og vindmøller da det er dét svigerfar arbejder med. Her sætter jeg 2 og 2 sammen, og får (synes jeg selv) en genial idé. Hvorfor erstatter man ikke kul i et fjernvarme anlæg med "En stor el-kedel" drevet af vindkraft/anden grøn energi (sol evt.)?! teknologien er der jo, fra almindelige el-kedler den skal bare forstørres, og som regel er teknologi ikke svært at forstørre men svært at formindske. Civilingeniør svigerfar havde ikke svaret.

Så er der virkelig ikke nogen der har tænkt tanken, eller kan det simpelthen ikke lade sig gøre, og hvorfor ikke? 

Kunne være fedt at lave det! ;)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart tror jeg at der vil være for meget tab, og at det vil være en ineffektiv anvendelse af strømmen. Men det er bare et gæt.

De halmfyrede fjernvarmeværker er jo egentlig også grønne, ud fra den betragtning, at man ikke brænder halmen af hurtigere end det er dyrket (samme år).

 

Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret :) 

Rigtigt med halmfyrede fjernvarmeværker (y) men er det ikke noget med, at der går noget energi til spilde fra vindmøllerne, fordi man stadig ikke kan lagre den energi de generere? kunne man så ikke bruge den overskydende energi til opvarmning af vand i fjernvarmeværkerne måske? (spørger fordi jeg ikke ved det) 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt spørgsmål, ved det faktisk ikke. 

Tesla har jo efterhånden i flere år arbejdet med en løsning til opbevaring af overskudsstrøm (Tesla Powerwall), men det er mere til privat brug, eks. hvis man har solceller på taget.

Men ellers skal flere jo bare til at købe elbiler, så overskudsstrømmen om natten kan blive brugt på at lade biler op Smile

Tilmeldt 20. Dec 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har jeg godt set, de har fat i den lange ende Tesla (y) 

Og igen tak for svarerne, altid rart med kompetent feedback :) ! 

Fra Odder
Tilmeldt 17. Jun 12
Indlæg ialt: 193
Fra  Todic Net Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke lige finde link, men det bliver ofte diskuteret på ing.dk

Der kommer jævnligt artikler om oplagring af energi, og til en af demme blev der i kommentarene snakket meget om nogle anlæg der netop varmer elkedler op og kan afgive energien igen, det er et færdigt produkt og det er allerede i brug nogle steder.

Altså, kig rundt på ing.dk istedet for Amino :)

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan købe solceller, du kan købe små vindmøller og snart kan du også købe Tesla Powerwall.

Vil det ikke være en bedre ide at få fjernet afgifterne på hjemme lavet strøm og derved spare en masse penge fra statens side på administration på dette område?

Hvis "alle" med et hus kan købe disse ting og ikke betale for hvad de producere, er det så ikke en bedre løsning?

Alle udfordringerne som er med strøm er opbevarings problemerne, i Danmark kom 46% af vores strøm fra vores vindmøller. Hvis vi kunne opbevare strøm i de mængder som der skulle til, så kunne Danmark være selvforsynende :D

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes i handlen både termokrus til opvarmning af din drik og også til afkøling, tror prisen har sat grænsen for udbredelsen.

thmsaagaard:
Under snakken falder emnet på grøn energi, og vindmøller da det er dét svigerfar arbejder med. Her sætter jeg 2 og 2 sammen, og får (synes jeg selv) en genial idé. Hvorfor erstatter man ikke kul i et fjernvarme anlæg med "En stor el-kedel" drevet af vindkraft/anden grøn energi (sol evt.)?! teknologien er der jo, fra almindelige el-kedler den skal bare forstørres, og som regel er teknologi ikke svært at forstørre men svært at formindske. Civilingeniør svigerfar havde ikke svaret

Din ide er ikke ny og forbedret med at anvende varmepumper istedet "el kedel" undrer mig iøvrigt at svigerfar ikke vidste det.

Grønenergi debatteres meget heftigt på ing.dk, desværre oftes af lægfolk, der rider diverse politiske kæpheste.

Grønenergi er desværre mere en politisk end teknisk udfordring, da en stor del af statens indtægter kommer fra afgifter på "sort" energi.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas, det er egenligt et godt spørgsmål. 

Jeg vil tro problematikken er, at der er forskellige interesser forbundet. Vindmølle lauget har fri kapacitet om natten som de gerne vil af med. Fjernvarme leverandøren kan købe men ikke spare på energien fordi elafgifterne kun er en meget lille del af prisen (20% af elprisen er moms, 25% er transport tab, 25% er afgifter og produktionsprisen ligger derfor omkring 30% af elprisen). Dvs. hvis man sparer afgiften ud af de 1,5kr. per kwh skal man stadig betale 75% af den gældende elpris incl. afgifter dvs. omkring 1,10 kr. per kwh.

Men fjernvarme værket kan ikke nøjes med vindenergi da vinden ikke altid blæser. Derfor skal de enten købe almindeligt el fra producenten til fuld pris når der ikke er vind, eller de skal beholde deres kedel og fyre med billigt brændsel. Dvs. de penge de sparer på vindmølle strøm bliver brugt på faste omkostninger og det er måske billigere at bruge billige varmekilder til afbrænding end at betale transport tillæg på gratis strøm.

Jeg ved ikke med sikkerhed at jeg har ret, men jeg tror det er sådan det hænger sammen. Måske de kunne spare ved at købe deres egen mølle og undgå bekatning af eget forbrug(?).

Men der findes altså også andre enegikilder der snart vil løse den type problemer, fusions energi er MEGET tættere på at være en realitet end medierne giver udtryk for. Jeg vil kunne bygge en low heat fusions energi reaktor med 3-500 grader varme output af ting der er til salg i dag.

Ellers fandt jeg en cool opfindelse fra 50erne af. Et firma opfandt noget specielt lodde"tin" lavet af aluminium blandet med forskellige metaller. Dette loddemateriale var beregnet til at reparere alu gryder ect. men havde en sær egenskab. Når du melede metallet til pulver og hældte det i et glas vand skete der en reaktion så vandet UDEN ekstra energi tilførsel blev omdannet til gasserne H og O der kan brændes af. Opfinderen lavede selv strøm af det og sagde at han havde brugt det samme pulver i 7år som han bare hældte mere vand på og at metallet ikke ændrede sig. Patentet er frit tilgængeligt.

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Løsningen findes faktisk idag, dog bliver energien ikke brugt, men bliver bare til damp.
Der findes rundt omkring i landet kedler som bliver tændt når der er en overskudsproduktion af strøm.
Det er dybt godnat at al den energi ikke bliver brugt, men da man ikke kan forudsige en evt. Overskudsproduktion kan man heller ikke planlægge et forbrug.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)