Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af H1, H2, Hx

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Mar 09
Indlæg ialt: 31
Fra  Noprobs Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har altid brugt H1 til sidens primære overskift, og H2, H3, Hx til sektioner, hvis de findes.

I HTML5 specifikationen, er det jo tilladt at anvende H1 på flere overskrifter. Hvem har mest ”ret”? HTML5 regler, som siger OK til flere H1, eller SEO (google), som helst vil have én H1, så Google, så kan se hvad der mest vigtigst.

Kan ikke rigtig finde et endelig svar på nettet. Så hvis man tager udgangspunkt i brugeren, som man skal ”fortælle”, hvad der er vigtigst. Synes jeg det giver mest menig, med én H1 til overskriften, som der ved fylder mere (i designet).

Men hvad siger I? J

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tænkt det samme, da jeg i sin tid så HTML5 Specs, især omkring section og article-delen. 
De sider som jeg har seo-projektledet, der har vi holdt os til helt old-fashion SEO-stil. Men så har vi brugt article, footer, section og aside i stor stil for at pointere semantisk indhold.
De test jeg har lavet med flere H1 inbound i fx flere sections, der får siderne hug af alle SEO-tools. De forstår det simpelthen ikke endnu, selvom det er tilladt.
Der er nogen på MOZ som mener det er helt ok, hvis det bliver lavet rigtigt med korrekt doc type, nogen har lavet 20-30 h1 på samme side og ligger på side 1 på deres keywords.
Så jeg har besluttet at holde H1 hellig og så misbruge Hx til resten af HTML5 sections osv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Apropos, jeg så lige denneher, hvor W3, selv bruger H1 lige under bodytag og derefter H2-Hx inde i section. Længere nede i spec skriver de så at H1 er tilladt overalt, men de er påvirket at den generelle H1-opfattelse.

https://www.w3.org/wiki/HTML/Usage/Headings/Missing

<body>

<h1>top level heading</h1> <section> <!-- empty section -> <section><h3>(intended) 2nd level heading is calculated as a level 3 heading due to being nested in an empty section </h3> </section> </section>

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et godt spørgsmål...

Jeg benytter kun H1 en gang på samme side, jeg ligger øverst på det søgeord som er vigtigt. Jeg læste en artikel for noget tid siden fra en som skrev at det var tilladt at bruge H1 en gang per <section>. Men jeg har ikke selv prøvet det og jeg har ikke tænkt mig at prøve det.

Der er så mange ting der spiller ind på SEO og jeg kan ikke give dig et svar på om dette har en stor, lille eller slet ingen betydning.

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra en ren SEO-vinkel, er "det sikre bud" at benytte gammeldags Hx hierarki, der følger HTML4 specificationen og den gamle praksis med kun én H1.

"Det sikre bud" bygger dog på en række vaklende antagelser, myter ligefrem. Bl.a. at Google m.fl. endnu ikke helt forstår det nye HTML5 Hx hierarki. Måske forstærket af, at Google tidligere har advaret mod at overstrø en webside med H1'er (videoen er fra 2009):

Men - bemærk - Google har heller ikke dengang i HTML4-tiden sagt at flere end én H1 er fy.

Henrik Jochumsen:
I HTML5 specifikationen, er det jo tilladt at anvende H1 på flere overskrifter. 

Det var det faktisk også i HTML4 specificationen. Det var bare en udbredt praksis med kun én H1, bl.a. af hensyn til SEO.

Jeg har selv de seneste 3-4 år benyttet de nye muligheder i HTML5 Hx hierarkiet, det kører fint. Om det giver mig en meget lille fordel eller en meget lille ulempe SEO-mæssigt? Måske. Hvis der er en forskel, er det min vurdering at den er så lille, at det ikke vil kunne måles.

Hvis jeg var web-bureau, ville jeg køre efter det nye HTML5 Hx hierarki. Medmindre kunden - evt. ved forespørgsel - ønsker noget andet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)