Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny Niche/fagavis vurder og hjælp min ide på vej

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer

Jeg arbejder på at stifte min egen online niche fag Avis, selvfølgeligt inden for mit eget fag.

Jeg søger råd, vurderinger og svar på nogle spørgsmål.

Blandt det eksisterende nyhedsområde findes der ikke én eneste konkurrent til min Avis. Opbygningen af Avisen bliver en ny type af Avis, kombineret med det som virker og er populært i dag.

Inden for mit fag er der omkring 1.000.000 potentielle ugentlige læsere, altså en del mere end mange andre nichemedier. Det skyldes at mit fag dækker over nogle af landets største borger interesseorganisationer og foreninger af frivillige. Her til er der nok omkring 200.000 som arbejder direkte med området, mest i staten men også i det private nok i et forhold på 70/30. Nogle af landets største private fonde giver penge til området.

Jeg har observeret at der de seneste år er sket en differentiering på udbudsområdet af online nyheder. Der er skudt en række niche medier op som hver har et meget begrænset fokus område. Mest kendt er nok Watch koncernen med: MedWatch også søstermedierne EnergiWatch, FinansWatch, FødevareWatch, MediaWatch og ShippingWatch.  

Det er her man holder sig up to date med nyheder inden for sit fag, hvis man arbejder inden for logistik og skibsfart eller medicinal branchen osv.

Lidt ligesom hvis man vil sælge sokker, så åbner man hjemmesiden sortesokker og ikke sokker.dk

På området for videnskabelige nyheder er der videnskab.dk de har 18 ansatte.

For at holde sig up to date med nyheder i dag, så skal man klikke sig igennem nyhedssider 40 hjemmesider aviser, ministerier, organisationer, klagenævn osv. dagligt eller ugentligt for at få det hele med. Der udgives nok gennemsnitlig ca. 15 Nyheder på området dagligt. Fordi det er umuligt at finde fag nyhederne i det virvar af junk nyheder som udgives hver 5 sek, og fordi de nyheder ikke rigtig bliver gamle. Stiller læserne ikke samme krav til at de nyheder skal være udgive minutter efter offentliggørelse.

 Nogle følger link grupper på facebook, forum og HASH tagget nyheder, her bliver der samlet nogle af nyhederne. Ofte blandes der internationale nyheder med, de er ofte ikke relevante for fagområdet. Hertil ender man jo ofte med at læse en masse andre nyheder, end dem man egentligt ville opdateres på ”junk nyhederne”

På arbejdspladserne holder folk sig up to date, ved at en medarbejder ugentligt sender et nyhedsbrev ud med nogle link. Tænk på hvad det koster i time arbejde ganget op for fx hver afdeling i en kommune, ministerier, private osv.

De specifikke nyheder vil jeg samle for folk. Det vil jeg gøre ved at lave en online avis som i starten bare skal linke til, og danne overblik over hvad Nyheder som der er rullet ind på de forskellige medier. Det skal ske med daglige opdateringer. Her gennem går jeg alle nyhedssiderne, jeg skriver en kort tekst ”referat” af nyhedens pointer og der linkes til nyheden udgiver. Hvis det er en betalingsartikel fx på JP, er det planen at der efter ankomsten af læsere/brugere, vil blive skrevet længere artikler med betalingsartiklen eller artiklerne som kilde/kilder. I dag skal man være abonnent 20 steder for at kunne læse den artikel de udgiver ugentligt.

På sigt er det målet og håbet at der bliver nok trafik til at ansætte journalister, redaktør, grafiker osv. Så det bliver til en rigtig avis.

Inden det sker håber jeg det kan lykkedes at lavet et kvalitets debatforum som der er på ing.dk, der er en enorm debat kultur inden for fagområdet. Dog tager de eksisterende forum ikke udgangspunkt i nyheder, men problemstillinger.

Jeg gør primært det her af passion for mit fag, ikke pga. penge men projektet skal jo gerne have en udvikling og fremtid

Desuden gør jeg det af politisk årsager, da fagområdet berøre alle i landet men fyldet 0,1% af politikken. Hvilket jeg tror skyldes manglen fokus af medierne og en fælles platform for formidlingen og debatten.

Mine spørgsmål er:

Hvordan tjener man bedst penge på sådan et projekt, både i starten og på sigt? det skal jo gerne kunne udvikle sig med tiden. Jeg vil tro den skrabet udgave avisen, året efter lanceringen vil have mindst 100.000 ugentlige læsere/brugere.

Det er vel en fordel med reklamer når man er et niche medie inden for et afgrænset område?

Tror du det er en god ide?

Er online aviser og min ide et døende marked, hvis! hvorfor?

Hvordan skal jeg søge investorer og hjælp. Skal jeg finde folk fx her, eller skal jeg forsøge at indgå samarbejder med et eksisterende medie, eller de faglige organisationer som er relevante.

Skal jeg indgå samarbejde med et eksisterende forum om debat delen?

Jeg ser min rolle som Redaktør, jeg ved desværre ikke meget om IT. Jeg har venner som arbejder med SEO og som kan lave hjemmesider. Men det er jo ikke sikkert de er de rette.

Bare skyd løs med råd :D

Hvis du vil indgå i projektet, og har noget at bidrage med, så skriv endeligt og vi kan holde et møde hvor jeg vil fortælle i detaljer hvad jeg arbejder med for et fagområde.

Ellers ser jeg frem til andre kommentarer J

På forhånd tak.

 

 

 

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)